Marathon 2019

Schaatsen, hardlopen en andere sporten mogen hier geplaatst worden
Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Re: Marathon 2019

Bericht door Rob T » di 30 oktober 2018 12:51

Bas schreef:
ma 29 oktober 2018 20:47
MEG schreef:
ma 29 oktober 2018 20:44
concorde schreef:
ma 29 oktober 2018 19:33
Best tevreden met de tijd,
:shock:
Dat is wel de understatement van het jaar. In de categorie M45 een marathondebuut lopen van 3:05:25. Ja, dan mag je best tevreden zijn met je tijd. Volgens mij had je gewoon wat eerder moeten beginnen met lopen, dan had je je kunnen meten met de Nederlandse top.
Diepe buiging.

(Het is alleen zo demotiverend voor de minder getalenteerde lopers onder ons. ;-))
Een hele vette +1! :oke: :oke: :oke: :oke:
Helemaal mee eens.

René
Aluminium Racefiets
Fiets: Canyon
Contacteer:

Bericht door René » di 30 oktober 2018 17:20

MEG schreef:
concorde schreef:
Dat is wel de understatement van het jaar. In de categorie M45 een marathondebuut lopen van 3:05:25. Ja, dan mag je best tevreden zijn met je tijd. Volgens mij had je gewoon wat eerder moeten beginnen met lopen, dan had je je kunnen meten met de Nederlandse top.
Diepe buiging.

(Het is alleen zo demotiverend voor de minder getalenteerde lopers onder ons. ;-))
Behalve erg hard fietsen kun je dus ook erg hard lopen Robert, ongelooflijke tijd voor een marathon debuut! Respect!!
Enjoy the people you meet.

Mac944
Carbon Racefiets
Fiets: Canyon Ultimate CF
Contacteer:

Bericht door Mac944 » wo 31 oktober 2018 11:21

Een mooi debuut op de marathon Robert! Je splits op de eerste en de tweede helft komen me bekend voor, het heeft bij mij een behoorlijke tijd geduurd voordat ik doorhad hoe ik die dichter bij elkaar kon krijgen (zonder de eerste helft superlangzaam te lopen natuurlijk ;-) ). Bij mij was de voornaamste truc om veel meer te lopen dan bij andere voorbereidingen op een marathon en veel progressieve duurlopen te doen. De vraag is natuurlijk of je daar zin in en tijd voor hebt, maar de uitspraak dat jij wel onder de 3 uur kan komen is natuurlijk niet heel gewaagd. Maar met deze tijd met marathonpensioen gaan is natuurlijk geen schande!

Ariën
Aluminium Racefiets
Fiets: Pinarello Paris

Bericht door Ariën » di 20 november 2018 20:28

MEG schreef:
concorde schreef:
Diepe buiging.

:shock: Waanzinnig knap Robert! Wat een enorm goede tijd! Van harte gefeliciteerd. Zoals Martin al schreef, was je eerder begonnen had je je denk ik inderdaad kunnen meten met de Nederlandse top.
T = 145

Ariën
Aluminium Racefiets

Bericht door Ariën » di 20 november 2018 20:33

Mijn zelfvertrouwen heeft afgelopen zaterdag een flinke duw gekregen. De gehele voorafgaande week was ik ziek vanwege buikgriep. Vorige week vrijdag was weer mijn eerste werkdag. Op zaterdag kriebelde het al en zondag ben ik dus gaan hardlopen. In duurtempo. En dat was het ook. Ik was veel langer van plan maar het bleef beperkt tot 11 kilometer, want:...ik dacht even dat mijn hartslagmeter stuk was, want mijn hartslag was meteen al extreem hoog en ging vervolgens door het dak en bleef op maximum hangen. Zo voelde het helemaal niet en ik liep echt in een rustig duurtempo, ik heb nog nooit zo rustig gelopen qua snelheid.

Enorm balen dus. Gisteren had ik wel wat pap in de benen eerlijk gezegd, vandaag was er niet zoveel aan de hand, wel nog wat moe. Iedereen verzekert me dat het logisch is dat ik moet herstellen van die griep, maar ik vind het verschil voor en na de griep wel heel erg groot. In deze toestand loop ik de Bruggenloop niet of hooguit in duurtraining tempo. Dat is nog 2,5 week weg maar toch.

