7 tot 11 maart 2019: CTWT-reis naar de Strade Bianche

Alle informatie over Cycling Team WielerToerist
Lowermate
Aluminium Racefiets
Fiets: Cannondale Synapse
CTWT-lid: Ja

Re: 7 tot 11 maart 2019: CTWT-reis naar de Strade Bianche

Bericht door Lowermate » wo 06 maart 2019 11:26

Iedereen veel plezier bij deze reis naar de Strade Bianche. Hoor graag de verhalen later :D

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » wo 06 maart 2019 16:29

Veel plezier en maak er iets leuks van.
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » wo 06 maart 2019 16:34

Weerbericht ziet er goed uit (afkloppen), helaas is mijn CTWT shirt nog niet binnen.
Afbeelding

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » wo 06 maart 2019 17:04

Pino schreef:
wo 06 maart 2019 16:34
Weerbericht ziet er goed uit (afkloppen), helaas is mijn CTWT shirt nog niet binnen.
De anderen heel lief aankijken daar in Italië .
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » wo 06 maart 2019 22:15

Pino schreef:
wo 06 maart 2019 16:34
Je kunt een shirt van mij lenen als je wil
Querer es poder

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » do 07 maart 2019 09:33

Dank, maar zit nu op Schiphol, gaat hem niet meer worden.
Afbeelding

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300

Bericht door MEG » di 12 maart 2019 09:48

7af885d1-7467-4fca-88c4-02b3362d049e.jpg
Inmiddels zijn drie van de deelnemers weer terug in Nederland.
Twee zijn achtergebleven in Italie omdat hun vliegtuig vanwege de storm niet vloog. Zij komen vandaag.
De laatste twee knopen er nog een vakantie aan vast.
Verslagen van deze fantastische tocht volgen binnenkort.

De uitslage in elk geval
Harm Verhoeven 4:37:40
Arjen Smit 4:59:25
Erik Fronik 5:00:17
Martin Gerritsen 5:17:55
Koos Woestenburg 5:27:40
Pierre Noiret 6:00:39
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » di 12 maart 2019 09:51

Gaaf hoor! Jullie hebben in mooi weer gehad ook.

MEG
Moderator

Bericht door MEG » do 14 maart 2019 10:37

sportograf-146058266.jpg
Kippenvel op de witte wegen van Toscane

Zoals het een echte klassieker betaamt ligt het zwaarste deel van de Gran Fondo Strade Bianche aan het eind. De laatste strook ‘La Tolfe’ is slechts 1,1 kilometer lang, maar wat voor een kilometer! Je daalt eerst steil een diepe afgrond in om vervolgens daar weer uit te klimmen met een stijgingspercentage dat tegen de 20 procent loopt. Staand klimmen is geen optie, wat dan slipt je achterwiel weg in het losse grind. Eenmaal boven, weet je dat je het zwaarste deel hebt gehad. Hoewel. Je hebt natuurlijk nog de klim van de Santa Caterina, de loeisteile weg in het oude centrum van Siena.

