Triathlon

Schaatsen, hardlopen en andere sporten mogen hier geplaatst worden
Proeme
Moderator
CTWT-lid: Ja

Re: Triathlon

Bericht door Proeme » do 19 januari 2023 00:01

Halve. Tenminste: 5km lopen, 25 fietsen en 10 schaatsen is de halve toch? Ze hebben de namen veranderd, vroeger heette dat de sprint... Dus nu twijfel ik altijd over de juiste naam :oeps:

Veel plezier op de Weissensee. Ik zag goede voorspellingen!
Volgend jaar wil ik ook weer (dit jaar ook wel, maar kheb mijn vrije dagen anders ingezet)

arnofiets
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Canyon Ultimate Di2

Bericht door arnofiets » di 07 februari 2023 10:00

Ja, dat is de halve afstand in Leeuwarden, de naamgeving is wat verwarrend. Een rugprobleem vorige week leek roet in het eten te gooien, maar ik ben denk ik net op tijd weer hersteld. Zeker geen topvorm, maar ik heb er wel zin in!

Op de Weissensee viel in de week dat wij er waren helaas te veel sneeuw: beide toertochten waren afgelast. :-(

Proeme
Moderator

Bericht door Proeme » wo 08 februari 2023 10:12

ah, dan zat je er in de verkeerde week inderdaad. Mijn collega heeft wel kunnen schaatsen in de 2e week.

Balen!

Ik zal CTWT-outfit aan doen zaterdag. Dan ben ik herkenbaar.
Ben benieuwd hoe het gaat. Lopen geen probleem, fietsen heb ik nog veel te weinig gedaan en schaatsen als laatste is sowieso zwaar. We zullen zien :)

Proeme
Moderator

Bericht door Proeme » za 11 februari 2023 20:27

nou, vandaag dus de wintertriatlon van Leeuwarden. Nieuw voor mij, ik kende tot nu toe alleen Groningen (uiteraard) en Enschede.

Moet zeggen: Leeuwarden is een prima toevoeging. Goed georganiseerd, mooie ijsbaan (al zaten er wel flinke gaten in het ijs in 1 bocht toen ik mijn rondjes nog moest maken). Looproute was wel wat saai, veel langs een grote weg. Fietsroute was mooi. Smalle paden wel wat onhandig soms (hallo tegenligger!) mooi wel mooi langs het water.

Bij het lopen ging ik uiteraard te hard van start. Zoals altijd... Maar wel heerlijk gelopen.
Fietsen begon zwaar, tegen de wind in. Pittig. Ik had moeite de 24 km/h te halen. Maar daarna boven de 30km/h terug was dan wel weer heerlijk. Kon wel merken dat ik wat weinig gefietst heb afgelopen 'winter', maar dat is op zo'n ronde van slechts 23km niet echt een probleem. Daarna schaatsen. Traditioneel mijn zwaarste onderdeel. Ging ook nog een keer onderuit, gewoon op het rechte stuk, puur vanwege vermoeidheid (schaats verkeerd neerzetten). Precies op het stuk met publiek. Wel lief dat die je dan allemaal gaan aanmoedigen :lol:
Uiteindelijk wel een PR gereden op een afstand van 25 ronden (afstand was 27 ronden, maar vinksite pakt dan het snelste blok van 25 ronden). Nou rij ik niet vaak 25 ronden achter elkaar door, want in trainingen is het vaker interval dan 1 lang stuk. Maar alle eerdere wintertriatlons reed ik natuurlijk wel 25 ronden en nu was ik sneller dan ooit, ondanks die val en ondanks de gaten in de bocht.

Na afloop een appeltaartje in het café. Een man van de organisatie liep langs (was dingen aan het opruimen) en zei in het voorbijgaan "die heb je wel verdiend". Kort gesprekje volgende. Samengevat: zo'n wintertriatlon is altijd zwaar, maar ook altijd weer leuk om te doen :)

Arno ook nog de hand geschud van te voren en na afloop. En op het ijs kon hij me in het voorbijgaan nog even aanmoedigen. Wel grappig dat de organisatie ons twee opvolgende startnummers had gegeven. Onze fietsen hingen dus naast elkaar.

Arno, heeft je rug het gehouden?

arnofiets

Bericht door arnofiets » zo 12 februari 2023 09:23

Proeme schreef:
za 11 februari 2023 20:27
Arno, heeft je rug het gehouden?
Ja, dat ging goed. In de ochtend twijfelde ik nog wel of ik mee moest doen. Maar bij de start voelde ik me prima en onderweg nergens last van gehad, nou ja...niet van mijn rug ;-)