Ik heb wel zoiets van beter nu dan in het voorjaar, maar het is toch balen.
T = 145

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » di 20 november 2018 21:40

Hoe zit je de eerste keer op de fiets als je een week ziek geweest bent? Dan draait het mij mij ook voor geen meter
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Marcel3204
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose weg/cross/MTB

Bericht door Marcel3204 » di 20 november 2018 22:21

Rustig aan Arien, niet forceren na zo'n ziekteperiode, heb je beduidend meer en langer last van als je weer te snel opstart. Hardlopen, ook rustig aan, is toch vaak intensiever dan met 15 km/uur de beentjes weer losfietsen.

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » wo 21 november 2018 07:55

Ik heb ooit gehoord , 1 week ziek dan daarna ook 1 week koest houden .
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: Fondriest TF3

Bericht door GoodRiddance » wo 21 november 2018 10:58

De griep wordt vaak onderschat. De impact op je lichaam is veel groter dan die paar dagen dat je er echt last van hebt.

1. Je moet écht beter zijn voordat je gaat rennen. Dat betekent niet alleen dat je de kwalen niet langer voelt. Je lichaamstemperatuur blijft ook daarna (zonder dat je het voelt) nog hoger. Je lichaam is langer bezig met het afvoeren van alle rommel dan je door hebt. Je temperatuur meten is dan ook echt geen slecht idee, ook als je denkt dat het wel weer gaat.

2. Als je je 'normale leven' weer een paar dagen hebt opgepakt zonder hogere vermoeidheid of iets, dan kun je nadenken om weer te starten.

3. Lage intensiteit, niet te lang. Dat is in feite de truc. Pas als je dat echt weer kan, bouw je weer langzaam op.

Fout 1 die vrijwel iedereen maakt: te snel weer teveel doen. Er is de behoefte om de verloren tijd in te halen. Probleem is: je schiet er niet op want je lichaam is nog aan het herstellen, niet aan het opbouwen. En bovendien: je kunt er meer kapot mee maken dan dat je ermee wint.

Je spieren zijn echt nog niet vergeten hoe het moet. Maar je lichaam is nog druk met andere zaken dus bij je inspanning gaat je hartslag de hoogte in en ga je vol in de verzuring. Met potentieel meer schade dan winst.

Doe rustig aan, bouw heeeeeel rustig op en dan merk je razendsnel dat het weer terug komt. Wil je te snel, dan maak je meer kapot dan je lief is.

Vorig jaar in de Vogezen bij de Ballons Vosgiens was ik de dag ervoor nog te ziek om een klim op te rijden. Toch die cyclo gereden en toch wel enige spijt gehad. De cyclo zelf kroop ik over de weg en kwam ik na 38 uur een keer over de streep. De dagen erna voelde ik me weer erg matig, de benen wilden niets meer en in feite heeft het een maand geduurd tot de Munsterland Giro totdat ik dacht dat ik weer iets kon. Wijze les..

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » wo 21 november 2018 11:18

Ruim een maand geleden was ik ziek. Als ik nu terug kijk had ik veel rustiger weer moeten beginnen. Ik ervaar nog steeds de nasleep van te vroeg weer hard trainen.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » wo 21 november 2018 11:34

Alexander schreef:
wo 21 november 2018 11:18
Ruim een maand geleden was ik ziek. Als ik nu terug kijk had ik veel rustiger weer moeten beginnen. Ik ervaar nog steeds de nasleep van te vroeg weer hard trainen.
sowieso vind ik midden in de 'winter' met 39x30 (virtueel) een berg op rijden niet echt passen in een trainingschema.
waar dat schema dan ook naar toe moet leiden.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300

Bericht door MEG » wo 21 november 2018 15:16

Een veel te hoge hartslag, terwijl je loopt als een krant, wijst vaak op een opkomende griep of dat je te snel na een griep weer gaat lopen.
Niet forceren, rustig aan. Je bent het echt niet in een keer verleerd. Rotterdam is nog ver en die Bruggenloop is pas over tweeeneenhalve week.
Zorg vooral voor een positieve mindset. De zwaarste tien centimeter van een marathon zit tussen je oren. ;-)

Ariën
Aluminium Racefiets

Bericht door Ariën » do 22 november 2018 17:52

Dank allemaal voor de reacties! :oke:

De conclusie is dat vorige week zaterdag veel te snel kwam als eerste training na de griep. Nadien en tot nu toe heb ik dan ook niks gedaan qua sport, alleen gisteravond 2x een 7-minutes-work-out gedaan maar dat is meer fitness dan een duurinspanning.