Italiaans chaotisch
’s Ochtends stond ik met ongeveer 5000 mensen, onder wie zes CTWT-ers, aan de start van de Gran Fondo Starde Bianche. Een tocht die binnen de kortste keren uitgroeide tot een klassieker. De profs reden hu eerste editie in 2007. Wij wielertoeristen konden in 2015 voor het eerst aan de bak. En in die hele korte tijd bemachtigde de Strade Bianche een vaste plek in het rijtje van voorjaarsklassiekers. Niet voor niets zijn de startbewijzen binnen no time vergeven.
Het is aan de start nog wat fris, maar het is in elk geval droog en de wind is nagenoeg afwezig. We komen een half uur voor de start aan en de startvakken staan al bomvol. Wij kunnen achter aansluiten. De organisatie is Italiaans chaotisch. Dat hadden we de dag van tevoren al meegemaakt bij het ophalen van de startnummers wat nogal wat voeten in aarde had. Nu we in het startvak staan, blijkt dat er eerst nog een vrachtwagen en vervolgens een politiewagen het startvak uitmoeten. En dat is geen makkelijke opgave als dat vak vol staat met duizenden fietsers.
sportograf-146153905.jpg
Fantastisch landschap
Om 8.30 uur klinkt het startschot, maar wij kunnen pas 20 minuten later over de startmat voor onze tocht van 138 kilometer en 2000 hoogtemeters over acht stroken met witte wegen. We rijden in grote groepen door het fantastisch Toscaanse landschap. De route is hier autovrij en de seingevers doen hun werk uitstekend. Op 21 kilometer komen we op de eerste strook, de ruim 2 kilometer lange La Vidritta. De strook is vlak en ligt er goed bij. Hier en daar wat kasseien, maar relatief weinig grind. Je kunt er dus lekker doorrijden, maar daar denken de Italianen anders over. Die knijpen massaal in hun remmen en gaan stapvoets over de strook, Het betekent dat we nogal moeten slalommen om over de strook te komen.
De tweede strook, de bijna 6 kilometer lange Bagnaia ligt op 27 kilometer en is andere koek. Het eerste deel loopt licht af, maar ook hier weer knijpen de Italianen massaal in hun remmen. Het tweede deel is een klim van soms 10 procent waar geen einde aan lijkt te komen. De beloning bestaat uit een fantastische blik naar beneden waar je je mede-renners ziet rijden door het geweldige landschap.

Op en neer
Op 40 kilometer is de splitsing tussen de lange en korte route. Rijden de Italianen bijvoorbeeld in de Maratona massaal de korte route, hier slaat slechts een enkeling linksaf. Het grootste deel gaat rechtsaf de 4 kilometer lange Radi op. Deze strook heeft weer een ander karakter. Hier gaat het maar op en neer. Het is wat rustiger, zodat het wat makkelijker is om door te rijden. Maar al snel kom ik er achter dat enige voorzichtigheid noodzakelijk is op de witte wegen. In een bocht in een korte afdaling laat ik mijn fiets gaan en voel vervolgens mijn achterwiel wegglijden in het grind. Vervolgens daal ik toch maar iets gecontroleerder af.
Na de strook vind ik een mooie groep waarin ik heerlijk meerijd in het glooiende deel naar de vierde strook, de ruim 5 kilometer lange ‘La Piano’. Een geweldige strook die licht afloopt en waar ik heerlijk door kan trappen nu het veld redelijk uit elkaar ligt. Aan het einde van de strook, vind ik opnieuw een goede groep en rijd door naar de apotheose van de tocht, de bijna 10 kilometer lange ‘San Marino in Grania’. Adembenemend mooi. Hier zijn bijna alle beroemde plaatjes van de Strade Bianche gemaakt. De strook begint met twee forse klimmen en afdalingen, waarbij voorzichtigheid geboden is. Vervolgens krijg je een enorm lange klim. Zwaar, maar wat een uitzicht. Genieten met een grote G.
sportograf-146176852.jpg
Wat een finale
Na deze vijfde strook volgen 35 asfaltkilometers en weet je dat je nog maar drie minuscule strookjes hebt te gaan. De slechts 800 meter lange Monteperti, de 2 kilometer lange Colle Pinzuto en de 1 kilometer lange Le Tolfe. Waar hebben we het over? Nou, dat valt tegen. De eerste twee stroken hebben beide een gigantisch zware klim met stijgingspercentages in de dubbele cijfers. En de laatste begint met een ijzingwekkende afdaling. Als je nog niet gesloopt bent, wordt je het wel hier.
Na de laatste strook is het nog 10 kilometer naar de finish. Het parcours is hier niet meer autovrij en dat betekent oppassen aangezien het er op lijkt dat de gemiddelde Italiaanse automobilist zijn rijbewijs gratis bij een pakje boter heeft gekregen. En dan volgt de beloning. Bij de vlag van 1 kilometer rijd je onder de oude stadspoort van Siena door. Dan volgt de 600 meter lange klim van de Santa Caterina. Eenmaal boven resten nog 300 meter door de smalle straatjes van het oude centrum en finish je op de Piazza del Campo. Met afstand de mooiste finishlokatie die ik ooit heb gezien. Kippenvel.

