Vandaag gefietst.

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
fred mtb-sport
Aluminium Racefiets
Fiets: Meerdere............
Contacteer:

Re: Vandaag gefietst.

Bericht door fred mtb-sport » zo 08 januari 2023 16:55

Wat een genot vanmorgen met mijn SuperX op de weg. Het (echte) terrein in is iets wat ik nog niet durf gezien de korte tijd van de operatie. Maar op de weg ging het prima vanmorgen op mijn gravelbike. Bandjes op 4 bar en rijden maar.
Gelijk in het begin een flauw zonnetje en niet al te veel wind. De wegen wel (weer) zeiknat, maar zijn we inmiddels wel aan gewend.

Afbeelding

Vanaf Soest lekker richting de Loosdrechtse Plassen om via Hilversum en Lage Vuursche weer naar huis te gaan. Koste vanmorgen al bijna moeite om niet langer te rijden. Maar mijn fysio vindt 2:30u eigenlijk al te gek, maar hij kent zijn patient ook al te goed. :mrgreen:
Nog wel te merken dat na acceleratie vanaf lage snelheid of stilstand nog lastig is. Evenals wanneer het lichtjes oploopt zoals bij Lage Vuursche. Haalde ervoor net een groepje op het vlak in en die gingen in mijn wiel zitten (ze moesten eens weten). Maar bij het vals plat was het snel gedaan met Fredje.
Maakt niet uit, want voor het eerst al boven de 70 km kunnen rijden en hoewel snelheid nog ontbreekt kwam de "big smile" na afloop niet meer van mijn gezicht af. Nooit gedacht dat ik zo blij kon zijn van dit soort "korte/lullige" ritjes.
Het bewijs van "grensoverschrijdend/grensverleggend gedrag".... https://www.strava.com/activities/8357029292
Geniet van het fietsen zonder je te ergeren of boos te maken over anderen of drukte. Je schiet er geen RUCK mee op. :D

fred mtb-sport
Aluminium Racefiets
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » zo 29 januari 2023 16:40

Niet alleen "vandaag gefietst", maar netjes verdeelt over de zaterdag en zondag.
Na mijn verse knie medio oktober was het vooral op de indoortrainer en op de weg met de SuperX en 1 maal stukje gravel, maar dat was toen nog te vroeg/intensief achteraf.
Maar nu op dik 15 weken en zeker zaterdag ideaal weer, eindelijk weer eens lekker kunnen "gravelen" en genieten van de omgeving.
Op zaterdag de kant van Hilversum op en zondag de kant van Leusden en Driebergen.

Afbeelding
Beide ritten zo'n 80 km lengte en zo'n 3:15u per keer. Qua afstand en tijdsduur grensverleggend.
Natuurlijk is de conditie er nog lang niet en kracht ook zeker niet. Dat laatste goed te merken al het omhoog gaat en na stilstand weer op gang komen.
Maar mag absoluut niet klagen om eerlijk te zijn, want vooral ook dat na zaterdag geen reactie was en ik zondag gewoon weer op pad kon. Dus Fredje is meer dan tevreden. :oke:
Dan zoals vaker een paar plaatjes en op naar het betere weer en weer ietsjes meer km's als dat mogelijk is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Geniet van het fietsen zonder je te ergeren of boos te maken over anderen of drukte. Je schiet er geen RUCK mee op. :D

fred mtb-sport
Aluminium Racefiets
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » za 04 februari 2023 18:16

Vorige week 2 ritten van 80 km op de gravelbike, dat "opgebiecht" bij mijn fysio afgelopen dinsdag. Hij zei nog: Ga je zeker vragen wanneer je 100km mag doen. Ik gaf aan: Nee, hoor dat vertel ik je wel na het weekend..........
Dus vanmorgen vanuit Soest mijn min of meer standaard UHR gravelronde gedaan langs oa Zeist, Leersum en Amerongen en weer terug. Wat was dit genieten vanmorgen. Geen echte pijn onderweg, alleen na 80 km het beste er wel af voor mijn gevoel.
Maar na 4:10u fietsen stond er iets meer dan 102 km op de teller, dus missie geslaagd. https://www.strava.com/activities/8502812802
Overigens viel de snelheid mij ook meer dan mee, hooguit zo'n 1 km/u langzamer dan voor de operatie. Lastigste is nog het op gang komen na stilstand en als er geklommen moet worden. Dan gebrek aan kracht links merkbaar. Daar dus ism fysio aan werken.
Weinig pic's onderweg, maar wel deze op het Let de Sticherpad.
Afbeelding

