Velomediane Claudy Criquielion 27 augustus 2016

Alles over toertochten en cyclo's. In binnen- en buitenland.
Plaats reactie
harrebas
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento1AIR

Velomediane Claudy Criquielion 27 augustus 2016

Bericht door harrebas » wo 27 juli 2016 18:44

Voor de zoveelste keer aan de start. Dit jaar onder nummer 49 in het bevoorrechte startvak vanwege bejaardengoud in 2015, iets boven de 6 uur. Toen staken de benen echter in een stuk betere vorm dan dit jaar. Het wil nog niet lukken dit fietsseizoen. Nou ja, ik heb nog 4 weken de tijd om wat kracht op te doen tijdens de gezinsvakantie in Oostenrijk. Ik heb er in ieder geval erg veel zin in, zowel in de vakantie als de Criq.
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

winkel
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: aeroad,scott,

Re: Velomediane Claudy Criquielion 27 augustus 2016

Bericht door winkel » wo 27 juli 2016 19:19

Ik sta daar ook aan de start mijn 13e deelname. Ik sta ook in 1e startvak. Wellicht kom ik je nog tegen.

Ariën
Aluminium Racefiets
Fiets: Pinarello Paris
CTWT-lid: Ja

Bericht door Ariën » vr 29 juli 2016 17:44

Ook ingeschreven. Het wordt mijn debuut. Nu nog een slaapplaats vinden, ik begrijp inmiddels dat La Roche een lastig verhaal gaat worden. Iemand tips voor overnachtingsadres in de buurt van waar ik met de fiets naar de start kan zonder eerst al te veel te moeten klimmen?
T = 148

winkel

Bericht door winkel » vr 29 juli 2016 19:18

Ik heb een huis geregeld (gehuurd) voor 17 man. Er is nog wel plaats. Huis is ongeveer 5 km van La Roche. Als je interesse heb stuur maar pb.

chinook
Fiets met zijwieltjes
Fiets: sensa giuliaero

Bericht door chinook » di 23 augustus 2016 20:25

Ik ben er ook bij. Heb me nog niet ingeschreven (te laat...druk druk vakantie...enz) dus dat moet ik zaterdagochtend nog regelen.

harrebas
Carbon Racefiets

Bericht door harrebas » di 23 augustus 2016 21:14

Extra bevoorrading wegens de verwachte hitte: https://www.facebook.com/events/9534585 ... 765586553/.
Weeronline houdt het vooralsnog op 32 graden.
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

kaj_666
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Izoard
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » di 23 augustus 2016 21:49

Lijkt me, als die 32 graden echt gehaald wordt, geen overbodige luxe! Ik heb er zin in, ook al rij ik meestal niet geweldig in de hitte..

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets
Fiets: C60/Allez Smartweld

Bericht door PrinceHeerlijk » wo 24 augustus 2016 07:29

Ik had het ook nog in mijn achterhoofd de Criq nog een keer te gaan rijden, echter met deze temperatuur haak ik af!
Ik kan er totaal niet tegen, ik ga dan helemaal kapot tijdens de beklimmingen en eindig zeker met hoofdpijn.
Als je niet kunt uitblinken door talent, moet je door inspanning triomferen.

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » wo 24 augustus 2016 20:39

kaj_666 schreef:Lijkt me, als die 32 graden echt gehaald wordt, geen overbodige luxe! Ik heb er zin in, ook al rij ik meestal niet geweldig in de hitte..
heeeel lang geleden ( toe opa, vertel nog eens over vroeger...) was er een LBL van Le Champion waarbij ook de langste afstand zelfs geschrapt werd ivm de te verwachte hitte. Was het die dag bewolkt, zelfs wat mistig en amper 20 graden...
Maar goed, nu lijkt alles toch wel ri een heel warm weekend te gaan.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets

Bericht door PrinceHeerlijk » wo 24 augustus 2016 21:17

Thierry le Brun schreef:
kaj_666 schreef:Lijkt me, als die 32 graden echt gehaald wordt, geen overbodige luxe! Ik heb er zin in, ook al rij ik meestal niet geweldig in de hitte..
heeeel lang geleden ( toe opa, vertel nog eens over vroeger...) was er een LBL van Le Champion waarbij ook de langste afstand zelfs geschrapt werd ivm de te verwachte hitte. Was het die dag bewolkt, zelfs wat mistig en amper 20 graden...
Verhaal van een andere opa, de oorzaak hiervan was dat het jaar ervoor wel extreem heet was ook 32ºC en dat er tijdens die editie zelfs mensen met nierbeschadiging en uitdrogingsverschijnselen in het ziekenhuis waren beland, daarom durfde de organisatie het gezien de voorspelling niet aan.