Vanaf vorige week vrijdag werk ik weer en sinds gisteren is de wat hogere vermoeidheid die ik had ook weg.

Ik ga zaterdag 10km duurloop doen en als de hartslag dan acceptabel laag blijft misschien wat langer. Vliegt de hartslag weer meteen omhoog vanaf het begin dan maak ik rechtsomkeert.

Voor de marathon maak ik me geen zorgen, dat is nog ver weg. De Bruggenloop keek ik echter wel naar uit als een wedstrijdtest qua tempo. Dat wordt nu heel spannend om te halen, want ik moet dan eerst wat duurlopen doen die me goed afgaan en bij voorkeur ook wat interval. Ik zie het wel, desnoods loop ik de Bruggenloop in duurtempo, maar liever niet natuurlijk.

Positieve mindset voor de marathon komt goed. Tenzij ik in het voorjaar wéér zo'n griep-geintje heb. Voor de Bruggenloop moet ik ergens nog wat vertrouwen tanken om een positieve mindset mogelijk te maken...
T = 145

MEG
Moderator

Bericht door MEG » vr 23 november 2018 09:10

Anders maak je van de Bruggenloop een gezellige gebeurtenis. Dat is het overigens altijd al. Alleen de start- en finishplek is wat minder. ;-)

Ariën
Aluminium Racefiets

Bericht door Ariën » za 24 november 2018 08:43

MEG schreef:
vr 23 november 2018 09:10
....Alleen de start- en finishplek is wat minder. ;-)
:lol: Zeker op 27 januari voor jullie :twisted: ;-)
T = 145

Ariën
Aluminium Racefiets

Bericht door Ariën » za 24 november 2018 22:23

Opluchting: probleemloos een duurtraining van 15 kilometer kunnen doen en hartslag onder controle. Ben nog niet de oude maar dit is in een week tijd veel progressie 😃
T = 145

Ariën
Aluminium Racefiets

Bericht door Ariën » di 12 februari 2019 23:08

Ruim 7 weken voor de marathon een update:

Het komt nu dichtbij en na de griepdip in november gaat het nu allemaal crescendo eerlijk gezegd. Afgelopen zaterdag al mijn eerste 30km gelopen en daarvoor zat ik er met twee keer 28km al dicht tegenaan. De duurlopen bevallen me uitstekend. Wat me in doordeweekse trainingen opvalt in centrum Rotterdam is dat ik zowat door iedereen voorbij wordt gelopen. Trainen zij nu zo snel of ik zo langzaam?
Ingeschreven voor City-Pier-City als halve marathon test vier weken van tevoren. En komend weekend een snekheidstest 10km wat mijn eerste snelle loop zal worden na een hele lange tijd, de bruggenloop was de laatste snelle.

Nog enkele vragen aan ervaringsdeskundigen:

1) Is het realistisch om negative split te lopen in je eerste marathon?

2) Hoeveel seconde per kilometer kun je het beste sneller lopen in deel 1 van de marathon dan je kritieke grens voor eindtijd? (stel kritieke grens is 5:40 per km, is het dan verantwoord om met 5:20 per km te starten?

3) Kun je vertrouwen op de drankposten voor het drinken of is dat juist af te raden bijvoorbeeld vanwege de drukte?

4) Nog andere tips voor tijdens de marathon?

Dank alvast!
T = 145

Mac944
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Mac944 » wo 13 februari 2019 12:49

Ariën schreef:
di 12 februari 2019 23:08
1) Is het realistisch om negative split te lopen in je eerste marathon?

2) Hoeveel seconde per kilometer kun je het beste sneller lopen in deel 1 van de marathon dan je kritieke grens voor eindtijd? (stel kritieke grens is 5:40 per km, is het dan verantwoord om met 5:20 per km te starten?