Watergeus
Kinderfiets
Fiets: Van Nicholas
CTWT-lid: Ja

Bericht door Watergeus » vr 10 februari 2023 08:04

Fraaie plaatjes! Krijg er zin van.
Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me.

fred mtb-sport
Aluminium Racefiets
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » za 11 februari 2023 17:42

Vandaag voor het eerst na mijn knieoperatie een rondje om mijn MTB gedaan. Feitelijk eerder dan ik vooraf had ingeschat. Ging uit van minimaal 6 maanden na operatie, maar 4 maanden bleek ook te kunnen.
Dus vanmorgen mijn Scale achter op de auto gezet en naar de vaste (MTB)route van Apeldoorn gegaan. Deze route allesbehalve "spannend", maar vooral vloeiend lopend en bijna overal brede paden. Feitelijk zou het op de gravelbike ook kunnen.
Omstandigheden ideaal en ondergrond ook goed te doen. Begin soms beetje onwennig, maar al snel het vertrouwde gevoel weer op de MTB.
Qua rijden viel het zeker niet tegen ondank dat Strava onverbiddelijk was "langzaamste keer ooit", maar kan me (meer) niet boeien. Was weer superblij dat ook dit weer kan, maar ook besef dat er nog voldoende werk aan de winkel is. Vooral kracht ontbreekt en als ik even ineens door stukje mul heen ging, viel ik bijna stil terwijl voorheen vol door kon. Ook dat is hopelijk kwestie van tijd. https://www.strava.com/activities/8541458202
Even een sfeerplaatje
Afbeelding
Morgen maar rondje op de gravelbike pakken

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » za 11 februari 2023 18:06

@Fred, dat stilvallen komt me heel bekend voor. Dat heb ik nu minder een jaar na mijn laatste heupoperatie.
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

fred mtb-sport
Aluminium Racefiets
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » zo 26 februari 2023 17:12

MTB achter op de drager en redelijk op tijd naar Apeldoorn om daar in ieder geval de vaste MTB-route van 51 km te pakken en dan nog "iets". Had een beetje in mijn hoofd om te kijken of 100km op de MTB weer mogelijk was na mijn verse knie in oktober. Dat vrijdag ook met fysio over gehad en die gaf aan "moet op zich kunnen als je maar niet te gek doet". Tja, hij kent Fredje :lol:
Dus nog voor 08:30u op de fiets en gelukkig genoeg kleding aan, want was frisjes en op de open stukken redelijk wat wind.
De MTB route ging lekker en zeker in begin ging het top. Gevoelsmatig wat vlotter dan 2 weken terug toen ik voor het eerst op de MTB zat. Klopte ook, want op dik 2 uur toch weer 4 minuutjes minder langzaam. Maar gevoel was goed.
Even langs de auto en krentenbol naar binnen en wat noordelijk gegaan en vooral de makkelijke paden, dus gravelbike had makkelijk gekund.
Ook dit weer genieten al was het beste er na 80 km wel af. Maakte niet uit, want met voldaan gevoel met iets meer dan 100 km op de teller terug bij de auto. https://www.strava.com/activities/8624925992
Mooiste ook dat ik onderweg geen pijn in de knie heb gehad en zal 2 uurtjes later met naar beneden lopen op de trap de "schade" meeviel.
Paar plaatjes van onderweg:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Harm Jan
Carbon Racefiets
Fiets: St. Joris - Grail
Contacteer:

Bericht door Harm Jan » do 02 maart 2023 14:57

MTB Route van Apeldoorn kun je sowieso 90% met de gravelfiets makkelijk komen
Be someone who makes you happy.

fred mtb-sport
Aluminium Racefiets
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » ma 06 maart 2023 18:59

Harm Jan schreef:
do 02 maart 2023 14:57
MTB Route van Apeldoorn kun je sowieso 90% met de gravelfiets makkelijk komen
Klopt helemaal. Maar zitten paar stukjes in dan de MTB wat lekkerder/meer comfort. Nu zeker belangrijk gezien de knie.
Maar heb "moeilijkere" stukken Veluwe op de gravelbike gedaan. Geeft wel toe ik wellicht vlotter op MTB stap als het minder geplaveid is.

