Triathlon

Schaatsen, hardlopen en andere sporten mogen hier geplaatst worden
Marcel3204
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose weg/cross/MTB

Re: Triathlon

Bericht door Marcel3204 » ma 09 september 2019 19:53

Vino vast goed geprepareerd aan de start verschenen, incluis wat dollars voor de eigenlijk-sterkste in de 45+categorie.

arnofiets
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Canyon Ultimate Di2
CTWT-lid: Ja

Bericht door arnofiets » ma 16 september 2019 10:44

Afgelopen zondag mijn hoofd triathlon doel van dit jaar: de Ventouxman, een halve triathlon over de Mont Ventoux met 2300 hoogtemeters bij het fietsen en nog eens 500 bij het lopen. Met een groep van 30 man/vrouw reisden we per bus, we sliepen in een mooie locatie nabij Malaucene. In de dagen ervoor ontspannen naar de wedstrijd toe kunnen leven, niet veel meer getraind. Op de dag zelf uitstekende omstandigheden, nauwelijks wind, maar midden op de dag toch 30 graden, wat mij niet goed ligt. Zwemmen ging slecht, met 700 man tegelijk in de centrifuge, na 45 minuten rende ik het parc fermé binnen. Ingecalculeerd, maar het was er wel érg leeg. De vlakke aanloop ging uitstekend, honderden deelnemers ingehaald en aan de voet van de eerste klim na ruim 40 km was mijn gemiddelde 36 km/u. Toch wat teveel gegeven, want in het bos op de Ventoux ging het matig. Uiteindelijk 2:09 over de beklimming gedaan, dat had ik eigenlijk 10 minuten sneller gewild. Aan het begin van het lopen voelde ik me redelijk fris, maar na 2 km al kreeg ik kramp in beide kuiten. Oef, nog 18 km rotsen, klimmen, 3/4 off road. Ik kon me iets herpakken maar ik had het erg zwaar, klimmen verschrikkelijk zwaar, maar ook dalen is met kramp in je kuiten afzien. In de tweede ronde kwam Ronald voorbij zetten in een tempo waarbij ik me geen illusies hoefde te maken, ik zou niet de snelste CTWT deelnemer worden. De laatste twee rondes doorgeploeterd en na 7:55 kwam ik totaal gesloopt over de finish, binnen mijn doel van 8 uur, maar halverwege dacht ik veel sneller te kunnen zijn. Ronald zat uiteindelijk 5 minuten voor me.
Een dag later heb ik al weer zin in het volgende sport avontuur!

kaj_666
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Izoard
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » ma 16 september 2019 11:58

Klinkt als een super gave triatlon! :D :oke: En toch je streeftijd gehaald, netjes 8)

Mac944
Carbon Racefiets
Fiets: Canyon Ultimate CF
Contacteer:

Bericht door Mac944 » ma 16 september 2019 13:00

Gaaf om te lezen en jullie te volgen Arno, en gefeliciteerd met je finish (want dat is helemaal niet vanzelfsprekend bij dit soort wedstrijden). Mooi dat je je streeftijd hebt gehaald, dan heb je jezelf goed ingeschat. In de toekomst de Alpe d'Huez triathlon? Eerst volgend jaar Hoorn maar, al is dat een heel ander soort wedstrijd.

En Ronald, ongelofelijk hoe jij je hebt ontwikkeld als triatleet, dikke kudo's!

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: CKT 568

Bericht door GoodRiddance » ma 16 september 2019 13:45

Gaaf hoor! Ik zag al foto's langskomen (van de lokale triathlon club was er ook een groepje naartoe). Zag er heel gaaf uit. Het voelt ergens tegenstrijdig om de Ventoux met de handrem op te fietsen omdat je daarna nog moet lopen ;-).

Ik ben nu al benieuwd naar je nieuwe doelen in 2020 :oke:.

PFW
Moderator
Fiets: C'dale, Cube, Trek
Contacteer:

Bericht door PFW » ma 16 september 2019 13:48

Mooie prestatie Arno en Ronald! :oke: :oke:

Dit lijkt me echt super gaaf om een keer te doen. Volgend jaar is denk ik nog te vroeg...
Ik ben een ambitieloos windscherm... :|

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Bericht door Ronald » wo 18 september 2019 06:33

Duurde even voordat ik inspiratie (en energie) had om een verslagje te tikken. Maar dat is nu gelukt: https://www.ronaldhendriks.nl/ventouxman-2019/

Geweldige ervaring. Volledig gesloopt, maar het was allemaal de moeite waard.

