Triathlon

Schaatsen, hardlopen en andere sporten mogen hier geplaatst worden
GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: CKT 568

Re: Triathlon

Bericht door GoodRiddance » di 29 januari 2019 10:09

Tsja of dat zwemmen echt goed gaat lukken, vraag ik me enorm af. Zelfs voor een korte afstand kom ik niet onder de 2m30 per 100 meter. En dan ben ik ook goed moe.

Nu begon ik met een minuut of 3 per 100 meter dus de optimist zal zeggen dat er vooruitgang in zit.

Voor het fietsen heb ik speciaal een 58 voorblad liggen. Ketting mooi recht bij 43 per uur. Zin in :lol:.

Mac944
Carbon Racefiets
Fiets: Canyon Ultimate CF
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Bericht door Mac944 » di 29 januari 2019 12:30

GoodRiddance schreef:
di 29 januari 2019 10:09
Tsja of dat zwemmen echt goed gaat lukken, vraag ik me enorm af. Zelfs voor een korte afstand kom ik niet onder de 2m30 per 100 meter. En dan ben ik ook goed moe.

Nu begon ik met een minuut of 3 per 100 meter dus de optimist zal zeggen dat er vooruitgang in zit.

Voor het fietsen heb ik speciaal een 58 voorblad liggen. Ketting mooi recht bij 43 per uur. Zin in :lol:.
Dan vermoed ik dat je veel te veel je benen gebruikt en/of niet voldoende uitademt onder water. Probeer eens met een pull buoy of zwemvliezen te zwemmen en kijk hoe dat gaat. En probeer onder water uit te ademen, zodat je als je hoofd boven water is alleen hoeft in te ademen. Als je op dat moment eerst moet uitademen heb je veel te weinig tijd om weer in te ademenen en ga je helemaal kapot. Anders eerst heel simpel in het water gaan liggen met je hoofd onder water en zonder verder iets te doen helemaal uitademen om te voelen hoe dat is. Benen gebruik je in een triathlon eigenlijk alleen maar voor je positie/rotatie, niet voor de voorwaartse beweging.

spokes
Moderator
Fiets: 1+1+1

Bericht door spokes » di 29 januari 2019 16:30

GoodRiddance schreef:
di 29 januari 2019 10:09

En dat is nou zo leuk aan triathlon. Voor de start lopen er veel te veel te oude/ jonge/ dikke/ dunne mannen en vrouwen rond die je op niveau gaat inschatten. En wat denk je.. je kan ze allemaal hebben. Die kunnen toch nooit voor jou eindigen. Je bent een fanatieke, goed getrainde fietser, beschikt over topmateriaal en daar draait het toch om! Tot je er vlak voor of na de start achter komt dat het voormalig wedstrijdzwemmers zijn of ultralopers. En dan kan jij hard fietsen, toch moet je best doen om voor ze te finishen. Zij staan daarentegen weer jaloers naar jouw 58 voorblad te kijken en maken zich zorgen dat ze niet hard genoeg zwemmen of lopen zodat er genoeg verschil is om voor je te blijven.
De echte podiumkandidaten zijn vooraf meestal snel duidelijk, snellere zwemmers, goed fietsers en uitstekende lopers. Alles wat daar achter komt en 3 van de 4 onderdelen beheerst maken het onderling spannend, die verschillen zijn op een inspanning van iets meer dan een uur niet groot.

3 van de 4, want vergeet niet hoeveel tijd je kan winnen/ verliezen op de wissels, dat is echt een 4e onderdeel.

arnofiets
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Canyon Ultimate Di2

