Momenteel kun je overal starten. Ik had dus bij de C kunnen starten (officieel tot 3.2 w/kg) en daar de boel verpesten. Dat gebeurt ook. Bij de B's wordt structureel de helft van de top 10 gediskwalificeerd omdat ze duidelijk een FTP hebben van boven de 4w/kg. Qua uitslag dus wel netjes maar er zijn wel mensen gelost omdat die gasten op kop reden. Geen eerlijke competitie dus.
Niet alle trainers/vermogensmeters zijn even betrouwbaar. Bovendien zijn niet alle gebruikers even secuur in de calibratie dus hier ontstaat al enige ruis.
Dan nog fraude: je moet je gewicht sowieso zelf invullen. Dus als ik zeg dat ik 60kg weeg, heb ik een FTP van 5,5. Hoppakee. Daarnaast kun je je trainer met opzet fout calibreren. Pas geleden was ik aan het rommelen met firmware van mijn KickR en ging ik doodleuk met 7 w/kg vooruit terwijl ik nauwelijks trapte. Dat kun je natuurlijk met opzet doen.
Nevertheless... die koersjes op Zwift motiveren wel enorm en het zijn daardoor extreem efficiente trainingen. Er een uitslag van maken, ook een prima plan. Uiteindelijk is het goed voor je motivatie als het 'ergens' over gaat. En de KNWU weet ook wel dat dit meer een gimmick is dan een serieus NK. Maar bijvoorbeeld met voorinschrijving (zodat je altijd in de goede categorie start) en eisen aan materiaal (alleen specifieke goedgekeurde trainers) en het wordt al beter.
Uiteindelijk is het wel primair een trainingstool denk ik. Al is dit wel heel grappig. De taferelen in de bijkeuken gisteren (we waren met z'n tweeën) trokken veel bekijks van de aanhang. Live commentaar op de speakers, groot scherm, aanmoedigingen en stampen op die pedalen... erg veel lol gehad.
('s avonds buiten fietsen had ook wel wat trouwens