Rondreis Duitsland 26 - 28 juni 2020

Alle informatie over Cycling Team WielerToerist
Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Re: Rondreis Duitsland 26 - 28 juni 2020

Bericht door Ronald » ma 29 juni 2020 10:34

Vooraf wat twijfels of het met mijn beperkte trainingsarbeid wel verstandig was om de rit te maken, maar de zin om er even uit te zijn won het van de aarzeling. En gelukkig maar. Het werd een mooie trip waar veel in zat.

Op vrijdag keurig om 18 uur vertrokken vanaf het parkeerterrein van de Aldi voor de eerste etappe naar Valkenburg. Veel geluk gehad met het weer. Weliswaar direct na het begin getrakteerd op een flinke bui, maar geen echt onweer, hagel of andere aangekondigde ongemakken. De route leidde voor het grootste deel langs de Zuid-Willemsvaart, voor mij allemaal nieuwe kilometers. Afgezien van enkele wegopbrekingen was het prima fietsen. Vlak voor Valkenburg de eerste klim van het jaar, de Brakke(n)berg. Afdalen via de Cauberg en om half 10 kwamen we aan in bij keurig hotel in Valkenburg. Tassen uit de auto van Adelheid gehaald (wat een luxe!), fiets opgeborgen en gedoucht. Heerlijk op terras gezeten en de dame die de receptie bemenste, het terras bediende en waarschijnlijk ook de hele tent draaiende houdt, wilde voor ons nog alles koken wat we wilden. Om haar niet teveel te belasten kozen we voor friet.

Goed geslapen en om 8 uur aan het ontbijt. Vier man kozen voor de lange route en vier waaronder ik voor de korte route van 130 km. Mooie tocht door Limburg (o.a. Schweiberg, Camerig) via een stuk Belgie, de Vennbahn, Simmerath naar het onvermijdelijke Zur Post in Einruhr. De groep splitste hier op en met zijn vieren streken we neer op het terras. Leuk om ook Arien hier tegen te komen. Afgaand op Strava waren er wel meer CTWT-ers actief in de buurt.

De rit vervolgd om de Rursee heen richting het Noorden en eindelijk windje mee (rest van het weekend bijna alleen maar tegen gehad). Had niet echt goede benen dus blij dat ik voor de korte route was gegaan. Paar mooie goed lopende klimmen en uiteindelijk einde van de middag aangekomen bij het hotel in Düren. Een vriendelijke oudere dame vond ons enorm sportlich en zorgde ervoor dat onze fietsen een mooie plek kregen. Hotel was ok, maar konden niet echt ergens zitten: geen buiten en bar gesloten. ’s Avonds bij Italiaans restaurant gegeten met zijn allen (mondkapje op bij binnenkomst!) dat we de dag ervoor beetje op de gok gereserveerd hadden. Was gezellig en prima gegeten.

Daarna naar bed. Althans, mijn hoofd wilde wel slapen, maar de hitte in de kamer, het kraakbed en mijn rug dachten daar wat anders over  Met nauwelijks slaap en verrot gevoel opgestaan voor ontbijt om 8 uur. Ik twijfelde ernstig of het vandaag wat zou worden. Na wat paracetamol (dank Peter!) en een rustig begin van de dag ging het op de fiets wel weer. Geen echte klimmen meer in de korte route op dag 3 en dat scheelde een hoop. Wel paar keer gestopt om de rug wat te rechten. Tweede deel van de dag ging het zelfs beter. Flinke bak wind, maar dat mocht de pret niet drukken. Leuke route over allemaal mij onbekende wegen en streken. Vooral de Meinweg en pontje over de Maas waren leuk.
Aan het einde van de rit ving Adelheid ons weer op. Veel dank daarvoor! En Martin super bedankt voor de organisatie!

arjensmit
Driewieler

Bericht door arjensmit » ma 29 juni 2020 10:36

Ondanks de gevoeligheden uit het verleden toch weer richting Duitsland.
In Dueren waren de gevolgen van het laatste conflict nog duidelijk zichtbaar.