Bericht door arnofiets » zo 24 maart 2019 17:36

Zaterdag 23 maart deed ik mee aan mijn tweede wintertriathlon, het NK in Enschede: 10 km lopen, 50 km fietsen, 20 km schaatsen. De laatste week voorbereiding was zeker niet ideaal, door een ziekenhuisopname van mijn vader veel geregel en stress. Toch maar besloten mee te doen en vrijdag laat naar Enschede gereden, de start was zaterdag 12:30, maar gezien de reisafstand (210 km) leek het me geen goed idee zaterdag te reizen. Goed geslapen en goed gegeten en ontspannen aan de start. Met mijn tijden uit Groningen en de tijden van het vorig jaar was een podium in mijn leeftijdsklasse misschien haalbaar. Het lopen ging redelijk goed, ik liet me wel verleiden iets te hard mee te gaan, 10 km in 44:50, maar hartslag 179, dat is te hoog, op of eigenlijk net iets boven mijn omslagpunt.
Na een rommelige wissel de fiets op, handschoenen vergeten en het was best koud. Het fietsen ging in het begin redelijk maar zeker niet goed, ongeveer 210 watt en iets meer dan 34 gemiddeld. Ik had in de afgelopen maanden slechts één keer op de tijdritfiets gezeten en dat merkte ik, pijnlijke bilspieren en totaal geen power, de laatste 20 km zat ik enorm af te zien, liepen de wattages verder terug en de hartslag op, uiteindelijk 1:28 over 50 km, 33,2 gemiddeld, 202 watt. Tegenvallend en ik zat erg kapot. De fiets - schaats wissel verliep heel moeizaam, ik kon niet zitten van de spierpijn in mijn achterwerk en mijn handen waren zo verkleumd dat ik mijn schaatsen niet goed aan kon krijgen. Pas na 6 minuten strompelde ik het ijs op en vroeg ik me af hoe ik hemelsnaam de 54 ronden door moest komen. Dat was overleven, bijna rechtop, harkend met een gemiddelde, slechte, rondetijd van 51 sec kwam ik na 3 uur 8 minuten over de finish. Uiteindelijk 30e van de 80 deelnemers en 7e in mijn leeftijdscategorie. De les voor mij: niet te hard starten, wat dat betreft is eerst lopen geen goede volgorde voor mij. Met een iets betere fietstijd, een normale wissel en fatsoenlijk schaatsen had dat podium 50+ er zelfs nog wel ingezeten. Toch erg leuk om mee te doen. Volgend jaar zeker weer!

Mac944
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Mac944 » ma 25 maart 2019 09:28

Toch gefeliciteerd Arno! Ik heb echt een paar flinke trainingen op mijn tijdritfiets nodig voordat ik me weer comfortabel voel. 50km fietsen met 210 watt lijkt me beneden jouw niveau, helemaal als je jouw schaatsniveau dan ook niet haalt. Inderdaad het juiste tempo met lopen kiezen, meer vooraf trainen op de TT en dan op de schaats volle kracht vooruit en dat podium komt wel volgend jaar.

GoodRiddance
Carbon Racefiets

Bericht door GoodRiddance » ma 17 juni 2019 13:04

Korte update na mijn eerste triathlon. De 1/8e in Rosmalen.

Zwemmen is nog steeds niet echt leuk maar toch besloten om het als competitie te zien. Volle bak dat meer in gesprint dus en tot de eerste boei als een malle geprobeerd vooruit te komen. Wat geschop in het gezicht, armen overal... het was lekker druk. Niets van aangetrokken, je leeft maar één keer. Na die boei iemand gevolgd die me langzaam voor bij kwam en zo de hele 500 meter afgelegd. Mijn richttijd was 10 minuten, ik kwam al na 8m54 het water uit. Goed begin.

Wisselen had ik moeten oefenen. Wetsuit uit was ingewikkeld, het water viel over mijn schoenen heen en zo gingen die ook moeilijk aan... niet goed. Met fietsen heb ik mezelf ingehouden. Niet boven de 280 watt, dit moest een relatief relaxed ritje worden om niet stuk te gaan voor het lopen. Egootje in de wisselzone gelaten en uiteindelijk is 280 watt genoeg om harder te gaan dan de rest. Blijkbaar was de Nederlands kampioen op de sprint ook aanwezig maar die heb ik nooit gezien. Als tweede kwam ik terug naar de wisselzone... op 2 minuten achterstand. Wel de snelste fietstijd, ondanks dat ik niet te gek had gedaan.

