Triathlon

Schaatsen, hardlopen en andere sporten mogen hier geplaatst worden
Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Re: Triathlon

Bericht door Ronald » di 09 juli 2019 00:08

Zondag meegedaan aan de Cross Triathlon in Gasselte, erg gaaf: 1,5 km zwemmen (iets minder gaaf trouwens), 45 km op de MTB en 18,7 km trailen. CTWT pakkie deed het prima ;-)

Afbeelding

DeRosa
Carbon Racefiets

Bericht door DeRosa » di 09 juli 2019 08:16

Hoe gaaf is dit! :oke: :oke: :oke: :oke: :oke:

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: CKT 568

Bericht door GoodRiddance » di 09 juli 2019 12:33

Goed bezig! Die 1,5km zwemmen is bijna je afstand voor de Ventoux dus - hoewel je niet tevreden bent over de snelheid - zit dat wel snor.

Dat crossen is ideaal qua intervallen. Echt intervaltrainingen zijn best lastig om goed te doen en met zo'n MTB ritje dwing je dat af. Om vervolgens het hardlopen nog te doen... ideaal!

Zelf tevreden?

Ronald
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Ronald » di 09 juli 2019 13:24

GoodRiddance schreef:
di 09 juli 2019 12:33
Zelf tevreden?
Niet over het zwemmen, dat ging echt slecht, maar wel over het duurvermogen, mijn laatste looprondje (van de drie) ging het snelst.

MTB is inderdaad een heel ander soort inspanning dan op de tijdritfiets. Zal ook wel aan mijn skills liggen, maar ik kan alleen op de vlakke stukken echt het verschil maken en vol gaan. In de bochten is het toch vooral go with the flow.

arnofiets
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Canyon Ultimate Di2

Bericht door arnofiets » wo 10 juli 2019 18:47

Ronald schreef:
di 09 juli 2019 13:24
GoodRiddance schreef:
di 09 juli 2019 12:33
Zelf tevreden?
Niet over het zwemmen, dat ging echt slecht, maar wel over het duurvermogen, mijn laatste looprondje (van de drie) ging het snelst.
En dat laatste is voor de Ventouxman wel het belangrijkste! Ik heb inmiddels 3 sprints en één OD triathlon achter de rug deze zomer en maak me juist zorgen over mijn duurvermogen. De sprints gaan (behoudens dat vermaledijde zwemmen) best goed, na het zwemmen een grote inhaalrace maar dat motiveert wel. Maar afgelopen zondag kwam ik bij de Olympic Distance in Hoorn er weer eens achter dat na 1,5 uur het beste er wel af is. Ik vind het ook moeilijk om een spaarstand te vinden, zo'n 8 tot 10 slagen onder mijn omslagpunt, dan fietsen mensen me voorbij en ga ik toch weer te hard.... maar na een half uur ploeteren in het water en een ruim uur op mijn omslagpunt is 10 km hardlopen geen makkelijke opgave. Ik heb gelukkig nog twee maanden om lange rustige trainingen te doen.

En ik moet mezelf dwingen om langzaam naar de Ventoux toe te rijden.

GoodRiddance
Carbon Racefiets

Bericht door GoodRiddance » wo 10 juli 2019 21:55

Dan zul je toch je fietssnelheid omlaag moeten bijstellen.

Op omslagpunt (FTP) is voor een OD waarschijnlijk te hard. Dan ben je gaar na een uur dus is het wellicht beter om op 80% van je FTP te gaan zitten. Kost qua snelheid wel iets (maar niet eens zoveel) maar je 'wint' dat terug bij het lopen.

Bij de Ventoux zul je jezelf op de fiets ook moeten inhouden. Zeker op het vlakke stuk richting Ventoux.

Mac944
Carbon Racefiets
Fiets: Canyon Ultimate CF
Contacteer:

Bericht door Mac944 » do 11 juli 2019 07:59

@Arno, volgens mij is dat gewoon een kwestie van meer duurtrainingen, met name op de fiets (en dan goed pacen tijdens de wedstrijd natuurlijk). Voor een OD moet je redelijk dicht op je FTP kunnen fietsen (85-95%) om daarna een nette 10km te kunnen lopen. Bij een halve ligt dat tussen de 75-85%, zoals GoodRiddance ook al schrijft (al is de Ventouxman natuurlijk heel anders dan een vlakke halve triathlon). En bij ODs en langer wordt eten en drinken natuurlijk belangrijker.