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » wo 24 augustus 2016 21:25

PrinceHeerlijk schreef:
Thierry le Brun schreef:
Verhaal van een andere opa, de oorzaak hiervan was dat het jaar ervoor wel extreem heet was ook 32ºC en dat er tijdens die editie zelfs mensen met nierbeschadiging en uitdrogingsverschijnselen in het ziekenhuis waren beland, daarom durfde de organisatie het gezien de voorspelling niet aan.
overigens zijn mijn kinderen pas 7 en 11 jaar.... Dus ik ben gelukkig voorlopig in het echte leven nog lang geen opa :D
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » do 25 augustus 2016 08:12

PrinceHeerlijk schreef:
Mensen zijn zich er niet van bewust dat er veel gedronken moet worden. In profwedstrijden krijgen de deelnemers genoeg water . In toertocht moet jezelf zorgen dat je veel drinkt en dus zelf voor water moet zorgen . De posten liggen voor sommige meestal te ver uit elkaar om bij die hitte genoeg water/vocht binnen te krijgen. De een zal meer zweten dan een ander en dus meer water moeten drinken. Waar de een van de groep niet wil stoppen , wil de ander dat juist wel. Het is dan een kwestie van afspraken maken. Volgens verlies je bij deze temperaturen minimaal 2 liter vocht per uur.

Ik herinner me nog een (CT)WT ritje van enkele jaren geleden , toen het ook heet was en enkelen last kregen van hun nieren ( gelukkig , zover ik weet , heeft niemand er iets aan over gehouden . Of toch wel ?? )
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets

Bericht door PrinceHeerlijk » do 25 augustus 2016 15:46

Thierry le Brun schreef:
overigens zijn mijn kinderen pas 7 en 11 jaar.... Dus ik ben gelukkig voorlopig in het echte leven nog lang geen opa :D
Zonder kleinkinderen zijn sommige ook al opoe! :twisted:

winkel

Bericht door winkel » za 27 augustus 2016 21:05

na 10.00uur was het behoorlijk warm. 2x extra water punten van de organisatie wat geen overbodige luxe was.
ik zag aardig wat ctwt ers . mijn tijd 5:22 uur. de winnaar ging na 4:30 uur over de finish.

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets

Bericht door PrinceHeerlijk » za 27 augustus 2016 21:14

winkel schreef: ik zag aardig wat ctwt ers . mijn tijd 5:22 uur. de winnaar ging na 4:30 uur over de finish.
:oke: Lijkt me een goede tijd gezien de omstandigheden, niet veel wind daar?
Hier stond een strakke bries.

harrebas
Carbon Racefiets

Bericht door harrebas » za 27 augustus 2016 22:05

Onderweg temperatuur van 37 graden gezien. Mede daardoor mijn toch al laaggespannen verwachtingen volledig ingelost, 6:46. Verslag volgt morgen.

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets

Bericht door PrinceHeerlijk » zo 28 augustus 2016 07:14

harrebas schreef:Onderweg temperatuur van 37 graden gezien.
:shock: Pffttt, blij dat ik niet afgereisd bent, ik had compleet naar de klote gegaan met deze temperatuur!
:oke: :oke: Grote klasse van iedereen die hem wel gereden heeft, zal afzien zijn geweest. :kots:

harrebas
Carbon Racefiets

Bericht door harrebas » zo 28 augustus 2016 13:03

De Criq, de grootste cyclo van de Benelux en als het even uitkomt ben ik de partij. Vorig jaar had ik een prima prestatie en mocht daardoor vanuit het eerste startvak starten. Dit jaar lagen de kaarten anders, heel anders. Door een hoop privésores was 2016 nog niet geworden wat ik ervan gehoopt had. De Tour de Kärnten moest ik afzeggen omdat mijn vader overleden was. Op het werk was het zo enorm druk dat ik een vervangend weekje cyclorijden ook niet kon invullen. Kortom, heel veel stress en te weinig serieuze fietsactiviteit. De lust om serieus te trainen ontbrak en ondanks de nodige activiteit merkte ik dat de vorm ver weg was. Fietsen was even bijzaak. Tijdens mijn afgelopen zomervakantie in Oostenrijk heb ik nog leuk kunnen fietsen op weg naar de laatste drie doelen die dit jaar nog enige glans kunnen geven: de Criq, La Charly Gaul en de Riderman.