Wissel 2 was nog erger. Ik maakte mijn voeten schoon, ging zitten om de schoenen aan te doen en intussen kwamen er al 2 voorbij gerend. Oeps. Lopen is niet mijn hobby en eigenlijk was iedereen sneller. Tempo van 4:30/km proberen aan te houden en dat ging best lang goed; uiteindelijk moest ik het pas de laatste 2 km laten gaan. Toen was er al eentje voorbij gekomen en de nummer 6 lag nog best flink wat achter dus had ik ook weinig stress. Dit was het dan.

Al met al best een mooie ervaring. De eenzaamheid de hele route vind ik wat jammer, zelf haal ik meer voldoening uit directe competitie met anderen. Wel tevreden over het resultaat, top 10 vond ik al best ambitieus dus de vijfde plek was boven verwachting.

Nu geen echt doel meer hierin. Wel merk ik dat ik qua niveau op de fiets niets verlies ondanks dat ik minder kilometers maak. Qua trainingseffectiviteit dus wel veel geleerd.

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Bericht door Ronald » ma 17 juni 2019 19:47

Petje af voor zulke tijden :oke:

Mac944
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Mac944 » di 18 juni 2019 12:33

Zeker mooie tijden, nu nog leren lopen en je kan voor de winst gaan ;-)

Het is inderdaad een stuk leuker als je wat mensen om je heen hebt, bij voorkeur als je ze kan inhalen. Zondag heb ik de triathlon in Zandvoort gedaan (OD) en bij alle disciplines was het druk genoeg om targets direct voor je te hebben.

Voor de liefhebber een verslagje: http://www.amstelracing.nl/triathlon/20 ... zandvoort/

PFW
Moderator
Fiets: Canyon, Beone, Trek
Contacteer:

Bericht door PFW » di 18 juni 2019 12:40

Ik heb me aangemeld voor een traithlon clinic (start to tri), 8x trainen in aanloop naar de Rutbeek Triathlon (1/8) in Enschede op 18 augustus.

Grootste uitdagingen zijn vooral om het zwemmen beetje onder de knie te krijgen en hardlopen zonder blessures op te bouwen.
Ik ben een ambitieloos windscherm... :|

GoodRiddance
Carbon Racefiets

Bericht door GoodRiddance » di 18 juni 2019 13:39

Lopen... dat vind ik echt pittig. Op zich houd ik het makkelijk vol maar echt snelheid erin krijgen is lastig. Ik doe intervalletjes, tempotraininkjes en duurloopjes maar het gaat maar heel langzaam vooruit.

Op zich is mijn PR een snelheid van 4:20 voor 5km dus deze 4:35 valt daar wel binnen.

Twee uur later heb ik bij de Trio Triathlon het loopgedeelte moeten doen. De loper viel uit, we hadden nog wel een reserve als fietser dus moest ik de 10km lopen. Ondanks de inspanning die ochtend liep ik nog 4:44 gemiddeld voor de 10km dus het duurvermogen is best prima. Nu de snelheid nog..

Ik overweeg nog een kwart te doen voordat ik op vakantie ga. Er gaat altijd een groepje van hier naar wedstrijden toe dus dat is nog best gezellig. En ergens denk ik dat ik op duurvermogen beter scoor dan op een sprint.

@PFW: Succes! Herkenbaar verhaal..

Ik kon echt niet zwemmen en heb daar het afgelopen half jaar flink aan gewerkt. Eerst de basis (hoe te liggen, hoe te ademen) en toen het na een tijdje eenmaal 'klikte' heb ik werkelijk alle oefeningen gedaan die ik maar vinden kon. Nu ben ik nog steeds traag maar ik houd het makkelijk vol en blijf de schoolslag-mensen voor. Dat is toch wel fijn.

Qua blessures met lopen: ook herkenbaar. Je moet je spieren en gewrichten heel langzaam gaan belasten. Bouw rustig op en neem rust bij pijntjes of kleine blessures. Je maakt heel snel iets kapot. Ik liep in het begin meteen 5km en had vervolgens drie weken pijn. Daarna ben ik dus begonnen met 1km lopen, daarna wandelen, lopen, etc en zo de afstand langzaam uitgebouwd. Nu gaat de 10km redelijk goed al voel ik dan ook de dag erna nog wel wat.