Het was goed om te zien dat het wielrennen zich ook onder de dames op steeds grotere populariteit mag verheugen.
De CTWT Mamils lieten op de Schweiberg (108 hm, lengte 2380) zien dat ze nog steeds hun mannetje staan.

Op de terugweg naar Eindhoven gekozen voor tempo ipv lengte.
Sommige stukken kwam het tellertje wel boven de 30 km/u !
Nog een poging om me eraf te rijden afgeslagen en toen uitbollen naar Eindhoven.

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Bericht door Ronald » ma 29 juni 2020 10:48

arjensmit schreef:
ma 29 juni 2020 10:36
op de Schweiberg
Ik wil nooit meer horen dat mannen zich op de kast laten jagen door vrouwen op een racefiets. Dit was duidelijk andersom.

Martinello
Alu Racefiets met Carbon achtervork

Bericht door Martinello » ma 29 juni 2020 20:02

Dit weekend was precies waar de eenzame fietser in bange Corona dagen behoefte aan had:
Mooie routes (eerste dag misschien een beetje veel kanaal), een leuke groep en alles prima geregeld. En wat lekker om weer eens in de Eifel te zijn.
Na een periode van alleen maar een beetje solo toeren, vielen mijn benen niet tegen. Intensief klimwerk zoals de Brakkeberg en Widdau ging niet zoals ik zou willen maar dat gaat het toch nooit.
Adelheid en Ronald bedankt voor de hulp onderweg. Martin bedankt voor de organisatie !

Noontje
Carbon Racefiets
Fiets: Alan Race max

Bericht door Noontje » ma 29 juni 2020 20:17

Ronald schreef:
ma 29 juni 2020 10:48
arjensmit schreef:
op de Schweiberg
Ik wil nooit meer horen dat mannen zich op de kast laten jagen door vrouwen op een racefiets. Dit was duidelijk andersom.
Hahaha mijn ervaring is toch andersom 😉
~ Like an eagle cuts through the air, no time for fear,
faith in his wings takes him there ~

a.k.a. Kritische stuiterbal

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » ma 29 juni 2020 21:25

Noontje schreef:
ma 29 juni 2020 20:17
Ronald schreef:
ma 29 juni 2020 10:48
arjensmit schreef:
op de Schweiberg
Hahaha mijn ervaring is toch andersom 😉
die twee dames voorop hadden vooral last van zelfoverschatting? of die hadden een tempoblok welke een halve klim te kort duurde.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » ma 29 juni 2020 22:02