Afbeelding

Afbeelding

spokes
Moderator
Fiets: 1+1+1

Bericht door spokes » wo 18 september 2019 08:46

Klasbakken, tijden zeggen idd niets hier! Het finishen is een prestatie op zich! mooie verslagen. Ik mis nog 1 verslag ;-)

Proeme
Moderator

Bericht door Proeme » wo 18 september 2019 08:55

petje af hoor. Goed gedaan! :oke:

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Scott Addict 10

Bericht door gios » wo 18 september 2019 09:53

Mooie verhalen. Gefeliciteerd heren!
Questa settimana ho chiamato Enrico!

GoodRiddance
Carbon Racefiets

Bericht door GoodRiddance » wo 09 oktober 2019 14:13

Laatste post dan maar. Het was mijn doel om binnen een jaar van 0 (behalve fietsen) naar een Ironman te gaan. En dus moest het gebeuren bij de laatste in Europa dit jaar: Barcelona.

De laatste drie weken ging alles mis, flink ziek geweest en dus nauwelijks nog iets kunnen doen. Uiteindelijk ook nooit verder dan 18 kilometer kunnen hardlopen door blessureleed. Al met al ging ik niet met bijzonder veel vertrouwen naar Spanje.

Op zondagochtend begonnen de profs, daarna de amateurs die konden zwemmen en als een van de laatsten vertrok ik. Het startvak van 1u25 leek me wel geschikt en dan staan er niet zo heel veel deelnemers meer achter je.

Het zwemmen was druk maar redelijk te doen. Wat aan de zijkant gebleven en het ging wel lekker. Veel mensen ingehaald en na 1u15 was ik al klaar met de 3,8 kilometer en ik had niet eens zoveel extra meters gemaakt. Veel sneller dan verwacht. Van de beginnerscursus borstcrawl in januari naar zo'n tijd in oktober: ik was er erg blij mee. Rustig gewisseld en de fiets opgestapt. Het advies was om niet boven de 70% van je FTP te trappen om genoeg over te houden voor het hardlopen. En aangezien mijn zwakke punt daar zat, ben ik op 60% gaan zitten. Dat voelde soms traag maar toch dat tempo aan blijven houden. Krap onder de 5 uur was ik terug van de ruim 180 kilometer en ik voelde me nog best fris.

Weer rustig gewisseld en toen aan de marathon begonnen. Dat ging redelijk soepel maar ik voelde wat kramp opkomen. Iets langzamer gegaan maar na 19 kilometer schoot het erin. Toen begon de martelgang. In totaal 3 x kramp links en 2 x rechts. Steeds weer gaan rekken en even wandelen totdat het weg was getrokken en dan weer verder hobbelen. Het voelde niet echt als een topprestatie. Een marathon van 4u45 is ook niet heel erg snel natuurlijk...

MAAR IK WAS ER.

Een eindtijd van 11u12, voor mij nog steeds sneller dan ik het durven hopen. De finish is toch wel een dingetje, die Ironman organisatie weet er wel wat van de maken aldaar.

Na afloop heb ik vooral geslapen, helemaal leeg was ik. Maar dankzij de kramp had ik weinig of geen spierpijn op blessures dus dat was wel weer lekker.

Of ik het ooit nog een keer doe weet ik niet. Als niet-loper (de 5 kilometer loop ik nog steeds niet onder de 20 minuten) is het toch wel een vervelend einde. Maar wie weet, misschien vind ik mijn lopersbenen nog eens.

Al met al wel een aanrader om eens als doel te stellen. Als totale niet-zwemmer en nog nooit iets met hardlopen gedaan te hebben, is het mogelijk om in een vrij redelijke tijd te finishen. En ik heb nu echt het gevoel dat ik iets gepresteerd heb, dat is met fietsen (wat toch redelijk binnen de comfort zone ligt) zelden het geval. En dat gevoel is toch wel kicken.