PFW
Moderator
Fiets: C'dale, Cube, Trek
Contacteer:

Bericht door PFW » di 20 augustus 2019 12:28

PFW schreef:
di 18 juni 2019 12:40
Ik heb me aangemeld voor een traithlon clinic (start to tri), 8x trainen in aanloop naar de Rutbeek Triathlon (1/8) in Enschede op 18 augustus.

Grootste uitdagingen zijn vooral om het zwemmen beetje onder de knie te krijgen en hardlopen zonder blessures op te bouwen.
Afgelopen zondag was het zover. Best tevreden met mijn debuut.

Het zwemmen was heel zwaar. Ik ben in de 8 weken voorbereiding net zover gekomen dat ik de borstcrawl enigzins onder de knie had, maar 500m aan één stuk zwemmen lukte nog niet. Uiteindelijk met de helft schoolslag en ploeteren met in 12:16 het water uit. De wissel naar de fiets ging best ok, vooral even kloten met de wetsuit die ik een paar dagen van te voren had geregeld.
Het fietsen ging al beter. Ik begon wel met een torenhoge hartslag, maar op gegeven moment het vermogen en de snelheid goed vast kunnen houden met een lage hartslag. Het wegdek was nog nat, dus nog voorzichtiger door de bocht dan normaal. Het resulteerde uiteindelijk in een relatief goede fietstijd (4e van het veld).
De wissel naar het lopen verliep best soepel. Het lopen was zwaar, kreeg aan het begin wat steken in mijn buik, maar uiteindelijk wel een ritme kunnen vinden en de twee rondjes in ongeveer gelijk tempo gelopen.

Uiteindelijk 14e overall, niet ontvreden. Genoeg aanknopingspunten voor verbetering (beter leren zwemmen, iets beter doseren, fietsen kan ook wel sneller met bijvoorbeeld een setje hoge wielen en een betere houding), dus ik ga zeker nog meer wedstrijden doen.

http://nl.mylaps.com/evenementen/uitsla ... t_Tot.html
Ik ben een ambitieloos windscherm... :|

Ronald
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Ronald » di 20 augustus 2019 19:30

:oke:

GoodRiddance
Carbon Racefiets

Bericht door GoodRiddance » di 20 augustus 2019 21:37

Prima uitslag! Zeker als je nog een stuk schoolslag hebt gedaan, dan zit daar nog veel tijdwinst in. Niet alleen omdat je sneller gaat maar met een betere borstcrawl, kom je ook nog relaxter het water uit. Blijkbaar houd je het nu nog niet 500 meter vol, dat betekent dat je in de meters die je nu wel borstcrawl doet, waarschijnlijk druk energiespenderend bezig bent.

Als ik je zo inschat (cycloverhalen genoeg...) dan zit er nog wel meer snelheid op de fiets in. Go low (en small) or go slow, zeg maar.

Lopen heb ik zelf geen verstand van. Ik doe maar wat en hoop zo in ieder geval wat meer gevoel te krijgen voor wat werkt. In ieder geval heb je prima gelopen aan de tijden te zien.

Genoeg basis om op verder te bouwen. Nog plannen voor dit jaar of wordt het 2020?

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » wo 21 augustus 2019 06:41

GoodRiddance schreef:
di 20 augustus 2019 21:37
Prima uitslag! Zeker als je nog een stuk schoolslag hebt gedaan, dan zit daar nog veel tijdwinst in. Niet alleen omdat je sneller gaat maar met een betere borstcrawl, kom je ook nog relaxter het water uit. Blijkbaar houd je het nu nog niet 500 meter vol, dat betekent dat je in de meters die je nu wel borstcrawl doet, waarschijnlijk druk energiespenderend bezig bent.

Als ik je zo inschat (cycloverhalen genoeg...) dan zit er nog wel meer snelheid op de fiets in. Go low (en small) or go slow, zeg maar.

Lopen heb ik zelf geen verstand van. Ik doe maar wat en hoop zo in ieder geval wat meer gevoel te krijgen voor wat werkt. In ieder geval heb je prima gelopen aan de tijden te zien.