Proeme
Moderator

Bericht door Proeme » za 18 maart 2023 19:20

Het trainingsweekend zat er voor mij helaas niet in, maar de fiets is vandaag echt niet binnen blijven staan. Samen met collega's en met leerlingen, met wie we binnenkort de Ventoux beklimmen om te klimmen tegen MS, zijn we naar Tecklenburg gegaan voor een training (en een gezamenlijke dag weg is ook gezond voor de teambuilding). Sommige kids zaten voor het eerst op de racefiets! Anderen hadden 1 of 2 ritjes geprobeerd, maar ook onervaren dus.

Dan 60km wegtrappen in Tecklenburg, met ruim 900 hoogtemeters, en dat zonder morren... toppers zijn het. Dat avontuur met ze op de Ventoux gaat prachtig worden.

Zelf ook heerlijk gefietst. Met als hoogtepuntje: eindelijk die klim naar de voetbalvelden eens op! Zat in het verleden in de Tecklenburg Rundfahrt en toen moest ik beide keren dat ik daar reed van de fiets af op die klim :(. Vorig jaar was de route anders en kon ik het niet opnieuw proberen. Baalde ik toen stiekem wel een beetje van. Vandaag kan ie alsnog van mijn lijstje.

Inmiddels zie ik ook mooie ritten en leuke foto's op Strava verschijnen vanuit het Trainingsweekend :oke:

Knallen
Kinderzitje

Bericht door Knallen » do 13 april 2023 20:18

Is dat in het Teutoburger woud?

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » za 15 april 2023 08:43

Proeme schreef:
za 18 maart 2023 19:20
Het trainingsweekend zat er voor mij helaas niet in, maar de fiets is vandaag echt niet binnen blijven staan. Samen met collega's en met leerlingen, met wie we binnenkort de Ventoux beklimmen om te klimmen tegen MS, zijn we naar Tecklenburg gegaan voor een training (en een gezamenlijke dag weg is ook gezond voor de teambuilding). Sommige kids zaten voor het eerst op de racefiets! Anderen hadden 1 of 2 ritjes geprobeerd, maar ook onervaren dus.

Dan 60km wegtrappen in Tecklenburg, met ruim 900 hoogtemeters, en dat zonder morren... toppers zijn het. Dat avontuur met ze op de Ventoux gaat prachtig worden.

Zelf ook heerlijk gefietst. Met als hoogtepuntje: eindelijk die klim naar de voetbalvelden eens op! Zat in het verleden in de Tecklenburg Rundfahrt en toen moest ik beide keren dat ik daar reed van de fiets af op die klim :(. Vorig jaar was de route anders en kon ik het niet opnieuw proberen. Baalde ik toen stiekem wel een beetje van. Vandaag kan ie alsnog van mijn lijstje.

Inmiddels zie ik ook mooie ritten en leuke foto's op Strava verschijnen vanuit het Trainingsweekend :oke:
Maar de MV op is iets anders dan de kortere klimmetjes. 21 km constant omhoog zal voor velen een ervaring worden ;-)
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Proeme
Moderator

Bericht door Proeme » zo 16 april 2023 05:57

Knallen schreef:
do 13 april 2023 20:18
Is dat in het Teutoburger woud?
ja

@who cares: weet ik, maar je moet ergens beginnen met trainen... Onder die 'velen' val ik zelf ook. Ben kwa klimwerk op de fiets nog nooit hoger gekomen dan de bulten in de Eiffel.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » wo 19 april 2023 17:36

Ja!!!!! Privilege van een pensionado. Het was heerlijk fietsen vandaag. En doordat de snelheid en power 0,niks zijn mocht ik extra lang over de route doen. Lariksen beginnen ui te lopen, anemoontjes en pinksterbloemen. Het knietje hield het aardig, dus een super dag.

https://www.strava.com/activities/8919314560#kudos
Afbeelding

fred mtb-sport
Aluminium Racefiets
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » zo 23 april 2023 15:33

2 heerlijke ritten in de knip dit weekend en kon mijn lol niet op.
Zaterdagmorgen: Iets na 09:00u op pad met het idee om tegen lunch weer terug te zijn en het droogste deel van de dag te pakken.
Was gelijk al zonovergoten mooi, hooguit beetje frisjes. Had in ieder geval beenstukken aan en geen spijt van.
Vanuit Soest via de polder bij Hoogland, richting Bunschoten en bij Nijkerk de polder in. Onderweg genieten van de omgeving met bollenvelden (zijn het bollen?).