Mac944
Carbon Racefiets
Fiets: Canyon Ultimate CF
Contacteer:

Bericht door Mac944 » wo 09 oktober 2019 14:17

Gaaf om te lezen, en gefeliciteerd met je finish! 11u12m is een toptijd waar heel veel mensen alleen maar kunnen dromen. Barcelona was in 2012 ook mijn eerste hele (toen nog onder de Challengevlag trouwens) en ik bewaar daar nog goede herinneringen aan (inmiddels heb ik 7 hele triathlons achter de rug trouwens, de uitdaging zit hem nu in er eens eentje echt goed af te leggen, hopelijk IM Frankfurt volgend jaar).

Benieuwd naar je plannen voor 2020.

GoodRiddance
Carbon Racefiets

Bericht door GoodRiddance » vr 11 oktober 2019 21:21

Thanks. 1u15 in het water was veel sneller dan ik hoopte. Tien maanden na de start van de beginnerscursus borstcrawl is dat best netjes. Uiteraard moet het nog sneller kunnen.

Fietsen kon ook sneller maar met 60% van FTP is een sub 5 best prima.

Lopen was ellende maar dat was te verwachten. Zonder fatsoenlijke loopervaring is dit logisch. Als ik daar niet beter in wordt, heb ik hier niet zoveel te zoeken.

Nog geen plannen voor 2020.

Proeme
Moderator

Bericht door Proeme » vr 11 oktober 2019 21:36

GoodRiddance schreef:
wo 09 oktober 2019 14:13
Als niet-loper (de 5 kilometer loop ik nog steeds niet onder de 20 minuten)
ik doe al jaren aan hardlopen, wil mezelf ook best wel een wel-loper noemen... maar mijn PR op de 5km is 20 minuten en 40 seconden.
En ik heb nu echt het gevoel dat ik iets gepresteerd heb
dat heb je ook! :oke: Gefeliciterd! :oke:

spokes
Moderator

Bericht door spokes » ma 14 oktober 2019 08:39

Ik had nog niet gereageerd, maar moet dat natuurlijk nog wel even doen. Waanzinnig dat je dit in zo'n korte tijd hebt opgebouwd. Een sub12 is voor veel doorgewinterde triathleten al een hele kluif, maar dan meteen richting de 11 is wel geweldig. Hoeveel trainingsuren had je zo'n beetje per week?
En je zwemtijd is ook echt supergoed. Ik heb begrepen dat IM Barcelona wel een hele fijne wedstrijd is. Ik moet er toch ook echt naar toe gaan werken, maar ik zie zo op tegen die mentale omschakeling in trainingsarbeid. Een marathon in 2020 begint weer te knagen, eens kijken of ik dan kan doorpakken, of dat ik mijn doelen voor 2021 moet plannen. Top gedaan Harm!

GoodRiddance
Carbon Racefiets

Bericht door GoodRiddance » ma 14 oktober 2019 12:55

Thanks. De eindtijd ben ik op zich best tevreden over. De laatste twee uur van de marathon waren gewoon niet zo prettig.

Trainingsuren vielen mee. Ongeveer 2 uur per week zwemmen, 2 uur hardlopen en 5 uur fietsen. In het begin iets minder.

Duurtrainingen waren beperkt, ik heb 1 x een 200 kilometer gefietst en een 150 kilometer. Langste loopafstand was 18 kilometer en zwemmen 3 km.

Al met al is er nog voldoende te winnen ;-).

Tip van een ervaringsdeskundige: gewoon inschrijven. Dan staat de datum en ga je along the way wel kijken hoe je daar maximaal kunt presteren. Ik werd ziek, hardlopen ging niet goed door blessures dus als ik nog niet ingeschreven was, had ik het niet gedaan. Als de datum er al staat, ga je kijken hoe je 'ondanks alles' toch nog zo optimaal kunt presteren. En het gevoel na afloop is sowieso goed.

Proeme
Moderator

Bericht door Proeme » za 02 november 2019 22:38

ik heb ook weer eens getriatlond. Wintertriatlon wel te verstaan. 5km hardlopen + 23km fietsen + 10km schaatsen.