Je voorbeeld is dat je een grote motor hebt dankzij je fietskilometers. Je kunt dus bij zwemmen focussen op techniek en bij lopen op rustig, blessurevrij opbouwen.

Ronald
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Ronald » di 18 juni 2019 13:57

Gelukkig te lezen dat je wel echt gericht getraind hebt :lol: , het klonk allemaal een beetje alsof je het zo ff deed.

Het verschil in lopen tussen een losse vijf en in de triatlon vind ik bij jou trouwens echt klein. Da's op zich mooi. Mijn (recente) PR op de 5 is 21 minuten, maar in een triatlon ga ik niet sneller dan 5 min per km.

GoodRiddance
Carbon Racefiets

Bericht door GoodRiddance » di 18 juni 2019 14:14

Dat wisselen is inderdaad maar 'zo erbij' maar dat heb ik ook wel geleerd: echt even op oefenen een keer.

Lopen heb ik rustig opgebouwd zoals beschreven, doodsbang voor blessures. In de praktijk dus maar twee keer per week gelopen, heeeeel soms drie keer. Meer dan dat en ik begon spieren/watdanook te voelen en dat risico wilde ik niet lopen.

Zwemmen zit bizar veel tijd in voor iemand die er een hekel aan heeft. Minimaal twee keer in de week, vaak drie. Onderdeel daarvan ook de KNZB beginners cursus waar je de basis aanleert.

Dat ik vrij dicht tegen mijn PR aan zit (minuutje) ligt (denk ik) aan het fietsen. Daar heb ik echt rustig aan gedaan. Het advies was om 95% van je FTP te gaan doen en ik ben bewust op 85% gaan zitten. Daardoor was ik nog redelijk fris toen ik ging lopen. Uiteindelijk kost het me (grove schatting) een minuut fietstijd maar ik denk dat ik veel meer had verloren als ik het anders had gedaan.

Proeme
Alu Racefiets met Carbon achtervork

Bericht door Proeme » di 18 juni 2019 16:29

GoodRiddance schreef:
di 18 juni 2019 14:14
Zwemmen zit bizar veel tijd in voor iemand die er een hekel aan heeft. Minimaal twee keer in de week, vaak drie.
haha, precies waarom ik geen triathlons doe maar duathlons (ok, en de wintertriathlon. Dan kan ik over het water ipv er doorheen).

dapper dat je het wel hebt volgehouden!

GoodRiddance
Carbon Racefiets

Bericht door GoodRiddance » di 18 juni 2019 19:14

Proeme schreef:
di 18 juni 2019 16:29
GoodRiddance schreef:
di 18 juni 2019 14:14
Zwemmen zit bizar veel tijd in voor iemand die er een hekel aan heeft. Minimaal twee keer in de week, vaak drie.
haha, precies waarom ik geen triathlons doe maar duathlons (ok, en de wintertriathlon. Dan kan ik over het water ipv er doorheen).

dapper dat je het wel hebt volgehouden!
De comfort zone is de saaiste plek die er is... altijd daarbuiten kijken wat er te beleven valt.

Proeme

Bericht door Proeme » di 18 juni 2019 22:07

mee eens!

maar als je dan een vervelende plek buiten je comfort zone vindt, zoek ik liever een andere plek buiten de comfort zone dan in die ene vervelende te blijven hangen ;)

spokes
Moderator

Bericht door spokes » do 20 juni 2019 08:12

Ik heb dus nog nooit een wedstrijd gedaag waarbij ik het gevoel had dat ik in of zelfs onder mijn comfort zone zat. De reden is simpel. Ik kan zwemmen, fietsen en inmiddels ook redelijk snel door de wissels komen. Maar lopen blijft mijn zwakke plek. Mijn oplossing voor een goed loopresultaat zoek ik nooit in rustig aan doen bij fietsen en zwemmen in de hoop dat daardoor lopen beter gaat. Ik zwem, fiets en wissel volle bak (op gevoel en hartslag) zodat ik met lopen genoeg voorsprong heb om nog een redelijke uitslag te finishen met een slechte looptijd. Ik ga ook altijd wel 1 of zelfs 2 keer stuk tijdens een loop van 10 km.