Genoeg basis om op verder te bouwen. Nog plannen voor dit jaar of wordt het 2020?
Dat zwemmen is inderdaad de grootste winst te halen. Ik verlies daar zo 2 tot 5 minuten op de mensen voor me in de uitslag. En het energieverbruik verstoort ook de vervolgstappen Als ik zie dat ik bij het fietsen het eerste rondje een hartslag van 173 heb, tweede ronde 170 en derde ronde 167 bij nagenoeg hetzelfde vermogen, dan gaat er daar iets niet goed...
Ik had nu alleen een ligstuurtje gemonteerd en verder weinig gedaan aan de houding. Ik had gehoopt met 300 watt rond de 40 gemiddeld uit te komen, nu was het 280 watt en 39,2 gemiddeld.
Het lopen voelde niet prima, maar naar omstandigheden denk ik inderdaad dat het goed was. Er was ook een gedeelte onverhard over een zandpad. Ik heb de trainingen nu vooral op de baan gedaan met de club. Dat i.c.m. met wat loopscholing heeft volgens mij wel gezorgd voor een hogere basissnelheid dan mijn vorige hardloop episode.

Ik ben nog aan het kijken of er dit jaar nog iets leuks is. En anders is het leuk om voor volgend voorjaar een doel uit te zoeken. :)

kaj_666
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Izoard
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » wo 21 augustus 2019 10:24

Die superhoge hartslag als je net uit het water komt en op de fiets stapt, dat is wel normaal hoor. Voor veel triatleten is dat het punt waar ze hun hoogste hartslag van de dag halen. Het is niet vreemd als die gedurende het fietsen steeds verder zakt.

arnofiets

Bericht door arnofiets » wo 21 augustus 2019 19:01

Mooi resultaat! En ook fijn als je voelt dat er nog progressie mogelijk is.
PFW schreef:
wo 21 augustus 2019 06:41
Ik ben nog aan het kijken of er dit jaar nog iets leuks is. En anders is het leuk om voor volgend voorjaar een doel uit te zoeken. :)
Ik weet nog wel iets leuks voor dit jaar: Ronald en ik doen mee met de ventouxman. Door wat afhakers zijn daar weer wat plaatsen vrij gekomen :D

GoodRiddance
Carbon Racefiets

Bericht door GoodRiddance » wo 21 augustus 2019 20:11

kaj_666 schreef:
wo 21 augustus 2019 10:24
Die superhoge hartslag als je net uit het water komt en op de fiets stapt, dat is wel normaal hoor. Voor veel triatleten is dat het punt waar ze hun hoogste hartslag van de dag halen. Het is niet vreemd als die gedurende het fietsen steeds verder zakt.
Doe jij er nog dit jaar of is het bij één jaar gebleven?

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » do 22 augustus 2019 08:43

arnofiets schreef:
wo 21 augustus 2019 19:01
Mooi resultaat! En ook fijn als je voelt dat er nog progressie mogelijk is.
PFW schreef:
wo 21 augustus 2019 06:41
Ik weet nog wel iets leuks voor dit jaar: Ronald en ik doen mee met de ventouxman. Door wat afhakers zijn daar weer wat plaatsen vrij gekomen :D
Als ik al 2km zou kunnen zwemmen en 20km kunnen lopen, zou ik het zeker doen. Lijkt me een hele mooie uitdaging (stiekem is het vooruitzicht op een deelname aan een dergelijke wedstrijd in de toekomst wel aanleiding geweest om triathlon een keer uit te proberen).

kaj_666
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Izoard
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » do 22 augustus 2019 11:09

GoodRiddance schreef:
wo 21 augustus 2019 20:11
kaj_666 schreef:
wo 21 augustus 2019 10:24
Doe jij er nog dit jaar of is het bij één jaar gebleven?
Dit jaar niet. Maar ik denk niet dat het bij 1 jaar blijft, ik ga zeker ooit nog wel wat doen. Maar ik wil de komende tijd eerst nog wat fietsdoelen afvinken..

GoodRiddance
Carbon Racefiets

Bericht door GoodRiddance » do 22 augustus 2019 11:39

Herkenbaar.

Ik vond het wel een mooi doel om binnen een jaar (zonder te kunnen zwemmen en zonder ooit te hebben hardgelopen) de weg naar een IronMan af te leggen. Als dat lukt (ik heb nog 45 dagen), dan ben ik wel erg tevreden.

Dan zie ik mezelf nog wel wat sprints en misschien kwarts doen volgend jaar. Maar het zwemmen noch het hardlopen gaan ooit op enig niveau komen dus is het vooral leuk dat ik het kan maar zie ik daar weinig doelen in. Dus dan is fietsen een stuk leuker.

(maar dat denk ik nu, kan ook weer veranderen).