We beginnen met mijn sterkste onderdeel en eindigen met de zwaarste. Die zwaarste komt dus pas als ik al moe ben. Maarja, dat weet ik inmiddels van de wintertriatlon. Ik zie wel hoe ik dit keer over het ijs beweeg...
Ander lastig iets is de kleding. Ook elke keer weer een dingetje. Op de ijsbaan zijn lange broek en lange mouwen uiteraard verplicht. Maar voor het hardlopen is dat véél te warm. Conclusie: ik ging voor lang, en dan zo dat het op de fiets goed was. Iets fris op de ijsbaan overleef ik wel een half uurtje. Iets te warm met hardlopen overleef ik ook wel 5km.
En dan nog de wind. Ik had al gezien dat die niet ideaal stond: terugweg van het fietsen stond die tegen. Dus het zwaarste stuk van het fietsen zat direct voor het zwaarste stuk van de hele triatlon. Ja, lekker dan... De tactiek werd dus: lopen + eerste helft fietsen lekker tempo pakken, gewoon van genieten en maar zien hoe hard dat dan gaat. En de tweede helft van het fietsen + schaatsen overleven met als enige doel om de finish te halen.

Hardlopen ging inderdaad heerlijk. Eerste kilometer ging in ongeveer 4m20. Ik liet me meeslepen door de kop. Niet handig, dit hou ik niet 5km vol. En zeker niet als er daarna nog meer moet gebeuren. Tempo laten zakken naar een tempo dat ik goed kon volhouden. Na 5km stond de klok op 23m04 en stond ik in het wisselvak.

Wisselen kan ik nog veel tijdwinst halen. Dat is duidelijk.

Fietsen ging ook heerlijk. Snelle jongens die het blijkbaar niet van het lopen moeten hebben haalden me in. Ze doen maar. Maar toen kwam halverwege de bocht terug. Tegenwind. Ai... Ik had het gevoel dat ik stil stond. Rustig blijven peddelen, ik kom vanzelf weer terug. Het feit dat dezelfde fietser steeds op dezelfde afstand voor me reed (geen stayeren, maar wel in zicht) was mentaal wel fijn. En het feit dat de 3 collega's die ook meededen alledrie nog achter me zaten hielp ook. En achteraf zie ik dat mn snelheid best wel mee viel en met een gemiddelde net boven de 30km/h kwam ik terug bij het wisselvak. Voor mij een prima snelheid, zeker met deze wind. Maar wel moe inmiddels van die tegenwind.

Opnieuw kan ik met wisselen wel wat tijd winnen. Maar tegelijk was 3 tellen extra rust ook wel prettig.

En dan het ijs. De martelgang zou beginnen. Toch? De eerste slagen vielen wel mee. De eerste bocht ook. De eerste rondjes ook... Huh? Tof! Hoe lang zou ik dit vol houden? Nou, zo'n 8 rondjes dus, toen werd het zwaar. En toen kwam de man met rugnummer 2 me voorbij. Geen man met de hamer gelukkig. Wel een man waar ik lekker achter kon gaan schaatsen. Hij reed nét iets langzamer dan ik eigenlijk zou doen, maar daardoor kon ik het wel volhouden. Het verstand ging op 0. Het enige dat ik hoefde te doen was hem volgen. En dat ging ronden lang goed. Heerlijk, zo'n locomotiefje. Tsja, als stayeren op het ijs is toegestaan, dan maken we daar gebruik van toch?

Ronden lang... hoeveel eigenlijk? Compleet kwijt hoe ver ik al was. En als je eenmaal op het scherm verschijnt ben je er al bijna, dus voorlopig zou ik het nog niet weten. Dacht ik. En toen stond er ineens dat ik nog maar 3 rondes moest. WOW, echt?? Mn locomotief moest ik vlak daarvoor toch laten gaan, maar dit gaf weer moraal. Die 3 rondes pers ik er nog wel uit. Sterker nog: mn laatste 2 waren mijn snelsten van de dag.