dag 1 al min of meer beschreven.
dag 2 begon met een bezorgde blik op buienradar maar de beloofde regen tussen 8en 10 uur loste steeds meer op en bleek uiteindelijk helemaal niks te zijn. werd dus gewoon weer lekker zonnig en warm. en groupe Zuid Limburg doorkruist met opwarmertjes als de Sibbergrubbe, Gulper- en Schweiberg , de Camerig en de Pas van Wolfhaag. een zelfs voor mij nieuw stuk in Belgie leidde naar het Vennbahn fietspad welke ons Duitsland en de Eifel inleidde.
Wind begon al lekker te blazen maar routetechnisch hadden we daar hoofdzakelijk voordeel van. Net voor Einruhr splitste de groep netjes in 2 x 4.
Roy, Martijn, Koos en ondergetekende gingen voor de 175km. na een korte verpozing door de vallei ri Monschau kwam daar toch weer die beroerde Widdau klim. maakt niet uit of je in vorm bent of niet, of je wel of niet je klimbenen bij je hebt. blijft een pokke klim. 1,5km met stukken tot 15%. Ben je wel snel boven, dat dan weer wel. Boven een licht glooiend stuk over een hoogvlakte waarbij de wind steeds gunstiger in de rug kwam. Jammer genoeg kwam daar een einde aan toen we bij wegwerkzaamheden het strakke nieuwe asfalt langzaam over zagen gaan van mooi aangereden gravel naar een volledige rockgarden... Net voor de afdaling naar Einruhr kwamen we de groep 2 tegen die de lunch al achter de rug hadden en die hier ook een ander parcours reden dan wij. Einruhr bij Zur Post al jaren min of meer vaste klant maar nog nooit de bediening volledig in de mondkapjes zien lopen.Maar goed, Duitse regels zijn Duitse regels en Duitsers zijn in de regel goed in het opvolgen van regels.
Lekker gegeten en ondertussen mn nek nog even verbrand omdat de schaduwplek steeds minder schaduw opleverde. Verder langs stuwmeer ri Woffelsbach, stiekum verkeerd gereden en een 2-tal klimkilometers teveel meegepikt. De bijna 5 km lange en supermooie klim naar Steckenborn leverde bovenop zo'n beetje het laatste echte gevecht met de wind op. Vandaar was het met name windaf. Eerst bovenop ri Schmidt, later door het dal ri Nideggen. De Hondjesberg was de laatste echte klim van de dag. Berg af en wind mee tot de finish in Düren. 5km voor het einde dan toch nog een (heel korte) regenbui maar de moeite van het vermelden eigenlijk niet waard.
Hotelkamer in Düren was dusdanig groot dat uitrijden dit keer gewoon op de kamer kon. de hele familie had daar onderdak kunnen krijgen.
Eten bij de pizzeria was ook wel weer apart. 600m lopen zonder problemen, voor de deur mondkapje op, naar binnen, zitten en mondkapje weer af. Regels zijn nu eenmaal regels. Bediening ook hier weer continue mondkapjes op.
De zondag begon grijs, miezerig en in de hogere Eifeldelen toch ook wel frisjes met 13 graden. Peter had de overstap gemaakt van de korte naar de lange groep dus wij waren mooi met zn 5-en. en met de200km en verwachte wind (schuin) tegen een welkome aanvulling. Heuvelgedeelte vlot verteerd en eenmaal op de vlakte was de regen ook zo weer weg. lichtjes dalend en nu nog windvoordeel schoot lekker op dus de gang zat er lekker in. we werden links en rechts toch nog verrast door kleine klimmetjes maar al bij al viel dat zat mee. De groep lekker bij elkaar weten te houden en lekker rond gedraaid. Nederland was snel bereikt via de Meinweg achter Roermond. even zoeken naar een geschikt lunchplek welke we uiteindelijk vonden net ná het pontje bij Kessel. Daar werden de pannenkoeken en carbonaras vlot geserveerd en opgegeten. Eigenaresse maakte ons nog even bang met berichten over passerende boa's en boetes van veel €uros maar als CTWTers zijn we toch allemaal familie van elkaar dus dan mag je aan 1 tafel zitten. restte nog een kilometer of 60 tot Eindhoven. Verwachting was wind tegen maar dat viel al bij al goed mee. Meer schuin van voren of zelfs in de zij dus we zaten meer boven dan onder de 30kmh. Mede ook omdat Koos toen net pas lekker warm gedraaid was en ook vrolijk mee op kop reed. Net ná 5-en reden we de parkeerplaats in Eindhoven weer op. de rest stond ons daar al op te wachten.
totaal 48 uur op pad geweest waarvan een dikke 16 uur op de fiets. Toch 32 uur iets anders gedaan, maar wel 480km weggetrapt.
Was een mooi tripje en als ik het goed begreep staat er wellicht nog zo iets op de planning voor later dit jaar?

alle betrokkenen bedankt voor een kort maar krachtig weekend!
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Watergeus
Fiets met zijwieltjes
Fiets: Van Nicholas

Bericht door Watergeus » di 30 juni 2020 15:29

"Mede ook omdat Koos toen net pas lekker warm gedraaid was en ook vrolijk mee op kop reed. "

PFFF. Zaterdag hele dag ontplofte benen van die sprintjes die ik zonodig de Brakkenberg en de Sibbegrubbe op moest doen. Zondag eerst rondje heuvels en 100km puffend in jullie wiel bij 30+ tegen. Ik had ingewijden al gewaarschuwd: zou best kunnen dat ik 3e dag na 150km warm begin te draaien.

En verdomd. Overigens: mijn eerste heuveltjes boven de 50 meter (Kopje) dit jaar en allemaal pr's op mijn oude dag!

Perfect weekend, mannen!

(volgende keer meer dagen en langere afstanden?)
De mooiste fietsverbinding tussen twee punten is nóóit een rechte lijn

Plaats reactie