Afbeelding

Hier in de polder de beenstukken af en wel lekker gevoel. Terug over de Stichtse brug naar de bewoonde wereld. Via Eemnes, Baarn, Lag Vuursche weer terug in Soest met 101 km op de klokken. https://www.strava.com/activities/8935322916
De rit zelf ook sneller dan ik had durven te hopen met 29,5 gem. De 30'ers van vroeger uit mijn hoofd gezet en dat zeker met de verse knie. Feitelijk qua snelheid op het vlakke lijk ik op hetzelfde te zitten als voor de ingreep.
Na afloop geen pijn of last met lopen, dus ook winst. Verder nog lekker dat het na 45 minuten begon te regen, dus goed uitgekiend.

Zondagmorgen: Uurtje eerder op pad, dus om 08:00u. Nu alleen de gravelbike en kijken of mijn vaste UHR-rondje van iets meer dan 100 km erin zat. Ook nu nog in het lang om na zo'n 2:30u de beenstukken opnieuw uit te doen.
De route over heerlijk paden en opnieuw genieten. Mooiste stukje blijft "Let de Stichterpad" wat nooit verveelt.
Afbeelding
Dus die heen en weer natuurlijk gepakt. 2e keer duidelijk te merken dan Nederland ook wakker geworden was, maar met beleid goed te doen.
Na dikke 75 km wel te merken dat het fijne er wel af was, maar nog steeds beter dan ik ooit had durven te hopen.
Na 4:16u stonden er 106 km op de klokken (https://www.strava.com/activities/8941613130) en ondanks de inspanning weer geen last van de knie. Volgens thuisfront: "Je loopt niet meer zo beroerd na het fietsen als in het begin" :mrgreen:

In ieder geval 2 mooie ritten en ook voor het eerst weer eens iets meer dan 300 km aangetikt in 1 week. Dat was vroeger "normaal", maar nu gewoon dit koesteren.

fred mtb-sport
Aluminium Racefiets
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » do 27 april 2023 18:54

Lekkere gravelrit vandaag en de langste rit voor mij sinds september 2022. Feitelijk dezelfde graverit (7-9) die ik destijds deed en vandaag in de herhaling. Waarom? Simpel, omdat deze heel erg mooi is en feitelijk alles in zich heeft wat gravelen zo leuk maakt.
Dus met de auto naar Kootwijk. Vandaar via Radio Kootwijk, Apeldoorn, Nunspeet, Staverden, Ermelo, Putten, Garderen, Hoog Soeren, Kootwijk en weer terug naar de auto.
Moe, maar meer dan voldaan terug na 130 km https://www.strava.com/activities/8966160892.
Maar nu het meest bizarre aan deze rit: Met verschil van 1 seconde tov rit in september 2022 deze gereden. Onderweg echt niet op gereden, eerlijk waar. Maar opnieuw bewijs dat het met herstel van de knie goed gaat.

Maar nog even wat plaatjes van vandaag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Proeme
Moderator

Bericht door Proeme » vr 28 april 2023 21:50

mooie foto's weer!

Zelf afgelopen week op vakantie geweest. Maandag van Eelde naar Ommen gefietst, onderweg even de VAM-berg aangedaan. 113km. Nare wind de hele dag, maar dat noemen we dan gewoon een goeie training :)

Woensdag een ronde via Hardenberg, Dalfsen en de Lemelerberg. Ik kom daar niet zo vaak, maar mooi gebied om te fietsen!

En vandaag vanaf de camping bij Ommen eerst weer naar de Lemelerberg, vervolgens noordwaarts via de VAM-berg naar huis. 142km. Heerlijk weer, behalve het laatste uur, dus doorweekt thuis. Meteen de kleren in de wasmachine en mijn vrouw een was laten draaien. Zelf warm worden onder de douche. En prima fietsdag. De wind stond dit keer wat gunstiger, maar ook als ik daar rekening mee hou ging het heerlijk soepel vandaag. Dat is een goed teken richting de Ventoux! "dom doortrappen en je komt vanzelf boven" zou moeten lukken :roll:

Knallen
Kinderzitje

Bericht door Knallen » di 02 mei 2023 18:19

Naast de bulten in de Eifel raad ik je ook aan om naar Tenerife te gaan:

Vanaf zeespiegel naar de Teide fietsen, 40km maar. Je fietst continu/lineair omhoog.
Dan kom je op een hoogte van 2600m bij de ingang van de kabelbaan.