Dit jaar heb ik nog maar weinig gedaan. Ik heb mijzelf geen doelen en geen streeftijden gesteld en heb dit ook zeker in het trainen waargemaakt (3 keer hardgelopen in de laatste 1,5 maand..) Mijn enige wedstrijd dit jaar is komende zondag in Huizen. Een thuiswedstrijdje op een paar km van huis, veel bekenden en een aanrader voor zowel beginners als ervaren triathleten.
Het zwemparcours is simpel, starten in het water van de haven, 500 meter richting de boei, keren en terug. (ik doe de kwart, de klasbakken die hier meedoen komen voor de OD, ik maak dus meer kans op een hoge klassering op de kwart, dat dan weer wel) Het fietsparcours is dit jaar nog leuker dan de 2018 editie, een aanrijroute over de voor de traithlon afgesloten doorgaande wegen richting het rondje wat je 4 keer rijdt, je mag lekker volle bak over de kriuspunten waar je anders staat te wachten tot het licht op groen gaat. Vervolgens kom je op een parcour wat je via Blaricum en Laren weer terug naar Huizen brengt. Er zitten 2 stukken in het parcours die het voor sterke fietsers een nog interessantere wedstrijd maken. Een heuveltje na 5 km en even verderop bij 6,5 een "klimmetje" van ruim een km. Hier kan je echt niet vier keer volle bak op de bedalen omhaag knallen. Ik verwacht dat de beste fietsers hier dit jaar ook de beste resultaten gaan halen.
Na 4 rondes rij je terug door Huizen naar de wisselzone. Er is veel publiek en een mooie sfeer. De kawart start dit jaar als eerste daarna volgen nog een OD, en een 1/8 serie. Lopen is door een natuurgebied langs de rand van Huizen, en mijn geluk, het loopparcours is waarschijnlijk bij lange na geen 10 km, eerder 9, tenzij ze een trucje verzonnen hebben.

Vorig jaar kwam ik als 6 over de finish nadat ik tijdens het fiets een uitstapje door de berm heb gemaakt die mij wel een betere fietsklasseing heeft gekost. Dit jaar staat ht visier op zo goed mogelijk meedoen en met een goed gevoel finishen. En als het even meezit finshen voor alle bekenden die ik ga tegenkomen. Al denk ik dat ik met mijn ervaring niet opgewassen ben tegen een zichzelf ontdekkende triathleet die nog ff een kwart wil doen voor de vakantie.....

GoodRiddance
Carbon Racefiets

Bericht door GoodRiddance » do 20 juni 2019 08:30

Er is de komende dagen geen tijd om wissels te trainen... daar pak je dus altijd anderhalve minuut.

En verder loop ik niet sneller dan jij. Maar hoe dan ook: tot zondag ;-)

Ronald
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Ronald » do 20 juni 2019 10:25

Succes heren.

Ik doe 7 juli mee met een crosstriathlon in Gasselte https://runforestrun.nl/cross-triathlon/

Per ongeluk nog meer deelnemers hier en/of iemand ervaring mee?

arnofiets

Bericht door arnofiets » do 20 juni 2019 18:56

Ronald schreef:
do 20 juni 2019 10:25
Succes heren.

Ik doe 7 juli mee met een crosstriathlon in Gasselte https://runforestrun.nl/cross-triathlon/

Per ongeluk nog meer deelnemers hier en/of iemand ervaring mee?
Doe je de lange afstand, Ronald? Ik doe die dag de Ironman OD in Hoorn.

arnofiets

Bericht door arnofiets » do 20 juni 2019 19:05

Ronald schreef:
di 18 juni 2019 13:57
Gelukkig te lezen dat je wel echt gericht getraind hebt :lol: , het klonk allemaal een beetje alsof je het zo ff deed.