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » do 14 maart 2019 20:42

:oke: Mooi verhaal!
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

Marcel3204
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose weg/cross/MTB

Bericht door Marcel3204 » do 14 maart 2019 21:43

Mee kunnen genieten door dit verhaal. Toch ook mooi een beetje een retro-koers met al die velgremmen en externe schifter-kabels.

MEG
Moderator

Bericht door MEG » vr 15 maart 2019 09:07

Ik had verreweg de oudste fiets van de deelnemers. Ongeveer 20 jaar oud. Ik was even bang dat ze me uit de koers zouden nemen en dwingen de Eroica te rijden. ;-)

chinook
Fiets met zijwieltjes
Fiets: sensa giuliaero

Bericht door chinook » vr 15 maart 2019 10:16

Leuk om te lezen! geeft een mooi beeld van de cyclo.

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: Fondriest TF3

Bericht door GoodRiddance » vr 15 maart 2019 11:43

Het was een prima weekendje. Op zaterdag het grootste gedeelte van de route al gereden (andersom) en enorm genoten van de omgeving.

De cyclo zelf viel wel iets tegen. Het was een redelijk vlakke aanloop naar de eerste sectoren dus had ik het idee dat er nog wel een mogelijkheid was om voorin te posteren. Ten tijde van de inschrijving werd niets over startvakken gemeld en vervolgens was er bij het ophalen van de startnummers geen mogelijkheid om een startvak op te schuiven. Nog wel geprobeerd maar nul op het rekest.

Resultaat: Pas 15 minuten na de start rolden we over de startstreep. Dan degradeert zo'n ritje direct naar een toertocht en dat was toch wel een domper. De eerste drie stroken waren kansloos; mensen die stapvoets reden zodra er iets van zand in de buurt was, de weg blokkeerden en zo was het toch wel enigszins frustrerend. Mezelf voorgenomen om er maar een duurtraining van te maken. De stukken omhoog aan 300 watt en verder wat profiteren van groepjes om vervolgens naar nieuwe groep te rijden. Dat lukte prima en tot het einde toe hield ik het goed vol. De slotklim kon ik nog 350 watt gemiddeld neerzetten. Voor mij zijn dat prima waardes in maart.

Over het algemeen een prachtig ritje. Ergens vond ik de rit op zaterdag leuker, toen had ik geen last van wegblokkades. Bij een cyclo is het toch irritant om te moeten filerijden.

Of de cyclo zoveel toevoegt: mwah. Het is in feite een toertocht. Maar om in maart in Toscane te fietsen...dat is toch wel echt smullen.

NB. Op de heenweg zat ik in het vliegtuig bij Jumbo-Visma. De take-aways:
- Profs rijden deze koersen gewoon op 23mm banden, sommige renners met 25mm. Het idee dat zij massaal op 28mm rijden is dus niet bepaald waar.
- Schijfremmen zijn niet geliefd vanwege het extra tijdverlies bij wielwissels.
- Bandenspanning was vorig jaar (2018) 5,5 bar bij de Strade. Zelf heb ik dat geprobeerd op zaterdag maar het reed eigenlijk niet lekker. Uiteindelijk met ruim 6 bar op m'n Conti's 23mm gereden en dat voelde al beter.
- Wout van Aert is echt een bak spieren bij elkaar. Hij zat naast Antwan Tolhoek en dat verschil was best bizar.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » vr 15 maart 2019 21:24