Is heel leuk en prachtig daar
Een moderne racefiets kan je bij Free Motion in Los Cristianos huren

fred mtb-sport
Aluminium Racefiets
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » zo 21 mei 2023 16:10

Dit weekend met MBC Midden Nederland naar Winterberg geweest voor ons traditionele clubweekend wat al meer dan 20 jaar in het hemelvaart weekend plaats vindt.
Voor mij persoonlijk feitelijk de eerste keer sinds mijn knieoperatie van half oktober in de echte heuvels, want tot op heden amper echt geklommen.
Op donderdag de racefiets gepakt voor rondje van pakweg 80 km en kleine 1.200 hm (https://www.strava.com/activities/9094472660) en ging boven verwachting goed. Kon klimmen zoals ik eigenlijk voorheen ook deed, dus super blij mee.
Met dat goede gevoel voor de vrijdag gekozen voor langere afstand en opnieuw met de racefiets. Was weer genieten van omgeving en mooie wegen. Ook nu kon ik in feite "alles" wat ik wilde, al moest soms de 35/33 eraan te pas komen. Maakte niet uit, was super gevoel.
De laatste klim richting Winterberg niet steil, maar wel lang. Tja, Winterberg ligt bovenop. Met zware bovenbenen na 128 km en 2200hm voldaan terug. https://www.strava.com/activities/9100085289
Met het goede gevoel de zaterdag in en nu met 1 van de groepen het bos in, want had de Scale ook mee. Qua weer ietsjes minder met 10 graden, wat wind en geen zon. Maar prima voor MTB rit.
Kon goed merken dat ik een deel van mijn (afdaal)skills beetje kwijt was. Was ook lang geleden dat ik echt off road in Sauerland reed.
Klimmen soms met de 36/50, maar ging goed. Alleen op 23 km wilde de groep stoppen voor koffiebreak en dat trekt Fredje na pakweg 80 minuten echt niet. Ik kan daar echt niet tegen om na zo'n klein stukje al te stoppen, warm cafe in, bakkie koffie en half uur later weer op gang te moeten komen. Zit nog steeds niet in mijn systeem, dus afscheid van de groep en kreeg 1 medestander mee om door te gaan. Stukje parcours en restant op gemakje op de weg.
Dus na 50 km en 1.000 hm (https://www.strava.com/activities/9105216070) op tijd terug voor lunch met overheerlijke pot bier.

Daarna andere schoenen aan en met Marga stuk lopen gevolgd door slenteren bij bikepark, want wilde aanpassing zooltjes testen voor ik set schoenen laat maken. Met zo'n 7,5 km een record, want kon me niet heugen zo'n eind gelopen had en nog mooier: Absoluut geen pijn in de verse knie, dus alweer winst.

Vanmorgen keuze wel/niet fietsen, gekozen om vlot naar huis te gaan. Fietsen komt later wel weer, maar was een topweekend.
Paar plaatjes ter illustratie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Idd op de MTB. :mrgreen:

Afbeelding
Mooie wandelpaden.............

Proeme
Moderator

Bericht door Proeme » zo 21 mei 2023 20:57

mooie plaatjes weer hoor!

Harm Jan
Carbon Racefiets
Fiets: St. Joris - Grail
Contacteer:

Bericht door Harm Jan » di 23 mei 2023 08:12

Leuk man, veel bekende gezichten. Jaren geleden ook een jaar of twee a drie lid geweest. Maar na verhuizing de afstand iets te groot, vanaf De Bilt kon ik nog prima op de fiets er naar toe
Be someone who makes you happy.

Proeme
Moderator

Bericht door Proeme » wo 31 mei 2023 09:53

Nou, mijn Ventoux-avontuur zit er op. Wat een fantastische week met prachtige leerlingen, toffe collega's, mooi weer, prachtig fietsgebied en topprestaties van een ieder!

