Handbiken bij Ahoy (film)

Heb je een wedstrijd gereden of heb je uitslagen van wedstrijden die gereden zijn, plaats dat dan hier.
Plaats reactie
Vinnie 2.0
Carbon Racefiets
Fiets: Topend Force-R
CTWT-lid: Ja

Handbiken bij Ahoy (film)

Bericht door Vinnie 2.0 » za 09 mei 2015 19:10

Misschien leuk voor degenen die iets van me hebben gezien tijdens het trainingsweekend in de Voerstreek (en wie verder natuurlijk geïnteresseerd is). Ik was toen in training voor de eerste wedstrijd in het NHC, het Nationaal Handbike Circuit. Deze wedstrijd was op 11 april in Rotterdam op het parcours van RWC Ahoy. Bij deze een link naar een filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=Ev4OF6gsY6g

Laat je niet misleiden door het verschil in snelheid. Zonder het te willen bagatelliseren kan je stellen dat iemand met die alleen een been mist gewoon sneller gaat dan een ander met een hoge dwarslaesie. Daar zijn ook aparte categoriëen voor.
2017 wordt mijn jaar

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets
Fiets: C60/Allez Smartweld

Re: Handbiken bij Ahoy (film)

Bericht door PrinceHeerlijk » za 09 mei 2015 19:44

Mooi filmpje, en hoe is het jou vergaan?
Als je niet kunt uitblinken door talent, moet je door inspanning triomferen.

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » za 09 mei 2015 19:46

Leuk filmpje.

Sommigen rijden zittend, anderen liggend. Zijn dat ook verschillende categorieën, want lijkt me nogal schelen met de luchtweerstand.

Ik zag ook wat shirtjes van Het Stadion langskomen. Je weet waarschijnlijk wel dat er op de Nedereindseberg ook regelmatig aan handbiken wordt gedaan?

Vinnie 2.0
Carbon Racefiets

Bericht door Vinnie 2.0 » za 09 mei 2015 20:01

Als ik het me goed herinner ben ik daar achtste geworden.
Liggen en zitten zijn inderdaad verschillende categorieen. Dat zijn degenen die op hun knieen kúnnen zitten.
Dat gaat 90% van de deelnemers onder wie ikzelf niet lukken omdat we dan omvallen of niet meer omhoog komen. :D
2017 wordt mijn jaar

Tim
Carbon Racefiets
Fiets: Cento1/Scott CR1pro
Contacteer:

Bericht door Tim » zo 10 mei 2015 20:25

Er zijn 5 categoriën H1 t/m H5.
H5 zijn de meest valide en kunnen ook hun rompspieren inzetten bij het biken en dus in een kniezitter rijden. H1 t/m H4 rijdt vrijwel altijd (soms in geval van H1 met ondersteuning) in een ligger.
Die hebben meestal een fors aerodynamisch voordeel, maar de kniezitters hebben weer veel meer kracht in te zetten en verzuren daardoor minder snel. Op het vlakke kan een ligger daardoor nog wel voordeel halen, maar zo gauw het omhoog gaat of met veel aanzetten of sprinten is de kniezitter heel erg in het voordeel.
En er zijn buiten de mannen ook nog damesklasses.
Er zijn ook wedstrijden (oa. De HandbikeBattle op de Kaunertallergletscherstrasse) waarin alles samen rijdt en je compensatiepunten krijgt voor je beperking en geslacht. Vincent ook ooit aan meegedaan, hierbij wordt ook individueel geklasseerd maar ook de teams van de verschillende revalidatiecentra. Internationaal deelnemersveld trouwens.

Ik hoor wel als ik vergissingen maak hè Vincent?

Vinnie 2.0
Carbon Racefiets

Bericht door Vinnie 2.0 » zo 10 mei 2015 23:10

Tim, de grote lijnen kloppen! De details zal ik je besparen.
Het ritje over de Kaunertaler Gletscherstrasse zou ik geen wedstrijd durven noemen, meer een prestatietocht. En daar is ook helemaal niets mis mee.
Maar Tim, rijd je nog mee bij het NK? Ik heb me laten vertellen dat het dit jaar vlakbij Eindhoven is. :D
2017 wordt mijn jaar

Goudhaantje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » ma 11 mei 2015 09:10

Zag ik jou gisteren dan ook voorbijkomen in tegengestelde richting toen ik de Ronde van Nijmegen reed?

