Triathlon

Schaatsen, hardlopen en andere sporten mogen hier geplaatst worden
Rose69
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose Pro RS3000
Contacteer:

Triathlon

Bericht door Rose69 » ma 10 juni 2013 21:51

Dat CT WT-ers meer doen dan fietsen is bekend en ook dat ze lopen en aan triatlon doen. Alleen met laatste komt op het individuele onderdeel geen tenuetje bijkijken. Vorige week deelgenomen aan mijn 1e estafette triathlon met mijn CT WT tenue. Zowaar nog een wielertoerist ontmoet bij de Flitstriathlon in Nijkerk afgelopen 5 juni, PaulHuez die zijn 2e 1/8e triathlon daar volbracht.

Even mijn bewijs van deelname in CT WT tenue
Afbeelding
Afbeelding

Hier Paul zich waarschijnlijk klaarmakend voor zijn start bij het zwembad.
Afbeelding
~* Carpe Diem *~
Uitdagingen 2013: 1/2e triathlon 2/6 Nieuwkoop (5u17m46s) en 7/7 Ironman70.3 Haugesund, Noorwegen.
18 juni 2008: nr 2128 cinglé | http://rosevdh69.blogspot.com | http://twitter.com/#!/rosevdh69 | http://www.bikeplanner.com/rose69

spokes
Moderator
Fiets: 1+1+1
CTWT-lid: Ja

Re: Triathlon

Bericht door spokes » di 11 juni 2013 07:14

In Woerden heeft de triathlon ook een trio/estafette onderdeel. Leuk evenement en erg goed georganiseerd.

Ik heb dit jaar wederom gefietst:
Afbeelding

En als trio over de finish: http://youtu.be/ow120KvIPH8?t=32s

pct
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Basso Laguna

Bericht door pct » ma 16 september 2013 12:32

KICK!

afgelopen zaterdag meegedaan aan de kwart triathlon van Zwolle.

Mijn verwachting was niet hooggespannen. De dag ervoor nog 80km maximaal gekoerst op de Nederrijnseberg en 's avonds een bbq met veel vlees en saus. Blijkbaar werkt dat bij mij juist wel goed ;)

Zwemmen, dat kan ik niet best. De eerste 100 meter in vrije slag gedaan, daarna overgeschakeld op schoolslag. Ik kwam dusdanig buiten adem dat ik ook niet weer in vrije slag verder kon. Ik moest nog even stoppen om mijn enkelbandje met chip vast te maken, want die verloor ik bijna.
1000 meter zwemmen, 20.06 minuten

Bij de wissel, mijn wetsuit uit gedaan, op de grond gaan zitten om mijn voeten te drogen, sokken en wielerschoenen aangetrokken en op weg.
Wisseltijd 2:33 Ondertussen lag ik tussen de 65e en 70e plaats van de 100 deelnemers.

Het fietsen moest gebeuren in de regen en behoorlijke wind. Om mijzelf te motiveren had ik mijn powertap wiel in mijn fiets gestoken. Geprobeerd om de 300 watt in beeld te houden in combinatie met een trapfrequentie van 100.
Fietsen ging heerlijk! Hoe harder het begon te regenen, hoe harder ik fietste. Alleen maar mensen ingehaald.
Fietstijd over 42km 1:03:48, dat was ruim de snelste tijd van alle deelnemers en hiermee was ik opgeklommen tot de 12e plaats :D

Voor het lopen geldt hetzelfde als het zwemmen. Een hel vind ik het. Ik train er dan ook niet op. Eigenlijk heb ik sinds de triathlon van Holten niet meer gelopen. Ik vind het echt niet leuk. Maar goed bij een triathlon ontkom je er niet aan. Onder het lopen nog even gestopt om de blaas te legen. Uiteindelijke looptijd over 10 km 47:57

eindtijd: 2:15:46 en een 17e plaats !

Misschien moest ik toch eens gaan trainen op zwemmen, wisselen en lopen. Dan ligt een top 10 in de mogelijkheden...
Opgeven is geen optie!

Afbeelding

PFW
Moderator
Fiets: C'dale, Cube, Trek
Contacteer:

Bericht door PFW » ma 16 september 2013 14:19

Mooie prestatie!

Lijkt me ook leuk om een keer te doen (moet ik wel een keer gaan lopen en zwemmen).
Ik ben een ambitieloos windscherm... :|

Mac944
Carbon Racefiets
Fiets: Canyon Ultimate CF
Contacteer:

Bericht door Mac944 » ma 16 september 2013 15:14

:oke: Gaaf! Zeker als je de snelste fietssplit pakt. Zwemmen rond de 20 minuten vind ik niet eens zo dramatisch, daar ben je zeker geen laatste mee geworden. Lopen dito. En wissels zijn inderdaad eenvoudig te oefenen, dit is 'gratis' tijd.