De voortekenen voor de Criq waren ook al niet best. Enkele dagen vooraf meldde weeronline een lekker temperatuurtje met 32 graden, enkele dagen later nog eens verhoogd tot 33. Het voordeel is dat ik me geen zorgen hoefde te maken over het tenue, maar dat was dan ook wel het enige. Eerdere cyclo’s in dergelijke omstandigheden eindigden doorgaans in een helletocht en een pruttijd. Mijn lichaam is er extreem gevoelig voor. Nou ja, we zouden het wel zien. Maar veel illusies maakte ik me niet. Het ergste dat er kan gebeuren is dat je een beetje moe wordt.

Laat arriveerde ik achteraan in het startvak en de temperatuur was ’s morgens al bijzonder aangenaam. Na enkele minuten viel het startschot. Op de Beausaint probeerde ik tempo te maken en de hartslag schoot omhoog. “Oef, dit gaat te hard” en ik probeerde wat rustiger aan te doen wat nauwelijks lukte. Op strava bleek dat ik hier Bijna 40 seconden sneller was dan vorig jaar. Maar daarvan had ik toen geen weet en bovenaan op het plateau probeerde ik op adem te komen en een groepje te zoeken. Het ging hard om me heen en ik had moeite met het vinden van aansluiting. De hellinkjes die volgden waren een constante martelgang. Elk groepje moest ik laten gaan, maar gelukkig kwam er altijd weer een nieuwe groep waar ik kon aansluiten. Ergens in de tweede lus begon ik weer enige kracht te voelen. Hoewel, was het kracht of was ik bij de mindere goden beland waardoor ik niet meer zo vaak ingehaald? In ieder geval was het een opkikker voor de moraal. Ondertussen was de temperatuur alweer lekker opgelopen. Het shirt ging open en de voorraad in mijn bidons slonk zienderogen. De Mur de la Velomediane blijft een takkehelling, maar het ging niet eens slecht. Tijdens de bevoorrading liet ik de bidons lekker vol lopen en dronk zoveel mogelijk. Daarna weer snel op pad. In de afdaling van de Cote d’Hives kwam cruzo me achterop voor onze jaarlijkse meet & greet. Gezamenlijk wisselden we onze ellende uit en geen van ons had het idee dat het lekker liep. Op de Haussire moest ik hem laten gaan. Hier begon ik nu echt te voelen dat het een rampendag zou worden. Ik had geen idee hoe warm het inmiddels was, maar het voelde als tropisch. Het eerste steile stukje ging nog wel, maar bij het wildpark was het worstelen en trekken. De klim van de Haussire zelf liep stroef. Gelukkig bevond ik me in goed gezelschap, niemand die hier lekker kon doortrappen. Ik nam het besluit om deze dag af te schrijven en maar zo goed en zo kwaad mogelijk proberen het einde te halen. Overleven was het doel geworden, een goede prestatie zat er toch niet meer in.

Aan alles merkte ik dat de spieren in mijn benen vervangen waren door pap. Meestal kan ik aardig doorhalen op korte klimmetjes. Je kent ze wel, je rijdt een dorpje binnen en moet even gaan staan voor een bultje. Normaal gaat dat lekker op het buitenblad om daarna door te knallen. Maar nu kwam daar helemaal niks van terecht. En dat met de Roche a Frene in het vooruitzicht. Deze benenbreker benauwd me altijd en deze dag in het bijzonder. En ja hoor, na de eerste steile bocht, daar was ie eindelijk, de eerste krampaanval van vandaag. Shit shit shit, kramp op de Roche a Frene, hoe kom ik daarvan af? Snel staan om de spieren te ontlasten, zoveel mogelijk met mijn linkerbeen trappen en ondertussen water drinken, zoveel als ik kan. Het lukte daardoor wonderwel de kramp terug te dringen, maar de toon voor de rest van de dag was gezet. Eindelijk bovengekomen in de traagste tijd ooit ging het verder op weg naar de Col de Rideux. Ook al zo’n naar ding. Onderweg raakte ik in gesprek met een Luxemburger en samen reden we op. Na de eerste loeisteile wand van de Rideux maakten we gezamenlijk een stop bij een willekeurig huis om de bidons te laten bijvullen. Onder normale omstandigheden zou dit niet in me opgekomen zijn, maar het maakte me geen bal meer uit. De Col zelf liep wat anders dan in voorgaande jaren. Het laatste steile stuk was vervangen door ellenlang vals plat. Ik weet niet wat ik vervelender vond. Hier ook weer even een krampje. Gelukkig zorgde de parcoursverandering er ook voor dat een aantal kilometers met dramatisch wegdek vermeden werd. Dat was alleen maar een voordeel en eerder dan verwacht diende de tweede bevoorrading zich aan. Daar deed ik het rustig aan en tankte vocht, voedsel en kracht. Mijn zonnebril was inmiddels zo beslagen door het zweet dat ik hem maar in mijn helm zette.