3) Kun je vertrouwen op de drankposten voor het drinken of is dat juist af te raden bijvoorbeeld vanwege de drukte?

4) Nog andere tips voor tijdens de marathon?

Dank alvast!
1) ik denk niet dat het realistisch is dat dat gaat gebeuren, maar het is wel goed om hiernaar te streven. Geen idee hoeveel marathons ik heb gelopen, maar ik weet wel dat ik er nog maar één met een negative split heb gelopen omdat ik toen niet superfit was en mijn coach dit als opdracht gaf. De eerste helft heb ik voor mijn gevoel superrustig gelopen (voelde als 80% van wat ik kon lopen), en in de praktijk was dit nauwelijks langzamer dan wat ik anders had gelopen. De tweede helft kon ik iets versnellen en haalde heel veel mensen in. Ik ben ook nog nooit zo snel hersteld van een marathon. De tweede helft liep ik toen overigens 1.1% sneller dan de eerste.

2) ik kijk altijd naar mijn intensiteit aan de hand van mijn hartslag (en gevoel), en tempo is dan een uitkomst. Door cardiac drift gaat je hartslag in de tweede helft bij gelijk tempo omhoog (of je tempo gaat bij gelijke hartslag omlaag). Ik weet wat ik in goede doen in de tweede helft qua hartslag kan lopen en ik weet inmiddels ook wat ik dan in de eerste helft moet lopen. Wat je zou kunnen doen bij je langere duurlopen is de verhouding tempo/hartslag eerste en tweede helft bekijken om een idee te krijgen hoe je wilt starten. Of 5:20/km verantwoord is kan ik vanaf hier niet zeggen, wel dat je waarschijnlijk te hard van start gaat (zoals 95% van de deelnemers). Als je voor je gevoel lekker aan het lopen bent en dat is 5:20, ga dan lekker naar de 5:25 of 5:30, dat haal je later meer dan in.

3) ja, in principe is dit goed te doen (al zal het zonder lullig te willen zijn iets drukker zijn waar jij loopt dan waar ik loop in de marathon). Ik loop al mijn marathons met drank van de verzorgingsposten, wel nuttig om te leren drinken tijdens het lopen (wellicht hebben ze van die sponzen erin of anders bekertje beetje inknijpen van boven om een tuutje te maken). Als je iemand hebt die je kan begeleiden is dat natuurlijk ideaal, maar die moet je dan ook elke keer weer vinden.

4) Loop de eerste 3 kilometer zo langzaam als je durft. Je gaat aan alle kanten voorbij gelopen worden, dan weet je dat alvast. Bij mijn sub-3 in Rotterdam liep ik onder de 4:10/km de eerste kilometers en ik werd ook aan alle kanten ingehaald, laat je daar niet gek door maken. Wees bereid om te wandelen bij de verzorgingsposten als dat nodig is. Dit kost je per kilometer maximaal 30 seconden maar kan per saldo de snelste strategie zijn.

Succes, ik kom je aanmoedigen!

Ariën
Aluminium Racefiets

Bericht door Ariën » do 14 februari 2019 15:32

Mac944 schreef:
wo 13 februari 2019 12:49
Ariën schreef:
di 12 februari 2019 23:08
vragen
1) ik denk niet dat het realistisch is dat dat gaat gebeuren, maar het is wel goed om hiernaar te streven. Geen idee hoeveel marathons ik heb gelopen, maar ik weet wel dat ik er nog maar één met een negative split heb gelopen omdat ik toen niet superfit was en mijn coach dit als opdracht gaf. De eerste helft heb ik voor mijn gevoel superrustig gelopen (voelde als 80% van wat ik kon lopen), en in de praktijk was dit nauwelijks langzamer dan wat ik anders had gelopen. De tweede helft kon ik iets versnellen en haalde heel veel mensen in. Ik ben ook nog nooit zo snel hersteld van een marathon. De tweede helft liep ik toen overigens 1.1% sneller dan de eerste.