Alleen jammer dat je lopen niet leuk vindt, dat is destijds voor mij juist de reden geweest om te gaan triathlonnen.

MWF

Bericht door MWF » ma 16 september 2013 16:53

In het vorige millenium deed ik ook wel eens zo'n triathlon maar dan die waar het het onderdeel van "in het water" vervangen was door "op het bevroren water".

alfa159
Fiets: Canyon CF / Ridley

Bericht door alfa159 » ma 16 september 2013 20:45

pct schreef:KICK!

Fietstijd over 42km 1:03:48, dat was ruim de snelste tijd van alle deelnemers en hiermee was ik opgeklommen tot de 12e plaats :D
Dan heb je inderdaad hard gefietst. Zag dat je een minuutje sneller was dan overall nr 2 PvG te Z. En dat is al 25 jaar mijn vaste zondagfietsmaatje en die kan best wel hard fietsen. Ook sneller dan Rene Poppe die ook niet stil staat. Maar ja die loopt dan wel vreselijk hard.
Maar raad je toch aan om het bij fietsen te houden. Dat is duidelijk je sterkste punt. Zwemmen ga je op je leeftijd niet meer leren (ik bedoel hard zwemmen) en van je looptijd moet ook een 10 minuten af.
Afbeelding

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » ma 16 september 2013 21:11

Strakke fietstijd! :oke:

10min sneller lopen lijkt me wat veel. 4e looptijd zou dat betekenen. Een minuut of 6-7 zou mooi zijn en dan ga je al hard omhoog in het klassement met ook nog wat verbetering bij het zwemmen.
Ook al vind je het lopen niet leuk, met maar 1x per week lopen, zal je al snel progressie boeken tov nu, lijkt mij.

Mac944
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Mac944 » di 17 september 2013 08:29

Ik heb ook maar eens de uitslagen erbij gepakt.

Als je nu iets meer dan 20 minuten doet over het zwemmen en je gaat een beetje aan je techniek werken dan kan hier echt wel iets vanaf. Laten we zeggen dat 18 minuten vrij eenvoudig te halen moet zijn. Daarnaast zal je als je dit helemaal in borstcrawl kan doen je benen ontlasten en fitter aan het fietsen beginnen.

T1 wordt door de toppers in iets meer dan een minuut gedaan, dit is te trainen en hier kan dus makkelijk een minuut vanaf.

Fietsen, tsja, dat hoeft niet zo heel veel sneller lijkt me :D

T2 ben je een halve minuut langzamer dan de toppers, laten we zeggen dat dit 20 seconden sneller kan.

Dan begin je dus na 1u23m aan het lopen en lig je rond de 7e plek. De 7e looptijd was 38m41, met jouw 47:57 haalde je de 52e tijd. Hoeveel aanleg je hebt voor lopen weet ik niet, maar als je deze tijd kan fietsen dan zou je met een beetje training toch echt richting de 40 minuten moeten kunnen gaan.

Overall zit je dan rond de 2u03m en word je dan 6e.

Heb je de indruk dat je tijdens het fietsen teveel hebt gegeven wat ten koste ging van het lopen? Een minuutje fietstijd investeren in 3 minuten looptijd is natuurlijk voor je overall tijd slim (maar dan heb je niet meer de snelste bikesplit).

pct
Fiets: Basso Laguna

Bericht door pct » wo 18 september 2013 17:44

Mac944 schreef:
Heb je de indruk dat je tijdens het fietsen teveel hebt gegeven wat ten koste ging van het lopen? Een minuutje fietstijd investeren in 3 minuten looptijd is natuurlijk voor je overall tijd slim (maar dan heb je niet meer de snelste bikesplit).
Ik heb niet de indruk dat ik teveel heb gegeven tijdens het fietsen. Sterker nog, ik heb hier en daar nog wat tips gegeven aan andere deelnemers, goed zitten drinken etc. Ik had dieper kunnen gaan...

Heb wel de indruk dat het lopen een stuk sneller moet kunnen. Vorig jaar oktober heb ik een 5 km gelopen in 19:46. Als ik echter ga hardlopen, dan wil ik te snel, te lang en te veel waardoor ik tegen blessures aanhik.
Ik zoek eigenlijk een goed programma, waarin ik EN conditioneel uit wordt gedaagd EN niet te veel, te hard etc ga waardoor ik tegen blessures aanloop.