Vlak daarna volgde een doorgaande weg met bedroevend slecht wegdek. Opeens kreeg ik het idee dat mijn zonnebril niet meer op mijn hoofd stond. K*! Dat ding had me het nodige gekost en ik ging hem niet laten liggen. Maar waar lag hij? Ik draaide om en reed langzaam terug naar de bevoorrading. Ondertussen aan de overkant van de weg kijkend of ik hem kon vinden. Helaas, niks. Toen vanaf de bevoorrading de route weer opgepakt en tergend langzaam zocht ik de berm af. En ja hoor, daar lag hij tussen het gras. Pfffff, wat er ook gebeurde, mijn dag kon niet meer stuk. Op weg naar de Cote de Beffe reed ik moederziel zielig en alleen. Groepjes waren er nauwelijks nog. Het was vechten tegen de hellingen, hitte en de krampaanvallen, die zich nu onophoudelijk voordeden. Bij een garage werd de temperatuur weergegeven. 37 graden!!!!! Wat een waanzin. Toen de Beffe, ik zag er tegenop als een berg. Langzaam kruipend ging het omhoog. Links en rechts vielen mensen om en lagen in de berm. Ik haalde nog wat mensen in en het viel niet eens tegen. Hoewel in deze fase iedere helling meeviel waar ik geen kramp kreeg. In het dorp was een extra waterpunt neergezet. Gretig maakte ik er gebruik van, want ik wist dat er nog een ellenlange klim naar Samree te wachten stond. Deze sloper zou de laatste krachten aanspreken. Gezien het aantal mensen dat ik inhaalde ging het niet eens slecht, maar ik deed er vele minuten langer over dan vorig jaar. In het laatste stuk zag ik een CTWT pakje en ik had zowaar nog de kracht om er naar toe te rijden. We stelden elkaar voor en het blaak Erik te zijn, een maat van cruzo. Samen reden we het laatste stuk naar beneden en zowaar schoot de zoveelste krampaanval er nog even in. Eentje meer of minder maakte eigenlijk niet uit. De finish bereikten we samen en ik had er 6:46 over gedaan. Na afloop was het weer ouderwets gezellig met enkele fietsmaten die er ook waren. Het bier en de grote verhalen vloeiden rijkelijk. Nog even gesproken met diverse mensen die ik al lang niet meer ontmoet heb. Leuk. Cruzo, op naar onze volgende meet & greet.

Kortom, het was me het dagje wel. Qua tijd een prestatie van niks, maar wel een rit die we in het bejaardentehuis nog steeds bespreken. En dat is ook wat waard ;-)

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets

Bericht door PrinceHeerlijk » zo 28 augustus 2016 18:08

Mooi verhaal, bah wat een martelgang die je altijd relativeert als je eenmaal over de finish ben, maar dit is geen leuke dag geweest! :-(

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » zo 28 augustus 2016 19:07

'Lekker' afgezien zo te zien :shock:
Toch maar weer mooi volbracht.
Ik zie in je onderschrift dat je de Riderman gaat rijden. Alvast veel succes daar! Ik heb er nog even over gedacht om die weer te doen, maar gaat me niet lukken dit jaar. Is een superleuk evenement, maar ook zwaar.

indobesar
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez | Colnago CX

Bericht door indobesar » ma 29 augustus 2016 08:10

Leuk verslag Harrebas! Dergelijke warmte is extra afzien. Jouw verhaal deed mij terugdenken aan vorig jaar, de Passo Giau met >35C....

Erik is inderdaad een aardige gast. :oke:
"Eerst het bordje van een ander leegeten."

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300

Bericht door MEG » di 30 augustus 2016 11:05

:oke:

cruzo

Bericht door cruzo » wo 31 augustus 2016 09:23

Was een pittige editie idd. Zat er al vrij snel doorheen en daarna was het nog een eind harken naar de finish. Leuk je onderweg en bij de finish nog even gesproken te hebben harrebas. We hebben nog poos moeten wachten bij de finish omdat onze chauffeur nog een tijdje in de schaduw heeft gelegen voordat hij verder kon. :)

Plaats reactie