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » zo 01 september 2019 12:47

Mag me hier ook een keer melden! Soort van semi triathlon vuurdoop vandaag in Abbekerk. Tandemmaat Bo mocht hiermee doen maar zijn vaste gids kon niet. Organisatie is echter zeer meedenkend dus volgende oplossing bedacht : zwemmen kan solo want in zwembad, 24km fietsen samen op de tandem en daarna loopsessie Bo lopen en ik op de gewone racefiets ernaast. En zo geschiedde. Fietsrondje was simpel : rondje van 12km en gewoon 4x rechtsaf. Wel speciale doortocht in Harderwijk, das dan wel weer leuk (Harderwijk noord Holland wel te verstaan). Lastig inschatten hoe fietsen exact ging. Ben helemaal geen tijdrijder en ook geen erkende hardrijder. Windstuk tegen was met name tweede ronde lastig maar finish wel weer goed. Straks strava tijden van de valide sporters maar eens vergelijken. Laatste onderdeel was voor mij uitfietsen. Bo mocht nog een lekker stukkie rennen. Goed zicht op de tweede paralympier die we op die manier zonder problemen voor bleven. Leuke ervaring maar ik zie mezelf niet het zwemmen en lopen er ook nog bij doen.
ArnoSmit ook nog even sle gesproken. Die startte echter een stuk later.
DSC_2946.JPG
_20190901_134832.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

arnofiets

Bericht door arnofiets » zo 01 september 2019 18:54

Thierry le Brun schreef:
zo 01 september 2019 12:47
Mag me hier ook een keer melden! Soort van semi triathlon vuurdoop vandaag in Abbekerk.
Smaakte het naar meer? Kunnen we je ook individueel een keer treffen op een triathlon?

Ik had een fijne dag in Abbekerk. In 1997 deed ik hem eerder, in 2:21, dat was de laatste race van mijn eerste triathlonperiode, daarna raakte ik geblesseerd, kon ik niet meer lopen en ging ik noodgedwongen skeeleren en later schaatsen.
De race begon erg matig, 20:19 gezwommen, in het zwembad, zonder wetsuit vanwege de watertemperatuur. Het fietsen ging erg goed, 1:18 over 48 km, 37 gemiddeld. Ik wist niet zo goed wat ik van het lopen moest verwachten, de laatste weken had ik een pijnlijke voet. Die voelde ik niet en ik kon goed doorlopen met 43:10, 4:34 per km. Uiteindelijk werd ik met 2:22:51 12e overall en 4e bij de oude mannen, slechts 18 seconden van het podium. Door de vele series was ik me daar niet van bewust, anders had dat er nog wel ingezeten. Misschien wel mijn beste triathlon ooit. Dat geeft vertrouwen voor de Ventouxman over twee weken.

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » zo 01 september 2019 19:08

arnofiets schreef:
zo 01 september 2019 18:54
Thierry le Brun schreef:
Mag me hier ook een keer melden! Soort van semi triathlon vuurdoop vandaag in Abbekerk.
Kunnen we je ook individueel een keer treffen op een triathlon?
nee, daarvoor missen bij mij de twee essentiele basisonderdelen voor de traithlon: het zwemmen en lopen. Zie mezelf daar de komende jaren niet echt
trainingstijd voor opofferen. sorry ;-)

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » zo 01 september 2019 22:21

Thierry le Brun schreef:
zo 01 september 2019 19:08
arnofiets schreef:
zo 01 september 2019 18:54
Thierry le Brun schreef:
Kunnen we je ook individueel een keer treffen op een triathlon?
nee, daarvoor missen bij mij de twee essentiele basisonderdelen voor de traithlon: het zwemmen en lopen. Zie mezelf daar de komende jaren niet echt
trainingstijd voor opofferen. sorry ;-)
Haha, nu val je door de mand. Je traint dus wel.

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » ma 02 september 2019 07:06

Gevalletje door de mand gevallen dus :-?

Ronald
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Ronald » wo 04 september 2019 09:51

Nog tips voor het taperen :) ?

Hier verslagje van mijn laatste loodjes.

GoodRiddance
Carbon Racefiets

Bericht door GoodRiddance » wo 04 september 2019 11:27

Gewoon blijven sporten maar minder lang en minder intensief. De motor draaiende houden maar de toerenteller wat rust geven..

Succes! Mooi evenement, lijkt me.

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » ma 09 september 2019 06:53

Afgelopen weekend was het Tri WK 70.3

Met 2 heel bekende atleten die in hun leeftijdscategorie (45+ en 50+) wereldkampioen werden.
TRIATHLONIronman 70.3 : Laurent Jalabert et Alexandre Vinokourov champions du monde à Nice

Plaats reactie