@alfa159

fietsen is inderdaad mijn sterkste punt. Ik ben er echter ook dit seizoen weer achter gekomen dat ik hard kan fietsen, maar niet makkelijk door het (B)-peloton manoeuvreer. De meeste koersen rij ik semi-eenvoudig uit. Daarom ben ik op zoek naar andere prikkels.
Volgend seizoen ga ik in ieder geval meer tijdrijden
Opgeven is geen optie!

Afbeelding

nicov
Fiets met zijwieltjes

Bericht door nicov » zo 04 mei 2014 10:33

Triatlon Breukelen 2014

Gister mij eerste (kwart) triathlon gedaan, de triathlon van Breukelen. Op basis van mijn verwachte zwemtijd was ik ingedeeld in de eerste zwemserie. Dat betekende om 08:00 starten. Rond kwart over zeven aangekomen, startnummer gehaald en spullen klaar zetten in het Parc Ferme. Daarna het zwembad in. In onze baan zaten de 7 zwemmers met de langzaamste verwachte zwemtijden. In mijn geval klopte dat aardig. Van onze serie kwam ik als 1 na laatste het bad uit. Ik moets vooral wennen aan zoveel zwemmers zo dicht op elkaar. Regelmatig toch weel een arm of been tegen je aan. Uiteindelijk na ruim 25 minuten het zwemmen afgerond, wat iets sneller was dan ik had verwacht. Daarna lopend naar de wisselzone, hierbij moest je en kort stukje door een woonwijk waarna je op het gras van de wisselzone kwam. Gelukkig was de bestrating in de wijk netjes schoon en kon je er goed met he blote voeten lopen.
Helm op, jasje aan, fietschoenen aan en vertrekken voor 40 km fietsen. Eerst een klein stukje door de wijk en daarna lang het Amsterdam-Rijn kanaal. Tussen de 5 en 20 km hadden we de wind pal tegen. Dat was hard werken. Vooor mijn gevoel ging het fietsen goed en ik kon veel veel mensen uit mijn zwemserie weer inhalen. Op de terug weg nog ruim 10 km wind pal in de rug, waar het tempo aardig omhoog kon. Het fietsen in ongeveer 1:13 afgerond, helm af, jasje uit, schoenen wisselen en hardlopen. Het fietsen was wat langzamer dan verwacht, maar dat komt denk ik door de wind.
Vlak na de start kon ik mooi aansluiten bij 2 lopers die mijn tempo liepen. Na een km of 5 ging de 1 sneller en de ander wat langzamer en kwam ik alleen te lopen. Het was ook een heen en weer stuk langs het Amsterdam-Rijnkanaal, dus je zag we veel tegemoet komende lopers. Na 52 minuten was ik binnen. Dit was mijn snelste 10 km loop die ik heb gedaan, en dat na het zwemmen en fietsen, dus erg tevreden over het lopen.
Al met al een mooie ervaring, er zullen dus nog wel meer triathlons volgen.

De tijden en plaatsing:
Zwemmen 25:12 (174/184)
T1 4:18
Fietsen 1:12:51 (88/184)
T2 2:52
Lopen 51:45 (132/184)
Totaal 2:36:56 (133/184)

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » zo 04 mei 2014 10:46

:oke:

Mac944
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Mac944 » di 13 mei 2014 20:16

Afgelopen zaterdag heb ik de halve Ironman van Mallorca gedaan (in CTWT tenue), zie hier mijn verslagje:
http://www.amstelracing.nl/?p=623#more-623

MJW
Carbon Racefiets

Bericht door MJW » di 13 mei 2014 21:53

Mac944 schreef:Afgelopen zaterdag heb ik de halve Ironman van Mallorca gedaan (in CTWT tenue), zie hier mijn verslagje:
Ik blijf hoeden uitdelen deze week! Maar chapeau dus :oke: :oke: :oke:
Afbeelding

nicov
Fiets met zijwieltjes

Bericht door nicov » wo 21 mei 2014 19:12

Mac944 schreef:Afgelopen zaterdag heb ik de halve Ironman van Mallorca gedaan (in CTWT tenue), zie hier mijn verslagje:
Mooi verslag.

Misschien dat ik in de toekomst nog eens een halve ga doen.

Afgelopen weekend mijn 2e kwart gedaan. Op allen onderdelen beter dan vorige keer, als was ik nog steeds als een van de laatste uit het water. Fietsen ging zoals verwacht/gehoopt beter dan vorige keer en ook het lopen ging (onverwacht) beter. Nog geen officiele uitslag, maar de eindtijd zat nu rond de 2:23:30.

