verbod vasthouden telefoon op de fiets

Laatste wielernieuws, algemene onderwerpen en andere actuele zaken.
Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Re: verbod vasthouden telefoon op de fiets

Bericht door Bas » do 04 juli 2019 07:52

Harm Jan schreef:
do 04 juli 2019 07:29
Overigens dacht ik dat er een appverbod was, dat betekent dat je je telefoon helemaal niet mag gebruiken, maar dat weet ik niet zeker.
Je kunt het hier nalezen: https://www.recht.nl/exit.html?id=26821 ... ent%2F3939

Een citaat uit de paragraaf Inleiding en Achtergrond:
Naast de uitbreiding van het verbod tot bestuurders van alle voertuigen wordt ook de
term ‘mobiele telefoon’ uitgebreid tot ‘mobiel elektronisch apparaat’. Het vasthouden
van alle soorten mobiele elektronisch apparaten tijdens deelname aan het verkeer leidt
af van de rijtaak en daarom vallen al deze apparaten voortaan onder het verbod.
Definitie van mobiel apparaat:
Een mobiel apparaat (handheld device of kortweg handheld) is een elektronisch apparaat dat in één hand is te houden, waarbij men eventueel voor de bediening ook de andere hand gebruikt.

Deze relatief recente klasse van toestellen geeft in veel gevallen altijd en overal toegang tot informatie en/of communicatie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mobiel_apparaat

De wettekst bevat geen uitputtende opsomming, wel een toelichting:
Met de term ‘mobiel elektronisch apparaat’ wordt een deelverzameling aangeduid van
wat in het strafrecht “geautomatiseerd werk” wordt genoemd (artikel 80sexies Wetboek
van Strafrecht): een inrichting die bestemd is om langs elektronische weg gegevens op
te slaan, te verwerken en over te dragen. Met de term ‘mobiel elektronisch apparaat´
wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de tekst van het huidige verbod. Daarnaast past
deze omschrijving beter dan de term ‘mobiel geautomatiseerd werk´ bij het
uitgangspunt dat het RVV 1990 zo toegankelijk en eenvoudig mogelijk is geschreven.
De term ‘mobiel elektronisch apparaat’ is dus ruimer dan de huidige term ‘mobiele
telefoon’. Tabletcomputers, digitale foto- en videocamera’s, e-readers, laptops, mobiele
navigatieapparaten, mobiele televisies en mediaspelers met een video- of audiofunctie
vallen er in ieder geval onder.
En wat ik hier al zei: de handhaver heeft altijd nog als vangnet artikel 5 van de wegenverkeerswet achter de hand
Querer es poder

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » do 04 juli 2019 07:54

Ik snap de discussie niet zo. Eigenlijk vind ik het al best triest dat een wet het eea moet afdwingen wat voor mij persoonlijk de normaalste zaak van de wereld behoort te zijn en wat zoals Bas al terecht aangeeft reeds door artikel 5 ontegenzeglijk afgedwongen wordt.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Bas
Moderator
Contacteer:

Bericht door Bas » do 04 juli 2019 08:01

Alexander schreef:
do 04 juli 2019 07:54
Ik snap de discussie niet zo. Eigenlijk vind ik het al best triest dat een wet het eea moet afdwingen wat voor mij persoonlijk de normaalste zaak van de wereld behoort te zijn en wat zoals Bas al terecht aangeeft reeds door artikel 5 ontegenzeglijk afgedwongen wordt.
Citaat uit het concept wetsvoorstel (zie voor linkje mijn bericht hierboven):
Voor de inwerkingtreding van dit besluit kon de politie fietsers die met een telefoon in de
hand het verkeer in gevaar brengen alleen beboeten op grond van artikel 5 van de
Wegenverkeerswet 1994 (verbod om het verkeer te hinderen of in gevaar te brengen).
Door handheld telefoongebruik op de fiets expliciet te verbieden is het voor de politie
mogelijk om een fietser die met een mobiel elektronisch apparaat in de hand fietst
zonder direct gevaar te veroorzaken te beboeten.
Dus ook al veroorzaak je geen direct gevaar, kunnen ze je toch direct beboeten, net zoals al met andere weggebruikers het geval was
Querer es poder

wgb
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Airborn Manhatten

Bericht door wgb » vr 05 juli 2019 12:08

Wombcat schreef:
wo 03 juli 2019 08:35
wgb schreef:
di 02 juli 2019 21:15
Dus dit mag ik niet meer doen.
Dit mag wel weer, toch.
Beide zijn in Frankrijk, daar ge­ldt de nederlandse wetgeving niet.
Deze bij mij in de mooie Hoekse-Waard getracht een toeristisch filmpje te maken.
Een opmerkelijk ervaring, het ging om de banden van onze jut en ful fietsen. Daar is een filmpje van gemaakt. Zou dat nog wel mogen?

alstro
Carbon Racefiets
Fiets: Felt
Contacteer:

Bericht door alstro » di 30 juli 2019 08:54

spokes schreef:
do 04 juli 2019 07:11
Jan Willem schreef:
di 02 juli 2019 10:01
gaan jullie je nou aan de regels houden omdat het nu moet? Of omdat je ook vindt dat het veiliger is?
Ik heb serieus even moeten nadenken over deze vraag. Schuldbewust van het feit dat, omdat het nu moet, je je er blijkbaar mee gaat bezighouden. Terwijl het redelijk voor de hand liggend is dat je in een wielergroep onder een vergrootglas ligt en je je vooral moet gedragen. Toch worden er bij ons tijdens ritjes regelmatig tijdens het rijden telefoons gebruikt om een kort filmpje te maken of wat sfeerbeelden. Ik vind het goed dat de de wegcapiteins hier nu wel even op wijzen, ook ivm eigen verantwoordleijkheid. Of ik het veiliger vind? Dat niet, ook niet voor onze groepsritjes. Zal het maken van een foto nu niet meer voorkomen? Ik denk het ook niet.
Ik maak me vooral zorgen om al die hulpmiddelen die worden voorgesteld. Koptelefoons en telefoonhouders worden gebruikt om het verbod een toestel in de hand te hebben te omzeilen. Met als gevolg dat vooral de jongeren nog minder horen ivm die enorme koptelefoons en airpods die ze gebruiken en stuurhouders schijnen ook al massaal aangeschaft te worden, waardoor je nog steeds niet naar de weg voor je kijkt, maar naar je stuur.
Bij mij in de omgeving zijn maar een paar pontjes. En daar fiets ik maar al te graag voorbij.
Fietsen, skaten met grote koptelefoon op hun kop. Dat is idd echt van de zotte, nu zal ik zelf wel een oude lul gevonden worden maar ik vind het levensgevaarlijk. Moet zelf bekennen dat ik wel eens te lang op mijn Garmin zit te turen om de route te bekijken die ik wil rijden en dan ook een gevaar kan zijn.

geric

Bericht door geric » di 30 juli 2019 10:02

alstro schreef:
di 30 juli 2019 08:54
Fietsen, skaten met grote koptelefoon op hun kop. Dat is idd echt van de zotte, [...]
Er zijn koptelefoons zat die voldoende omgevingsgeluid doorlaten, en de microfoons van compleet afgesloten over-ear koptelefoons met active noise cancelling hebben normaliter zelfs standen om het omgevingsgeluid harder te maken dan je het zonder hulpmiddel zou kunnen horen.

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » di 30 juli 2019 10:43

geric schreef:
di 30 juli 2019 10:02
alstro schreef:
Fietsen, skaten met grote koptelefoon op hun kop. Dat is idd echt van de zotte, [...]
Er zijn koptelefoons zat die voldoende omgevingsgeluid doorlaten, en de microfoons van compleet afgesloten over-ear koptelefoons met active noise cancelling hebben normaliter zelfs standen om het omgevingsgeluid harder te maken dan je het zonder hulpmiddel zou kunnen horen.
Mijn ervaring is dat als ik bel (ja heb een bel op mijn racefiets) en de fietser voor mij heeft een koptelefoon of oortjes in, dat ze het nooit horen.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » di 30 juli 2019 10:52

Rob T schreef:
di 30 juli 2019 10:43
geric schreef:
alstro schreef:
Mijn ervaring is dat als ik bel (ja heb een bel op mijn racefiets) en de fietser voor mij heeft een koptelefoon of oortjes in, dat ze het nooit horen.
Mijn ervaring is dat het wat prettiger is als ik wacht met inhalen totdat er meer ruimte is.

Bas
Moderator
Contacteer:

Bericht door Bas » di 30 juli 2019 11:31

Alexander schreef:
di 30 juli 2019 10:52
Rob T schreef:

Mijn ervaring is dat het wat prettiger is als ik wacht met inhalen totdat er meer ruimte is.
Bij inhalen bel ik vaak ook wanneer er voldoende ruimte is, dat voorkomt rare schrikreacties als je de persoon/personen inhaalt
Querer es poder

alstro
Carbon Racefiets
Fiets: Felt
Contacteer:

Bericht door alstro » di 30 juli 2019 11:59

Rob T schreef:
geric schreef:
alstro schreef:
Beste investering in jaren een hide my bell ! op je racefiets. Maar idd mensen met doppen in, horen die echt niet.

kaj_666
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Izoard
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » di 30 juli 2019 13:26

Ligt er ook aan.. Ik luister meestal naar podcasts op de fiets, dan hoor ik het verkeer altijd prima aankomen. Die enkele keer dat ik eens muziek op heb dan hoor ik het inderdaad een stuk minder.

NK 2003
Carbon Racefiets

Bericht door NK 2003 » di 30 juli 2019 14:06

Gemiddeld kom ik nu buiten de bebouwde kom per 30 km een appenden of 'met zijn of haar mob bezige' fietser tegen. Dan probeer ik, bij het inhalen, zo geruisloos mogelijk (maar wel veilig) te naderen en bij het inhalen zeg ik dan : 'ja, dat is weer 95 euro! Dan zie je ze soms schuldbewust snel hun mob opbergen, anderen halen hun schouders op en slingeren 'vrolijk' verder en tarten het lot.