Het verschil in lopen tussen een losse vijf en in de triatlon vind ik bij jou trouwens echt klein. Da's op zich mooi. Mijn (recente) PR op de 5 is 21 minuten, maar in een triatlon ga ik niet sneller dan 5 min per km.
Bij mij is het verschil ook niet zo groot: Pr 10 km (na mijn 50e dan...) is 43:20 min, tijdens een wintertriathlon (maar wel als eerste onderdeel dan), op de 5 km 21 min. Op de sprint dit jaar 4:19 en 4:22/km, maar dat zou ik geen 10 km volhouden. In een sprint zwem/fiets/loop ik eigenlijk een uur op mijn omslagpunt, harder kan ik niet.... op een kwart hou ik dat niet vol (en op een halve op de Ventoux al helemaal niet, Ronald :-? )

Ronald
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Ronald » do 20 juni 2019 21:32

arnofiets schreef:
do 20 juni 2019 18:56
Doe je de lange afstand, Ronald? Ik doe die dag de Ironman OD in Hoorn.
Yep.

GoodRiddance
Carbon Racefiets

Bericht door GoodRiddance » zo 23 juni 2019 21:56

Een week maakt veel verschil. Op de wissels na ging vorige week alles volgens plan. Vandaag de kwart in Huizen... compleet anders.

Na 25 meter zwemmen werd mijn bril afgeschopt. Die kon ik zo snel niet vinden dus heb ik de hele afstand zonder bril gezwommen. Niet ideaal. Structureel ogen dicht en maar proberen vooruit te komen de goede kant op. Na 20 minuten ging ik over de mat, daar had ik een minuutje minder voor gepland.

Wetsuit uit, schoenen aan en hoppakee, het vizier viel van m'n helm. Ik moest echt even bestuderen hoe die erop moest want dat had ik nog nooit gedaan. Erg suf. Bij het verlaten kreeg ik de opmerking dat ik geen nummer om had. Vreemd, want die had ik onder mijn wetsuit aan. Anyway, toch maar gaan fietsen.

Dat liep ook niet echt. Ik wilde rustig aan doen maar het werd nog rustiger dan gepland en echt snelheid kreeg ik er niet in. Halverwege zelfs overwogen om te checken of mijn rem aanliep maar aangezien ik best prima naar beneden rolde, was mijn voorlopige conclusie dat het een slechte dag moest zijn. Na een uur en 2 minuten was ik terug bij het parc fermee. Ik huppelde als 8e weer weg, dat viel toch wat tegen.

Maar de grootste tegenvaller was het stuk tot aan de finish. Werkelijk geen enkel tempo zat er in de benen. Het was heet, mijn lichaam protesteerde en het ging niet vooruit. Het tempo van 4:40 dat gepland stond, hield ik een kilometer vol. Toen ging het al rap naar meer dan 5 minuut per kilometer om met 5:30 compleet gesloopt over de finish te hobbelen. Twee uur en 16 minuten en op de tweede wissel na was werkelijk alles slechter gegaan dan gepland/gehoopt.

Een tijdje met een natte handdoek gezeten en toen kwam ik weer bij. Tot ik thuis was want de rest van de middag lag ik in bed te rillen. Nu gaat het wel weer. Geen idee wat er gebeurde, op het gedoe met m'n bril na heb ik geen enkele reden gevonden voor deze matige prestatie.

Het was wel een prima evenementje. Ook gezellig om Michel daar te zien, met bekenden aan hobbyen maakt het toch leuk.

Nu even geen plannen meer. Ik overweeg nog de halve in Almere, daar ben ik nog niet uit. Nu weer lekker fietsen :oke:.

Proeme

Bericht door Proeme » zo 23 juni 2019 22:46

2 mogelijke verklaringen die door mijn hoofd schieten bij het lezen:

1) het was heet

2) griepje onder de leden. Als dat zo is merk je dat morgen of overmorgen wel en hoef je verder niet te piekeren

los daarvan bestaat het verschijnsel "slechte dag" helaas ook gewoon...