En dan kom je over de finish in 1 uur, 44 minuten en 32 seconden. Ongeveer 10 minuten(!!) sneller dan ik ooit op een wintertriatlon geweest ben. Ok, toen was het fietsparcours een kilometer langer, maar daar doe je geen 10 minuten over. Toptijd gewoon! En als kleine bonus: 2 van mijn 3 collega's verslagen (de 3e schaatst echt te hard, het was bij voorbaat wel duidelijk dat hij de snelste van ons 4 zou zijn)

Rest van de dag met een trots gevoel rondgelopen. Het biertje dat er nu in gaat voelt ook echt als verdiend. Heerlijk :)

Met de collega's hebben we het al over "volgend jaar", maar misschien moet ik de wintertriatlon van Enschede eens aan ze voor gaan stellen... :roll:

GoodRiddance
Carbon Racefiets

Bericht door GoodRiddance » zo 03 november 2019 11:36

Gisteren bij de Ironman Florida deed Adam Hansen mee. Met 18 grote ronden achter elkaar was al duidelijk dat hij een schroef los had dus een Ironman in je vakantie, waarom niet?

Goed gezwommen (1 uur), twee slechte wissels (rustig aan), Redelijk gefietst (4e tijd...), en de laatste 10 kilometer hardlopen was een nachtmerrie.

Op twitter een filmpje: "If I do this again, I should do some run training" :lol:

arnofiets

Bericht door arnofiets » di 05 november 2019 11:51

Proeme schreef:
za 02 november 2019 22:38

En dan kom je over de finish in 1 uur, 44 minuten en 32 seconden. Ongeveer 10 minuten(!!) sneller dan ik ooit op een wintertriatlon geweest ben. Ok, toen was het fietsparcours een kilometer langer, maar daar doe je geen 10 minuten over. Toptijd gewoon! En als kleine bonus: 2 van mijn 3 collega's verslagen (de 3e schaatst echt te hard, het was bij voorbaat wel duidelijk dat hij de snelste van ons 4 zou zijn)

Rest van de dag met een trots gevoel rondgelopen. Het biertje dat er nu in gaat voelt ook echt als verdiend. Heerlijk :)

Met de collega's hebben we het al over "volgend jaar", maar misschien moet ik de wintertriatlon van Enschede eens aan ze voor gaan stellen... :roll:
Gefeliciteerd! Prachtige sport, wintertriathlonnen, ik kon er helaas niet bij zijn in Groningen, hopelijk op Flevonice en in Twente later dit jaar wel, doe jij daar ook aan mee?

Proeme
Moderator

Bericht door Proeme » di 05 november 2019 23:12

Enschede staat wel voorzichtig op de planning inderdaad.

FlevOnIce wil ik ook wel, maar dat is met mountainbiken ipv de racefiets. Moet ik dan wel ergens lenen/huren.

arnofiets

Bericht door arnofiets » do 28 mei 2020 06:35

Fijn pakje, dat nieuwe CTWT triathlonpakje, zijn er meer mensen die hem hadden besteld?

PFW
Moderator
Fiets: C'dale, Cube, Trek
Contacteer:

Bericht door PFW » do 28 mei 2020 13:05

arnofiets schreef:
do 28 mei 2020 06:35
Fijn pakje, dat nieuwe CTWT triathlonpakje, zijn er meer mensen die hem hadden besteld?
Ja, ik. Heb hem nog niet, dus kan er nog niets over zeggen.
Ik ben een ambitieloos windscherm... :|

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300

Bericht door MEG » do 28 mei 2020 20:37

En hier ligt er nog een om afgehaald te worden ;-)

spokes
Moderator

Bericht door spokes » ma 01 juni 2020 21:16

Jaja! Ik zal snel langskomen.

arnofiets

Bericht door arnofiets » ma 27 september 2021 13:59

Weinig leven meer op het off-topic triathlon topic, maar deze foto wilde ik toch even posten. Een blije CTWT-er in zijn CTWT - triathlonpakje, bij de Ironman Hoorn 70.3 Hier was ik nog wel blij, het goede fietsen zat nog vers in mijn geheugen (2:28 over 90 km), een paar km verder keek ik niet zo blij meer. Uiteindelijk 5:24 na een slechte halve marathon. Mac944 was er ook en kwam ik vooraf, bij het lopen door de binnenstad van Hoorn en na afloop tegen. Net voor de start werd ik vanwege mijn CTWT pakje aangesproken door Marieke (?) die meefietste met een CTWT groep in ik meen Eindhoven?
Het pakje is mijn favoriete tri-pakje vanwege de pasvorm, de grote zak achterop met afdekflap en de kleine zakjes op de heupen.

Afbeelding

Plaats reactie