Binnen de bebouwde kom raak ik veel te snel de tel kwijt...
Jawel, op 31-12 is het balansdag!

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » di 30 juli 2019 14:52

Rob T schreef:
geric schreef:
alstro schreef:
+1, neem dan ook niet de moeite om er ruim on heen te rijden. Laat ze maar schrikken. Maar wrs merken ze ook dat niet als ze diep in hun eigen wereldje verzonken zijn
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

geric

Bericht door geric » di 30 juli 2019 15:35

Rob T schreef:
Dat doet me niet zoveel. Voor de een is een groot koptelefoon wat voor de ander een grote zonnebril is (aanleiding voor meer zinvol geweld; niets erger dan zinloos geweld).

Als ik bel gebeurd er hier doorgaans niets bij de drie a vier m/v pubers die schouder aan schouder rijden. Tevens niets bij de 60+ers die bijna doof zijn.

geric

Bericht door geric » di 30 juli 2019 15:38

Daar is dus helemaal geen koptelefoon voor nodig, in de randstad althans. Kan in Brabant anders zijn.

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » di 30 juli 2019 20:16

geric schreef:
di 30 juli 2019 15:35
Rob T schreef:
Dat doet me niet zoveel. Voor de een is een groot koptelefoon wat voor de ander een grote zonnebril is (aanleiding voor meer zinvol geweld; niets erger dan zinloos geweld).

Als ik bel gebeurd er hier doorgaans niets bij de drie a vier m/v pubers die schouder aan schouder rijden. Tevens niets bij de 60+ers die bijna doof zijn.
WIe heeft het nu over geweld?

geric

Bericht door geric » wo 31 juli 2019 15:57

Rob T schreef:
di 30 juli 2019 20:16
geric schreef:
[...] Voor de een is een groot koptelefoon wat voor de ander een grote zonnebril is (aanleiding voor meer zinvol geweld; niets erger dan zinloos geweld). [...]
Op het moment dat je je eigen irritatie (groot koptelefoon) gebruikt om je eigen agressie (laat hem maar schrikken) goed te praten (ik heb hier immers gelijk) ben je er bijna. :roll:

NK 2003
Carbon Racefiets

Bericht door NK 2003 » do 01 augustus 2019 07:21

geric schreef:
wo 31 juli 2019 15:57
Rob T schreef:
di 30 juli 2019 20:16
geric schreef:
[...] Voor de een is een groot koptelefoon wat voor de ander een grote zonnebril is (aanleiding voor meer zinvol geweld; niets erger dan zinloos geweld). [...]
Op het moment dat je je eigen irritatie (groot koptelefoon) gebruikt om je eigen agressie (laat hem maar schrikken) goed te praten (ik heb hier immers gelijk) ben je er bijna. :roll:
Natuurlijk is het een vorm van 'geweld' als je de 'mobielbewerkende fietser' laat schrikken door plotseling te bellen of iets te roepen. Maar het is ook actie en reactie. Voorafgaand is immers sprake van uitlokking door 'mobbers' die regels negeren. Ze roepen agressie op net als jakkeraars en onveilige of zelfs dronken automobilisten.
Jawel, op 31-12 is het balansdag!

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » do 01 augustus 2019 08:03

Alles op de oren wat omgevingsgeluid afsluit zou verboden moeten worden . Het is gewoon gevaarlijk , voor de gebruiker en voor de mensen die met die persoon te maken krijgt.
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » do 01 augustus 2019 08:23

Je moet met alles oppassen wat afleiding kan geven. Een paar weken geleden kwam een fietser me tegemoet op een lichte helling met een kleine koelkast op het stuur. Hij had het niet onder controle en stuurde mijn rijstrook op. Ik waarschuwde hem en hij schrikt en laat de koelkast vallen. Geeft ie mij de schuld...

PFW
Moderator
Fiets: Canyon, Beone, Trek
Contacteer:

Bericht door PFW » do 01 augustus 2019 08:47

Alexander schreef:
do 01 augustus 2019 08:23
Je moet met alles oppassen wat afleiding kan geven. Een paar weken geleden kwam een fietser me tegemoet op een lichte helling met een kleine koelkast op het stuur. Hij had het niet onder controle en stuurde mijn rijstrook op. Ik waarschuwde hem en hij schrikt en laat de koelkast vallen. Geeft ie mij de schuld...
Een kleine koelkast op het stuur? Voor bier?
Ik ben een ambitieloos windscherm... :|

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » do 01 augustus 2019 10:38

PFW schreef:
do 01 augustus 2019 08:47
Alexander schreef:
Een kleine koelkast op het stuur? Voor bier?
Vermoedelijk wel... Dan scoor ik zeker nu geen punten. :lol:

Bas
Moderator
Contacteer:

Bericht door Bas » do 01 augustus 2019 12:38

Alexander schreef:
Geeft ie mij de schuld...
Vast een forumlid ;-)
Querer es poder