spokes
Moderator

Bericht door spokes » wo 26 juni 2019 13:29

Afgelopen zondag was mijn eerste en dit jaar enige wedstrijd die ik zou doen. De voorbereiding was hier nauwkeurig op afgestemd. weinig gezwommen te weinig gefietst en omdat het moest een paar keer hardgelopen. De motivatie is er wel weer, maar ik begin te ervaren welke hindernissen vaders van jonge kinderen met tijdrovende hobby's ondervinden. Dan maar even wat minder, want het gezin gaat voor. Ik doe alleen de dingen doen die voorbij komen en de moeite waard zijn.
Vorige week nam Harm contact op, "is Huizen leuk? Ik wil nog een kwart doen." 2 appjes verder kreeg ik de melding; "tot zondag".
Bij de inschrijving al wat andere zwemmaatjes tegengekomen, dus genoeg gezelligheid voor de start. Ik ben inmiddels vaak genoeg gestart dat het voorbereiden en klaarleggen nagenoeg op de automatische piloot gebeurt. Toch brengt dat wat onzekerheid, doe ik het wel goed, het kost zo weinig tijd, ben ik niets vergeten?
Wetsuit aan of uit, ben geen superfan van zwemmen met pak, maar ok, voordeel in het water weegt mogelijk toch niet op tegen het beperkte tijdverlies bij de eerste wissel, dus pak aan, briefing en het verkoelende water in.
De muziek hapert, gelukkig, want ik vind dat slavendeuntje wat hier voor de start wordt gebruikt irritant en mn hartslag vliegt altijd omhoog.
Toet, en weg. Even met de benen erbij en aanzetten om voor de meute te blijven. Ook maak ik wat meer meters omdat ik aan de zijkant wil starten, het is er rustiger en ik kan altijd wegzwemmen van het tumult. Pakt goed uit, ik zwem verder weg en links en recht zie ik wat armen en benen voor en achter me. Bij het orienteren naar de eerste en tweede boei zie ik toch wel veel zwemmers voor me, waarbij er 1 overduidelijk wegzwemt, die is goed!
Ik zoek mn eigen route, navigeer redelijk probleemloos naar het keerpunt, duik binnedoor langs een andere zwemmer die me ruimte genoeg geeft. Opnieuw even aanzetten en terug naar de start. Ik zie nog steeds armen voor me, maar het lijken er toch minder te zijn dan ik dacht.
Ik kom bij de exit, klim het water uit en begin al rennend te frutselen aan mijn wetsuit, ik kan de rits op mn rug niet vinden. Gelukkig is het best wel een stukje lopen tot ik bij mn fiets ben en ter hoogte van de mat voor de tijdregistratie zijn de mouwen los. Ik heb er zelfs aan gedacht om de garmin om mn pols even los te maken omdat ik anders mn pak haast niet over mn pols krijg. Trappelen met mn benen bij de fiets, wetsuit uit, startnummer om en helm op. 9e zwemtijd en ook de 2 minuten in de wisselzone zijn scherp. Aan de uitslag te zien win ik op het zwemmen+eerste wissel precies 3 minuten op Harm. Bij lange na niet genoeg om dit talentje in wording achter mij te houden.
Mijn schoenen zitten al op de pedalen, dus door de wisselzone rennen op blote voeten, na de balk de fiets opspringen en op de fiets in de schoenen schuiven. 1 voet gaat goed, de ander niet, ik moet stoppen om de klitteband gesp goed te doen en vast te maken.
fietsparcours is fantastisch, wegen zijn afgezet, verkeer wordt op kruigpunte tegengehouden en aangezien ik vooraan in de wedstrijd zit zijn de aanmoedigingen nog enthousiast en verbaasd over hoe snel die gasten gaan. Het rondje wat ik 4 keer moet rijden bevat 2 "klimmetjes" en die maken het parcour wel wat zwaarder dan stoempen door de polder tot je benen protesteren. Bij 1 van de drempels in ronde 2 vliegt mijn materiaalbidon uit de houder achter mn zadel en de berm in. Ik fiets door, ik weet waar hij ligt en moet toch nog 2 rondjes. Ik kom er wel weer langs. In de derde ronde zie ik de gele fiets van Harm op