Vanaf nu gaat de focus voorlopig weer even op het fietsen.

spokes
Moderator

Bericht door spokes » do 22 mei 2014 10:23

nicov schreef:Afgelopen weekend mijn 2e kwart gedaan. Op allen onderdelen beter dan vorige keer, als was ik nog steeds als een van de laatste uit het water. Fietsen ging zoals verwacht/gehoopt beter dan vorige keer en ook het lopen ging (onverwacht) beter. Nog geen officiele uitslag, maar de eindtijd zat nu rond de 2:23:30.

Vanaf nu gaat de focus voorlopig weer even op het fietsen.
Das een flinke verbetering Nico :oke: , wat waren je split tijden?
Ik mag over 3,5 weer aan de bak. Fietsen en zwemmen maak ik me geen zorgen over, het lopen daarentegen is niet mijn favoriete onderdeel. Als alles goed gaat verwacht ik binnen de 2.30 te finishen, ook op een kwart trouwens.
Zwemmen: 20 min +3 wissel
Fietsen: 1.06 + 2 wissel
Lopen: 55 min.
totaaltijd: 2.26..., ik mag onderweg dus nog 4 minuutjes verspelen.

nicov
Fiets met zijwieltjes

Bericht door nicov » do 22 mei 2014 21:47

De officiele uitslag is binnen.

zwemmen 23:20
T1 4:10
Fietsen 1:05:40 (39km volgens de organisatie, 38 km volgens garmin)
T2 1:34
Lopen 49:20
Totaal 2:24:04

Alle onderdelen dus vooruitgang. Met zwemmen wat dichter op de voorgangers zodat ik wat meer kon profiteren hun werk.
Wissels gingen beter omdat ik geen jasje aan/uit hoefde te doen. Bij het fietsen was er minder wind.
Waarom het lopen beter ging weet ik niet, maar ik ben er wel tevreden mee.

Succes met jou 1/4 triathlon.

Zum
Fiets met zijwieltjes

Bericht door Zum » zo 25 mei 2014 20:56

Ook hier heeft het virus toegeslagen... In december begonnen met zwemtrainingen in Veenendaal, onder leiding van Rob Barel.
Fietsen deed ik al, dus dat was makkelijk. Lopen bleek lastiger (lees; blessuregevoeliger) dan verwacht.

Enfin, afgelopen dinsdag mijn eerste trainingswedstrijdje van VZC. In het mooie bosbad van Leersum een goede 500 meter gezwommen, 7.35.
De wissel duurde veel te lang, daar valt nog wel wat te winnen. Het fietsparcours bestond uit drie ronden met drie haakse bochten. Deze lagen er door de regen van die middag niet echt lekker bij. Continue net onder mijn omslagpunt, 37/38 kunnen rijden, het gemiddelde zat echter net onder de 35. Dit viel me wat tegen. Terug naar het bosbad (heuveltje op) wat kleiner geschakeld om de overgang wat makkelijker te maken, 37.29 (incl 1e wissel) over 19,5 km.
Ook de volgende wissel was weer niet best, ik snap niet hoe anderen dat zo snel doen! Het lopen heb ik rustig aan gedaan, ik kan/wil nog niet voluit gaan. Wel een mooi rondje door het bos en gedeeltelijk over het plaatselijke MTB-parcours. 26.44 (incl 2e wissel) over 5 km. Totaal 1.11.48. Niet slecht, niet goed.

Op 4 juni staat Nijkerk op het programma, op 13 juli Utrecht.

Mac944
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Mac944 » ma 26 mei 2014 08:24

Dat is een mooie zwemtijd voor 500 meter! Wisselen is een kwestie van ervaring en oefenen, daar kan je zeker bij de kortere triathlons inderdaad veel tijd goedmaken. Fietsschoenen op de pedalen in T1 en op je pedalen laten zitten naar T2 en zonder sokken fietsen en lopen schelen veel tijd. Daarnaast gewoon alles goed voorbereiden en exact weten waar je naartoe moet.
Succes in Nijkerk!

spokes
Moderator

Bericht door spokes » ma 26 mei 2014 09:37

Mac944 schreef:... Wisselen is een kwestie van ervaring en oefenen, daar kan je zeker bij de kortere triathlons inderdaad veel tijd goedmaken. Fietsschoenen op de pedalen in T1 en op je pedalen laten zitten naar T2 en zonder sokken fietsen en lopen schelen veel tijd. ...
Ik ben van plan om sowieso met sokken aan te gaan lopen en twijfel of ik ze in de t1 of t2 wissel al aandoe. Natte voeten en sokken aandoen is niet ideaal. Ik denk dat ik ze dan maar voor t2 klaar leg. (Maakt in mijn geval ook veel uit. Bij de triatlhon Huizen zijn t1 en t2 op verschillende locaties, moet dus vooraf een keuze gemaakt hebben...)