Donderdag aangekomen op de camping. Lange busrit achter de rug, dus de beentjes moesten even los. Klein rondje, 22.5 km was wel genoeg als je amper geslapen hebt...

Vrijdag eerste groepstraining. Kids laten wennen aan fietsen met hoogtemeters en in de warmte. Die warmte was best een dingetje, maar ze hebben de route van 68km en bijna 1000 hoogtemeters goed doorstaan. Voor wie de omgeving kent: ik vond dit echt een leuk klimmetje: https://www.strava.com/segments/23115961. Niet alleen kwa fietsen, maar ook kwa uitzichten en leuk door het dorpje heen.

Zaterdag een pittige training: 2 uur de Ventoux op fietsen (vanaf Malaucene). Maakt niet uit hoe ver je komt, gewoon ervaren hoe het voelt om 2 uur te klimmen, hoe die berg eruit ziet, etc. Lekker je eigen tempo. Als begeleider heb je je natuurlijk wel aan die 2 uur te houden. De kids mochten niet zonder begeleider afdalen. Dus inderdaad na 2 uur omgedraaid. De reden was duidelijk, geen discussie mogelijk, maar als fietser voelt het toch stom om 2,5km onder de top te stoppen terwijl je eigenlijk wel door kunt. Want het klimmen op zich ging eigenlijk heel soepel. Makkelijker dan ik had verwacht en dat gaf vertrouwen voor maandag.

Zondag weer een ritje. 2 leerlingen waren vanwege eindexamens pas later aangekomen en hadden nog niet gefietst. Dat moest wel even. En ach, dan wil ik best mee. 45km, 600 hoogtemeters met onder andere de Col de la Madeleine. Niet te gek doen, wel beentjes warm houden. En ontelbaar veel u-bochten omdat de enige in de groep met een Garmin de route niet snapte (en nee, dat was ik niet, mijn Garmin had de busrit niet overleefd)

En dan maandag de grote dag. Klimmen tegen MS. 1x, 2x of 3x de Ventoux op. 5.15 de wekker, 6.00 weg fietsen van de camping, 7.00 uur start in Malaucene.
Wandelaars starten vooraan, dus in het begin kun je niet meteen lekker fietsen. Geeft niet, want van school was er ook een grote groep wandelaars en zo kun je elkaar nog even mooi succes wensen, high fives uitdelen, etc. Tof sfeertje, echt van: "hier zijn we voor gekomen en nu gaan we het flikken met z'n allen".
Klim omhoog ging nog soepeler dan zaterdag. Maarja, je hebt constant mensen om je heen, wordt constant aangemoedigd... dat helpt enorm natuurlijk. En ik zag leerlingen boven zichzelf uitstijgen. Niet in de zin van 'te hard gestart', maar gewoon echt goed naar boven fietsen. Kreeg ik zelf natuurlijk ook weer energie van :)
Uiteindelijk na 2 uur en 20 minuten ofzoiets boven (precieze tijd weet ik niet. Stava zegt 2 uur en 33 minuten, maar het startvak was buiten het dorp en dus al een stukje de klim op, en daar hebben we nog wel een tijd stil gestaan). Eigenlijk waren alleen de laatste 2 kilometer even doorbijten.

Eén voor één druppelen ook de leerlingen binnen. Nou ja, en een aantal waren me voor natuurlijk. De eerste groep ging afdalen, ik ben boven gebleven om het volgende groepje op te vangen. Dat was een klein clubje. 2 meiden. Meteen door, zij moeten niet koud worden. Nou ja, wel eerst foto's maken bij het beroemde bordje natuurlijk. En goed eten. Afdalen is niet mijn favoriet, maarja, ik ben begeleider. Voelde wel stom, 1 van die 2 meiden kon echt véél beter dalen dan ik, maar goed...

Afdaling naar Bedoin, daar voedselvoorraad aanvullen en even opnieuw zonnebrandcreme smeren en dan vanaf die kant weer omhoog. Nou, dat was een stuk pittiger. Iedereen zegt ook wel dat Bedoin de moeilijkste kant is, maar het was intussen een stuk warmer, er stond niet elke kilometer een bordje waarop je kon zien hoe ver je was, veel minder mensen om je heen... en natuurlijk die eerste klim al in de benen.
Ben met een leerling rustig naar het begin van het bos gepeddeld en daar hebben we ons eigen tempo gepakt. Ook hier lag de verzorgingspost buiten het dorp, maar het KTMS-segment deed ik in 2 uur en 13 minuten. https://www.strava.com/segments/34522535
En zonder te hoeven stoppen, daar was ik ook wel erg blij mee. Prachtige klim gewoon en ook redelijk constant tempo kunnen aanhouden. Wel constant zwaar, maar goed, het is de Ventoux...