2) ik kijk altijd naar mijn intensiteit aan de hand van mijn hartslag (en gevoel), en tempo is dan een uitkomst. Door cardiac drift gaat je hartslag in de tweede helft bij gelijk tempo omhoog (of je tempo gaat bij gelijke hartslag omlaag). Ik weet wat ik in goede doen in de tweede helft qua hartslag kan lopen en ik weet inmiddels ook wat ik dan in de eerste helft moet lopen. Wat je zou kunnen doen bij je langere duurlopen is de verhouding tempo/hartslag eerste en tweede helft bekijken om een idee te krijgen hoe je wilt starten. Of 5:20/km verantwoord is kan ik vanaf hier niet zeggen, wel dat je waarschijnlijk te hard van start gaat (zoals 95% van de deelnemers). Als je voor je gevoel lekker aan het lopen bent en dat is 5:20, ga dan lekker naar de 5:25 of 5:30, dat haal je later meer dan in.

3) ja, in principe is dit goed te doen

4) Loop de eerste 3 km zo langzaam als je durft (...)

Succes, ik kom je aanmoedigen!
Veel dank Maarten voor deze fijne tips :oke:
Ik droom er van om in deel 2 van de marathon veel mensen in te halen die mij het 1e deel hebben ingehaald door simpelweg vlak te lopen. Maar de startsnelheid geeft veel twijfel. Ik wil zeker niet te snel starten maar ook niet te langzaam. Die tip van de eerste 3km is wel een mooie!

Fijn dat die drankenposten dus wel werken, al besef ik zeker dat mijn passeermomenten drukker zijn dan die van jou.

Nog een vraag over hartslag: Welke percentage van je max hartslag mag je zeker in 1e deel marathon niet overschrijden? / wat is je vsrantwoorde max percentage van max hartslag? Of is dat zo niet te zeggen?

En leuk dat je komt aanmoedigen! Ik loop in wit CTWT wielertruitje en een zwarte korte voetbalbroek met Feyenoordlogo dus makkelijk te herkennen
T = 145

Mac944
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Mac944 » do 14 februari 2019 16:08

Ariën schreef:
do 14 februari 2019 15:32
Nog een vraag over hartslag: Welke percentage van je max hartslag mag je zeker in 1e deel marathon niet overschrijden? / wat is je vsrantwoorde max percentage van max hartslag? Of is dat zo niet te zeggen?

En leuk dat je komt aanmoedigen! Ik loop in wit CTWT wielertruitje en een zwarte korte voetbalbroek met Feyenoordlogo dus makkelijk te herkennen
Dat is niet direct te zeggen, al zou ik als vuistregel nemen dat je zeker niet boven je anearobe drempel wilt komen. Mijn loopzones ken ik vrij goed en ik weet wat ik in een marathon kan aanhouden, maar de getallen zullen voor jou compleet anders zijn. Mijn max hartslag bij lopen ligt zo rond de 195. Mijn anearobe drempel begint bij 180 en mijn aerobe drempel bij de 153. Rotterdam 2016 liep ik met gemiddeld 173 (eerste helft 171, tweede helft 175). In de eerste helft zou ik gewoon je vertrouwde tempo proberen aan te houden en niet meer dan een slag of 5 boven je harstlag die daarbij hoort te komen, als je dan in de tweede helft nog kan versnellen prima, als dat niet kan dan had je zeker niet harder moeten gaan in de eerste helft ;)

CTWT truitje is goed herkenbaar, kleding met Feyenoordlogo zal iets vaker voorkomen.

MEG
Moderator

Bericht door MEG » do 14 februari 2019 21:06

Ariën schreef:
do 14 februari 2019 15:32
Fijn dat die drankenposten dus wel werken, al besef ik zeker dat mijn passeermomenten drukker zijn dan die van jou.
Maar je hebt nog steeds voldoende ruimte om drinken te pakken. Een drankpost bestaat uit veel standjes achter elkaar, vaal wel een stuk of tien. Vaak de eerste vijf met sportdrank en de laatste vijf met water. Kan ook andersom zijn. Ligt aan de loop. Ga niet naar het allereerste standje. Dat doet bijna iedereen. Bij naar een van de latere. Daar is het rustiger en kun je makkelijker aanpakken.

Ariën
Aluminium Racefiets

Bericht door Ariën » vr 15 februari 2019 21:02

Dank voor de tips Maarten en Martin, daar kan ik wat mee :oke: :oke:
T = 145

Plaats reactie