My first CTWT-trip.
De Strade Bianche stond al een tijdje op het verlanglijstje en toen CTWT met een mogelijkheid kwam heb ik snel toegehapt. Voorbereiding ging in januari voorspoedig, maar in februari gooiden twee weken koorts en een lang weekend Bikemotion flink roet in het eten. Toch maar naar Italië en het maar als vakantie beschouwen, fietsen werd even nevenzaak.
Ter plekke bleek het leuke huisje bewoond door een stel Noord-Hollanders en een Brabo, dat was schrikken! (en wennen) (edit: hier hoort een smiley te staan)
Iedereen was in vorm en ging flinke afstanden doen met voorbereidende ritjes. Ik hield mij koest en verzamelde moed en energie door te rusten.
Alleen om het rugnummer te halen heb ik even gefietst. De rij was lang, maar alles kwam toch nog goed. Daarna op de Piazza del Campo de laatste 15km van de vrouwenwedstrijd op het grote scherm gekeken en live de aankomst van Annemiek van Vleuten gezien. Mijn trip was al goed.
Op zondag dan de Granfondo. Achterin gestart en geëindigd. Geen last gehad van de time-cut en de tocht als een lange duurtraining zonder noemenswaardige problemen uit gefietst. Het lichtste verzet van 36x30 was voor mij net te zwaar (eigenlijk was ik dus gewoon te zwaar voor het verzet) om de laatste twee grindklimmetjes te kunnen bedwingen. Toen de Garmin 17 % aangaf heb ik telkens een stukje gelopen. Verder was de cyclocrosser met 33mm gravelbandjes goed gereedschap.
In het laatste klimmetje in Siena dacht ik dat ik het, ondanks 20% op de teller, ging halen. Maar iemand voor mij presteerde het om voorover te duikelen waardoor ik van de fiets moest.
Maar wat een mooie aankomst is dit!
Gelukkig hebben we de foto’s van een prachtige rit nog.
Het hele leuke gezelschap maakt het allemaal helemaal goed. Dusdanig dat ik de CTWT-kleding met trots en plezier zal dragen als hij er is.
Bedankt Adelheid, Koos, Martin, Arjen, Erik en Harm dat jullie mij hebben verdragen en liefdevol opgevangen.

Wat plaatjes van Sportograf en mijzelf achter deze link:
https://photos.app.goo.gl/J3RmfLzE6XAvPuvr8

Strava: https://www.strava.com/activities/2204274156

Relive: https://www.relive.cc/view/2204274156#
Afbeelding

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: Fondriest TF3

Bericht door GoodRiddance » za 16 maart 2019 09:06

Sowieso een brok respect voor de deelnemer die het voor elkaar kreeg om op een steil stuk omhoog, voorover te duiken...

MEG
Moderator

Bericht door MEG » za 16 maart 2019 10:51

Geweldige foto's.

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » za 16 maart 2019 16:50

(eigenlijk was ik dus gewoon te zwaar voor het verzet)
:lol:

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » za 16 maart 2019 16:52

MEG schreef:
za 16 maart 2019 10:51
Geweldige foto's.
+1. Echt prachtig

cemaster
Kinderfiets
Fiets: Cinelli

Bericht door cemaster » za 16 maart 2019 19:54

Geweldige foto’s en verslag. De Strade stond al op mijn lijstje naar stijgt met stip.
Afbeelding

Watergeus
Fiets met zijwieltjes
Fiets: Van Nicholas

Bericht door Watergeus » za 16 maart 2019 21:26

De rest stond niet eens op de finishfoto ...
sportograf-146200361_lowres.jpg
De mooiste fietsverbinding tussen twee punten is nóóit een rechte lijn

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » za 16 maart 2019 21:33

:oke:
Afbeelding

Marcel3204
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose weg/cross/MTB

Bericht door Marcel3204 » zo 17 maart 2019 08:17

Il grande campione Batavio Aquo esta arrivata in Siena dopo la traversata de Rijp-Siena in 5 giorni, 42 ore e 7 minuti.

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » zo 17 maart 2019 13:41

Marcel3204 schreef:
zo 17 maart 2019 08:17
Il grande campione Batavio Aquo esta arrivata in Siena dopo la traversata de Rijp-Siena in 5 giorni, 42 ore e 7 minuti.
:lol: :lol: :lol:
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

Ariën
Aluminium Racefiets
Fiets: Pinarello Paris

Bericht door Ariën » zo 17 maart 2019 15:54

Mooie verhalen, dank :oke:
T = 145

Plaats reactie