Goed dat je het CTWT pakje aan had zodat ik je kon herkennen. Ik had me voorgenomen om niet te hard te lopen. Vorig jaar heb ik door een liesblessure nauwelijks kunnen lopen en dit jaar was het met de voorbereiding voor de elfstedentocht ook nog weinig van gekomen. Maar dat lukte dus niet, ik liet me meeslepen en de eerste km ging in 4:19, maar om dan af te remmen.... hoewel mijn hartslag zo'n 5 slagen boven mijn omgangspunt lag, kon ik het tempo redelijk goed volhouden en ik liep de 5,6 km met 4:30 per km. Boven verwachting!
De eerste 10 km fietsen was zwaar, onbeschut tegen de wind in, smal parcours, tegenliggers, moeilijk inhalen door het smalle pad. Terug kon het tempo er wel flink op, maar ook daar af en toe lastig qua parcours, grind op de weg en ik reed nog twee keer fout, gelukkig kwam ik daar snel achter maar niet fijn voor je gemiddelde. Ik weet ook zeker dat er andere deelnemers waren die een heel andere route hebben gereden. Ik haalde flink wat mensen in en werd maar door 2 man ingehaald. Uiteindelijk 32,8 en 235 NP. Had het gevoel dat er meer in had gezeten, maar ook hier een aantal slagen boven mijn omslagpunt.
Ook bij het schaatsen zat ik aan het plafond, gem, rondjes 47 en die paar keer dat ik wat probeerde te versnellen vloog mijn hartslag ver boven mijn omslagpunt dus ook daar zat er niet meer in.
Uiteindelijk 1:37:08 en 16e overall. Zeer tevreden gezien de matige voorbereiding en klachten in de week ervoor. Vooral heel diep kunnen gaan, over de hele wedstrijd ca. 5 slagen boven mijn omslagpunt!
Ik zat net 10 seconden voor de eerste vrouw, die een tijdje achter me aan liep, maar die me een paar keer inhaalde met schaatsen. De finish is qua klassering onoverzichtelijk, je hebt geen idee hoeveelste je ligt in de wedstrijd, de hele/trio/halve/kwart deelnemers rijden door elkaar heen. Ik ga kijken of ik in Enschede ook mee kan doen.

Proeme
Moderator

Bericht door Proeme » zo 12 februari 2023 14:24

klinkt alsof het lekker ging

Ik heb inderdaad ook af en toe getwijfeld over de route. Soms stond het bordje ook gewoon wat laat.
Grind amper last van gehad. Er lag grind, maar ook een schoon spoor. Alleen bij 1 bocht werd ik net ingehaald en kon ik dat schone spoor niet pakken. Dat was wel wat onhandig...

Heb me net ingeschreven voor Enschede. Is wel een eindje reizen vanaf hier maar het is gewoon te leuk om te doen :)

Zijn er meer triatlon-liefhebbers hier? Desnoods in estafette-vorm? Zou wel leuk zijn, een leuke CTWT-groep aan de start. Of als fans langs de kant, dat mag natuurlijk ook. Fietsritje maken die "toevallig" langs de ijsbaan van Enschede komt. Zoiets...

arnofiets

Bericht door arnofiets » zo 12 februari 2023 20:36

Ik kwam er via strava achter dat zeker 5 deelnemers voor me (waarschijnlijk onbewust) ca 3 km hebben afgesneden. Ik zag voor me een paar rijders verkeerd rijden, na de rare slinger waarbij je weer westwaarts reed, daarna moest je linksaf maar een aantal reden rechtdoor. :-?

Ik moet even kijken of ik het kan regelen qua oppas, maar wil ook graag meedoen in Enschede. Voor andere geïnteresseerden:
IMG_6238.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Proeme
Moderator

Bericht door Proeme » zo 12 februari 2023 21:51

arnofiets schreef:
zo 12 februari 2023 20:36
Ik kwam er via strava achter dat zeker 5 deelnemers voor me (waarschijnlijk onbewust) ca 3 km hebben afgesneden. Ik zag voor me een paar rijders verkeerd rijden, na de rare slinger waarbij je weer westwaarts reed, daarna moest je linksaf maar een aantal reden rechtdoor. :-?
die gekke slinger onder zo'n brug door? Ja, dat was inderdaad één van de punten waar ik twijfelde over de route. Maar 5km moest rechtdoor en 10, 20 en 40 moest linksaf. Iedereen ging links, dus ik ook maar, maar dat was een gek punt.

Proeme
Moderator

Bericht door Proeme » zo 05 maart 2023 15:04

iemand ervaring met wintertriathlons in de regen?

Als je nat bent en dan nog moet schaatsen, dat lijkt me erg naar (koud!). Maar om nou aan de rand van het ijs me te gaan staan omkleden lijkt me ook niet alles...

regenjas, overschoenen, etc voor op de fiets heb ik allemaal al wel bedacht. Ik maak me wat zorgen om de broek.
Maar veel erger: hardlopen met regenjas, overschoenen etc... dat lijkt me niet erg fijn

arnofiets

Bericht door arnofiets » ma 13 maart 2023 11:51

Proeme schreef:
zo 05 maart 2023 15:04
iemand ervaring met wintertriathlons in de regen?

Als je nat bent en dan nog moet schaatsen, dat lijkt me erg naar (koud!). Maar om nou aan de rand van het ijs me te gaan staan omkleden lijkt me ook niet alles...

regenjas, overschoenen, etc voor op de fiets heb ik allemaal al wel bedacht. Ik maak me wat zorgen om de broek.
Maar veel erger: hardlopen met regenjas, overschoenen etc... dat lijkt me niet erg fijn
Heb je nog meegedaan in Enschede? Ik was zelf helaas verhinderd.

Proeme
Moderator

Bericht door Proeme » ma 13 maart 2023 13:04

jazeker. Die zorgen om regen waren niet nodig, het was heerlijk in de zon!

Weg was mooi schoon, sneeuw in de bermen en op de bomen. Dat gaf wel een extra winters tintje aan de wintertriatlon. 1x op de fiets een bult vallende sneeuw gekopt... kan ik wel om lachen :)

Vooral het schaatsen ging heerlijk. In Leeuwarden reed ik al een schaats-PR, die is nu nog ff een minuut verbeterd. Ten opzicht van vorig jaar wel wat ingeleverd bij het hardlopen, maar toen was ik kwa lopen ook beter in vorm dan nu, dus dat was ingecalculeerd. Op zich wel lekker gelopen. Fietsen ging ook fijn!

Totaaltijd 10 seconden langzamer dan vorig jaar. Op een tijd van 1 uur 48 nogwat vind ik die 10 seconden niet zo erg ;)

Plaats reactie