Tim
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Tim » ma 11 mei 2015 14:25

Ik had even de illusie dat te doen, maar heb helaas de pees van mijn biceps afgescheurd... dus heb nu écht even een beperking. Wél een lastige met handbiken :-(
Maar ik realiseer me dat 99% van alle handbikers meteen zouden willen ruilen als dat zou kunnen, dus mij hoor je niet zeuren of mopperen! ;-)

Vinnie 2.0 schreef:Tim, de grote lijnen kloppen! De details zal ik je besparen.
Het ritje over de Kaunertaler Gletscherstrasse zou ik geen wedstrijd durven noemen, meer een prestatietocht. En daar is ook helemaal niets mis mee.
Maar Tim, rijd je nog mee bij het NK? Ik heb me laten vertellen dat het dit jaar vlakbij Eindhoven is. :D

Tim
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Tim » ma 11 mei 2015 14:28

Goudhaantje schreef:Zag ik jou gisteren dan ook voorbijkomen in tegengestelde richting toen ik de Ronde van Nijmegen reed?
Zou kunnen. kans is vrij groot als je een groepje handbikers zag met één CTWT-er :D
We hadden een omgeving Berg en Dal training voor de Kaunertallergletcher. ik ben mee-handbikende buddy voor een vriend van me met een dwarsleasie.

Tim
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Tim » ma 11 mei 2015 14:30

Nog een kleine aanvulling:
Valide handbikers mogen trouwens deelnemen in de H5 klasse.
Die hebben eigenlijk weer een 'handicap" omdat ze omdat ze twee gezonde en complete benen hebben en daardoor zwaarder zijn. Met klimmen en aanzetten weer beperkend :) Maar ik denk dat ze die "beperking" koesteren.

En om nog maar niet te spreken van de fietsen. Sommigen zitten op zware stalen fietsen met kleine hoge-rolweerstand-metalen velgen en wielen die ook nog onder een heel schuine hoek (camber) staan wat ook meer weerstand geeft. Wel betere stabiliteit en betere wendbaarheid trouwens. En iets verlaagd zwaartepunt. Fijn met bochten en ietsje minder luchtweerstand. Fietsen van ruim 20kg is niet uitzonderlijk.
Er zijn ook gave fullcarbon fietsen met prachtige carbonvelgen van nét 6Kilo ( o.a. Zanardi heeft zo'n door Mclaren (dacht ik) ontwikkelde bike van 1.000.000 euro - natuurlijk vooral ontwikkelkosten).
De meeste fietsen moeten trouwens op maat gemaakt worden in een markt met maar een paar producenten wereldwijd (stuk of 5,6 geloof ik) waardoor er een beperkte tweedehands handel mogelijk is én die fietsen schreeuwend duur zijn. Je bent zó 5 à 6000 euro armer. Gelukkig hebben gemeentes wel de mogelijkheid, soms zelfs tot op de helft, daarmee te supbsidiëren.

Sport is per definitie oneerlijk. Maar hier wordt dat soms wel heel schrijnend duidelijk.

Tim
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Tim » ma 11 mei 2015 14:35

moet je eens kijken met wat een fanatisme en discipline daarvoor getrained wordt :lol: :oke:
Het is een beetje La Marmotte voor de handbikers qua beleving. Maar jij kan daar (beter) over mee praten als ex deelnemer daaraan :oke: .

Met nog leuke bijkomende medische en revalidatie effecten trouwens. De eerste resultaten in een daarvoor opgezet onderzoek laten een significante toename in kracht en conditie zien (logisch) maar ook in zelfvertrouwen, zelfredzaamheid en mate van welbevinden en 'gelukkig' zijn.

De moraal van het verhaal is dus uniform voor handbikers en valide regulier bikers:
You cannot buy hapiness, but buying a bike comes pretty close!

MrAnMo
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Stevens Aspin
Contacteer:

Bericht door MrAnMo » ma 11 mei 2015 14:39

Leuk filmpje Vinnie
Ik faal niet, het is hoogstens een manier waarop het ook niet werkt.