Mac944
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Mac944 » ma 26 mei 2014 10:04

spokes schreef:
Mac944 schreef:... Wisselen is een kwestie van ervaring en oefenen, daar kan je zeker bij de kortere triathlons inderdaad veel tijd goedmaken. Fietsschoenen op de pedalen in T1 en op je pedalen laten zitten naar T2 en zonder sokken fietsen en lopen schelen veel tijd. ...
Ik ben van plan om sowieso met sokken aan te gaan lopen en twijfel of ik ze in de t1 of t2 wissel al aandoe. Natte voeten en sokken aandoen is niet ideaal. Ik denk dat ik ze dan maar voor t2 klaar leg. (Maakt in mijn geval ook veel uit. Bij de triatlhon Huizen zijn t1 en t2 op verschillende locaties, moet dus vooraf een keuze gemaakt hebben...)
Ik loop zelf altijd met sokken bij triathlons verder dan OD, 10km lukt wel zonder sokken. Op de fiets heb ik Specialized Trivent schoenen die comfortabel zijn zonder sokken. Je zou theoretisch 2 paar sokken kunnen meenemen en de beslissing in T1 kunnen nemen, maar ik wil bij het wisselen door mijn routine heengaan en zo min mogelijk willen nadenken.

spokes
Moderator

Bericht door spokes » ma 09 juni 2014 21:09

Een week voor mijn debuut op de kwart was vandaag de fiets generale tijdens de triathlon Woerden. Voor het derde jaar deed ik mee in een trio en aangezien wij dan met 2 teams meedoen is er altijd een wedstrijd in de wedstrijd die mijn team al twee keer heeft verloren. Ook met fietsen verloor ik elk jaar de onderlinge strijd. Dit jaar was de voorbereiding ook niet ideaal. 1 van mijn vrienden heeft een vervelend ongeluk gehad en was niet in staat het zwemmen op zich te nemen. Gelukkig vonden we een prima vervanger die redelijk gelijk was met zwemmen.
Op het zwemmen verloren we een kleine 2 minuten, dus met fietsen mocht ik opnieuw vol aan de bak, 4 rondjes op een mooi vlak parcours door het centrum van Woerden en langs een prima weg richting Kamerik. Mijn voorbereiding was goed, veel kms en omdat het zwemmen en lopen een toch wel leuke afwisseling is voel ik me momenteel ook een stuk sterker. Dat zag ik terug in de tijdrit, ik kom prima rond mijn omslagpunt rijden en dit zo nu en dan opvoeren naar zo'n 90-95% man m'n Max. De snelheid zat steeds rond de 40.
Omdat er een keerpunt in zat kon ik redelijk zien wat mijn achterstand was op het andere team en die liep na 2 rondes terug. In de derde ronde kon ik mijn rivaal voorbij en probeerde het tempo hoog te houden en waar mogelijk op te voeren.
Uiteindelijk kon ik de loper wegsturen en een voorsprong van een kleine 30 seconden. Voor mij was dit de beste 40 km tijdrit die ik ooit reed, uiteindelijk iets van 39,5 km in 1u 47sec. Komt uit op gemiddeld 39 km/uur. Dit was goed voor de 7e fietstijd van de 109 deelnemende trio's, waar ik best wel trots op ben :roll: Ik hoop dat ik volgende week net zo goed ben en het me zelfs tijdens de Marmotte wat extra's geeft. Triathlon is ondanks " the rules" een leuke tak van sport en voor fietsers en tijdrijders is de trio een leuke mogelijkheid om de prestaties te vergelijken met andere sporters.

Oh en helaas heeft mijn uitspatting niet tot winst geleid, helaas hebben wij collectief voor derde jaar op rij verloren, stand 3-0. Volgend jaar weer een nieuwe poging.

Mac944
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Mac944 » di 10 juni 2014 13:47

Een mooie fietstijd inderdaad, benieuwd hoe het je vergaat als je alle disciplines zelf gaat doen. Tip: ik zou iets minder hard fietsen ;-)

spokes
Moderator

Bericht door spokes » di 10 juni 2014 19:56

Haha, dat weten we na zondag...

nicov
Fiets met zijwieltjes

Bericht door nicov » di 10 juni 2014 21:47

Mooie tijd (VDH?)

Ik zou volgende week nog harder fietsen en nog goed lopen daarna. Zwemmen komt wel goed, dus dat kan een mooie tijd worden.

Plaats reactie