de langere klim voorbij komen. Maar hij zoeft me zeker niet voorbij zoals ik dat mij in mijn hoofd verbeeld had. In de laatste ronde stop ik weer om mijn bidon op te rapen en ik rij terug over de afgezette wegen naar de wisselzone. Ik hoor de naam van Harm voorbij komen als ik als 12e de wisselzonde weer binnenrij. Fietsen was leuk en ging goed, de snelheid, bijna 36 gemiddeld, valt me in positieve zin mee, ik had minder snel verwacht. Ik wissel opnieuw snel, ook omdat ik er voor kies om de 10 km zonder sokken te lopen, scheelt toch weer 20 seconden!
Gooi een flesjes water over me heen en de omroeper neemt de moeite om bij het noemen van mijn naam als ik voorbij huppel aan te geven dat ik "1 van de snelle mannen van vorig jaar was". Hij moest eens weten. Nog voor het eerste waterpunt 250 meter verder is het looptempo gezakt en bij het aannemen van de bekers water wandel ik even rustig om het water tot me te nemen. Het wandeltempo wordt omgezet in een drafje voor iets te dikke mensen en al relativerend en zelfrefelcterend beginnen de mannen die wel kunnen hardlopen en hier wel serieus voor trainen mij voorbij te dartelen. Ondanks de stijgende warmte zijn dit soort mannetjes in staat een looptempo te realiseren waar ik zelf in de stromende regen na 3 maanden hard werken nog niet bij in de buurt kom. Kortom de kms gaan langzaam, 6.30, 6.18 en 6.20. Net aan het eind van de 1e van 2 rondes komt de fietser met achter hem de eerste man me voorbij, die ligt inmiddels bijna 5 km op mij voor. 5 keer 6 minuten (als het meezit, is 30 minuten, bah)
in de tweede ronde lopen er meer trage slakken voor me die wel een ronde op mij achterliggen maar een verlijkbaar tempo produceren. Ik haal twee wandelaars die iet aan de wedstrijd meedoen en ben adrem genoeg om ze te bedanken voor het feit dat dit de eerste passanten zijn die ik inhaal in plaats van andersom. Ik owrdt ook ingehaald door de snelste dame, toch ook altijd een dingetje.. In de laatste km gaat mijn tempo nog wat omhoog, de deelnemer voor mij zal ik niet meer bijhalen, maar de toeschouwers stellen mij gerust dat de deelnemers achter mij ook geen meter dichterbij komt. Dit is het dus.
Ik hobbel over de finish en krijg een ijskoude doorweekte handoek in mn nek. geweldig idee, want ik voel meteen energie in mn lichaam komen.
Harm stapt op me af, die is uiteraard in zijn eerste kwart ruim voor mij gebleven. Zijn verhaal is bekend, ik fiets niet hard genoeg, loop te beroerd en ben gewoon een tikkie te dik om dit soort evenementen lekker af te maken. Vorig jaar 6e, dit jaar 39ste. Maar daar ging het gelukkig niet om. Met een tevreden gevoel en op blote voeten omdat ik na km 4 de huidirritatie van opkomende blaren voel eindig mijn seizoen wat ik 2,5 uur daarvoor was begonnen. De blaren zijn er 2 dagen later nog, maar ze herstellen eigenlijk snel. Geen spierpijn na afloop en het herstelritje op maandag wordt afgesloten met een dikke winst in de sprint.

@ Harm, Goed gedaan, de warmte maakte het zwaar, dat heb je misschien wat onderschat. Zou kunnen zijn dat je lichaam daar wat op heeft gereageerd, genoeg gedronken onderweg? Ik heb mn best gedaan en drink in de wedstijd toch al wel snel 2 liter en gebruik op een kwart een gel voor de wedstrijd en 1 in de laatste ronde van het fietsparcours.

GoodRiddance
Carbon Racefiets

Bericht door GoodRiddance » do 27 juni 2019 10:44

Gelletjes had ik er vier van op, drie bij het fietsen en meteen na de wissel nog een.

Drinken...zeker niet genoeg. Half bidonnetje (250ml) en verder pas bij het lopen wat slokken. Dat heeft zeker niet geholpen en moet de volgende keer beter.

Plaats reactie