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » ma 11 mei 2015 14:48

dat stootbumpertje achterop wordt vast wel eens gebruikt bij het slipstreamen 8)

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » ma 11 mei 2015 16:03

Jan Willem schreef:dat stootbumpertje achterop wordt vast wel eens gebruikt bij het slipstreamen 8)
IS , denk ik , meer om elkaar niet in de wielen te rijden.
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Vinnie 2.0
Carbon Racefiets

Bericht door Vinnie 2.0 » di 12 mei 2015 19:39

Jan Willem schreef:dat stootbumpertje achterop wordt vast wel eens gebruikt bij het slipstreamen 8)
Het schijnt weleens gruwelijk mis gegaan te zijn als een voor- tegen een achterwiel aanreed :)
Maar daar ben ik zelf niet bij geweest, dus het kunnen ook vage verhalen zijn.
2017 wordt mijn jaar

Vinnie 2.0
Carbon Racefiets

Bericht door Vinnie 2.0 » di 12 mei 2015 19:45

Tim schreef:Nog een kleine aanvulling:
Die hebben eigenlijk weer een 'handicap" omdat ze omdat ze twee gezonde en complete benen hebben en daardoor zwaarder zijn. Met klimmen en aanzetten weer beperkend :) Maar ik denk dat ze die "beperking" koesteren.
Valide mensen rijden niet in de H5 maar in de Open categorie (O).
In Nederland rijden de H% en O wel samen en dat is ook wel eerlijk, omdat de H5 en O (zonder iets te willen bagatelliseren) vrijwel gelijk zijn.

H5 en O hebben ook veel meer trainingsmogelijkheden en zijn voor zover ik weet niet handicapgerelateerd ziek. Een vriend van mij uit de H3 zou in 2012 naar Londen gaan maar ging uiteindelijk niet omdat hij een half jaar heeft geleden onder een blaasontsteking. Dat zie je niet gebeuren met die kniezitters die alleen een been missen.

Ik lees ook dat jij er wel heel anders tegenaan kijkt dan ik. Ik denk dat er een heel erg groot verschil zit in levensstijl tussen een H1 en een H5, laat staan een O.
Dat zie je eigenlijk al, als iemand uit de H5 uit zijn fiets stapt, een onderbeen aanklikt en wegloopt. Dat maakt het leven toch ineens heel veel makkelijker wat je ook terug ziet in de mogelijkheden die die jongens hebben om te trainen. Is niet erg, maar het is wat mij betreft wel het belangrijkste een verschil waar je nooit iemand over hoort.
2017 wordt mijn jaar

Vinnie 2.0
Carbon Racefiets

Bericht door Vinnie 2.0 » di 12 mei 2015 20:16

Tim schreef:Ik had even de illusie dat te doen, maar heb helaas de pees van mijn biceps afgescheurd... dus heb nu écht even een beperking. Wél een lastige met handbiken :-(
Maar ik realiseer me dat 99% van alle handbikers meteen zouden willen ruilen als dat zou kunnen, dus mij hoor je niet zeuren of mopperen! ;-)

Zonde! Maar zelfs dan ben je nog goed genoeg om mij een paar rondjes uit de wind te houden! Leuk joh, 2 CTWT-shirtjes achter elkaar, dat zijn ze niet gewend. Dan is het net alof ik mijn geheime wapen uit de kast heb getrokken.
2017 wordt mijn jaar

Tim
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Tim » do 14 mei 2015 07:55

Vinnie 2.0 schreef:
Tim schreef:Nog een kleine aanvulling:
Valide mensen rijden niet in de H5 maar in de Open categorie (O).
In Nederland rijden de H% en O wel samen en dat is ook wel eerlijk, omdat de H5 en O (zonder iets te willen bagatelliseren) vrijwel gelijk zijn.

H5 en O hebben ook veel meer trainingsmogelijkheden en zijn voor zover ik weet niet handicapgerelateerd ziek. Een vriend van mij uit de H3 zou in 2012 naar Londen gaan maar ging uiteindelijk niet omdat hij een half jaar heeft geleden onder een blaasontsteking. Dat zie je niet gebeuren met die kniezitters die alleen een been missen.

Ik lees ook dat jij er wel heel anders tegenaan kijkt dan ik. Ik denk dat er een heel erg groot verschil zit in levensstijl tussen een H1 en een H5, laat staan een O.
Dat zie je eigenlijk al, als iemand uit de H5 uit zijn fiets stapt, een onderbeen aanklikt en wegloopt. Dat maakt het leven toch ineens heel veel makkelijker wat je ook terug ziet in de mogelijkheden die die jongens hebben om te trainen. Is niet erg, maar het is wat mij betreft wel het belangrijkste een verschil waar je nooit iemand over hoort.

Heb je helemaal gelijk in. Een paar van de handbikers H3 waar ik mee rijd kunne zonder hulp niet eens in of uit de fiets komen. En zijn dus om te trainen helemaal afhankelijk van anderen,om nog maar niet te spreken over dat ik bij allen ook de angst/voorzichtigheid hoor om alleen op pad te gaan en stukken te krijgen waardoor je niet meer zelfstandig thuis komt. Een lekke band kan al funest zijn dan.

Plaats reactie