UCI Reglement tijdritfiets

Tijdrijden, Triathlon, ploegen tijdrit etc
Plaats reactie
Natalie
Kinderfiets

UCI Reglement tijdritfiets

Bericht door Natalie » di 19 augustus 2008 18:16

Aangezien ik aan het NK Tijdrijden mag deelnemen ... ben ik maar is de hele tijdrit fiets aan het nameten en naast het UCI reglement aan het leggen. De fiets is namelijk een Cervelo Dual en die is (zover ik kan nalezen) eigenlijk ontworpen als een triathlon fiets, hoewel hij niet heel veel van de P2SL af wijkt (ja de zit en ik denk de hoek van de zitbuis).

Ik kon op de UCI website (en overal verder op het internet) vinden dat er eigenlijk 2 maten zijn waar ik op moet letten.

1. De punt van het zalen moet minimaal 5cm achter het hart van de bracket zitten
2. Het einde van het ligstuur mag maximaal 75cm voor het hart van het bracket liggen.

Ik moet zeggen dat dat best moeilijk is om nauwkeurig na te meten. En wat is het eind van het stuur als er hendels aan het stuureinde zitten, daar ligt ook een beetje interpretatie ruimte lijkt me.

Het zadel stond inderdaad te ver naar voren en moest 2 cm naar achteren.

Maar hebben jullie tips hoe ik dat goed kan opmeten en of er nog meer puntjes zijn waar ik op moet letten?

Alvast bedankt
SwABo Ladies Cycling Team - http://www.swaboladies.nl

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Re: UCI Reglement tijdritfiets

Bericht door Ronald » di 19 augustus 2008 18:31

Voor de tijdrit(ten) op de weg en voor de volgende baanwedstrijd(en): individuele en ploegenachtervolging, 1000 m
en 500 m, mag een opzetstuur gemonteerd worden. De afstand tussen de verticale lijn door de bracketlas (PP) en
het uiteinde van het stuur (AA) mag niet meer dan 75 cm zijn, de andere afmetingen gesteld in art. 1.3.022 (B,C,D)
blijven gelijk. Een voorarmsteun of elleboogsteun is toegestaan (zie afbeelding “Structuur 1B”).
Voor de tijdrit(ten) op de weg, mogen de bedieningsonderdelen aan het stuur de afstand van 75 cm overschrijden,
voor zover dat geen oneigenlijk gebruik inhoudt, dat wil zeggen een verleggen van het steunpunt van de handen
buiten de 75 cm-zone.
Voor de baan- en wegwedstrijd(en), zoals beschreven in de eerste alinea, mag de afstand van 75 cm vergroot
worden tot 80 cm indien dat om morfologische redenen noodzakelijk is; onder morfologische redenen dient te
worden verstaan hetgeen de grootte of lengte van de lichaamsdelen van de renner betreft. Een renner, die meent
om deze redenen een afstand tussen 75 en 80 cm nodig te hebben, dient het college van commissarissen hierover
in te lichten op het moment van tonen van zijn licentie. In dat geval kan het college van commissarissen de
volgende test toepassen: nagaan of de hoek tussen arm en onderarm niet groter is dan 120°, wanneer de renner in
beweging is.

De "bedieningsonderdelen" (shifters) worden dus niet meegeteld. Ik heb het gemeten door een loodtouwtje aan de shifters te hangen net daar waar het stuur ophoudt. Vervolgens met behulp van een waterpas de horizontale maat nemen.

Plaats reactie