Naar boven toe was wel de vraag: ga ik nog een 3e keer. Eigenlijk was het vooral praktisch: ik zou boven komen met nog 1 leerling achter me op de klim. Alles wat voor me zat zat ver voor me en was vast alweer naar beneden. Dus ik moest die ene leerlingen laten beslissen. Vond zij 2 klimmen genoeg, dan moest ik met haar afdalen naar de bus (in Bedoin). En dat vind ik dan ook helemaal prima, want ondanks dat het lekker ging, ging ik wel langzaamaan stuk. Maar wil zij wel een 3e keer ga ik met haar mee naar Sault en dat overleef ik dan ook nog wel...

Boven bleek ik dicht bij de rest te zitten dan ik dacht. Maar 1 van de begeleiders was al even afgedaald naar die leerling en appte dat die geen 3e keer wilde. Ok, dan wordt het kiezen wie 3 leerlingen naar Bedoin gaat brengen en wie met 3 andere leerlingen een 3e keer gaan doen. Ik besloot definitief om het bij 2 klimmen te laten. Iemand moest het doen en ik vond dat prima zo.

Dus, bovenop koud geworden wachtend op de laatste leerling. En we zagen intussen het weer al veranderen. Donkere wolken, duidelijke hoosbui in het dal... We wisten dat we niet droog beneden zouden komen. Na 3km dalen ging het al regenen. 1 van de leerlingen moest nog naar de wc (gast, doe dat dan als je een half uur boven staat te wachten) dus gestopt bij verzorgingspost waar toiletten waren. Vanwege de regen geschuild in de tent tot hij terug was van de wc. En in die tent eindigde onze rit. Want toen hij terug kwam begon het werkelijk waar te spoelen. Niet grappig gewoon zo hard al het regende. En kort daarna ook onweer. Organisatie verbood ons om verder af te dalen.
Collega's gebeld die met een busje rond reden ter ondersteuning. Die hadden een half uur nodig om er te komen. In dat halve uur zijn we echt vreselijk koud geworden. Waren we al van de top, maar dan ook nog nat en een half uur in een niet-verwarmde tent zitten... ze zeiden dat het daar 4 graden was! Niet gezond. Blij dat de collega's er waren. 4 fietsen en 6 mensen in een 8-persoons busje gepropt en zo zijn we naar onze grote bus gebracht en konden we naar de camping. Collega zag me aankomen en zei: "Pruim, jij gaat direct douchen. Ik zet de douche al vast voor je aan, dat scheelt weer wat seconden." Ik denk dat dat wel beschrijft hoe ik er aan toe was... Maar die douche deed wonderen gelukkig :)

En dat avontuur in de tent gaat echt de fantastische herinnering van die dag, en de hele week, niet verpesten.

En ik moet gewoon een keer terug om wel de trilogie te voltooien 8)

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » wo 31 mei 2023 11:57

Mooi verhaal! Op de ' montee de Brantes' staan maar 3 (oud) Ctwt ers dus erg bekend is ie niet. Maar idd wel mooi.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Alwin
Moderator
Fiets: Look 675

Bericht door Alwin » wo 31 mei 2023 13:30

Mooi verslag Philip. Dit is inderdaad een tocht die jullie niet meer vergeten.Lijkt me heel bijzonder om dat met leerlingen en collega's te doen :oke:
Op naar de Velomediane!

Proeme
Moderator

Bericht door Proeme » wo 31 mei 2023 14:20

mensen mogen trouwens nooit meer zeggen "ik kan niet die berg op"

we hadden een leerling bij ons die vrijdag(!) voor het eerst op een racefiets zat

en we hebben gezien hoe een mevrouw achter rollator (vermoedelijk vanwege MS, maar dat vul ik zelf in, heb haar niet gevraagd) in 7 uur naar boven is gelopen.

Plaats reactie