Tijdritfiets

Tijdrijden, Triathlon, ploegen tijdrit etc
Plaats reactie
rtbrouwer
Aluminium Racefiets
Berichten: 842
Lid geworden op: do 05 april 2007 18:20
Fiets: Cannondale CAAD 10
Locatie: Lelystad

Tijdritfiets

Bericht door rtbrouwer » di 23 juni 2009 08:50

Ik weet dat het niet het eerste topic is over tijdritfietsen maar ik had een specifieke vraag omdat ik volgend jaar een tijdritfiets wil aanschaffen.

Ik weet dat earodynamica belangrijker is dan gewicht met tijdrijden. Aangezien de renner nog steeds het meeste luchtweerstand levert lijkt me dat positie de belangrijkste factor is op een tijdritfiets.
Daarom is de geometrie van een tijdritfiets ook anders dan die van een normale koersfiets.

Maar de geometrie van de meeste fietsen lijkt heel sterk op elkaar, wijkt allemaal bijna niets van elkaar af, dus volgens mij hoef je daar niet je fiets op uit te zoeken.

Verder zijn wielen heel erg belangrijk, maar ik kan een los setje wielen kopen en in willekeurig welke fiets duwen.

Dus..... Het frame van bv een cervelo P4 zal ongetwijfeld iets "sneller" zijn dat bv die van een Stevens Crono maar wat scheelt dit nou werkelijk?
Wat is nu het belangrijkste waar ik op moet letten bij de aanschaf van een tijdritfiets?

Gebruikersavatar
Ronald
Carbon Racefiets
Berichten: 8300
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 21:11
Fiets: Cannondale Supersix
CTWT-lid: Ja
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Tijdritfiets

Bericht door Ronald » di 23 juni 2009 08:56

Belangrijk is:
- dat je goed kort kunt zitten (ellebogen benaderen 90 graden)
- dat de punt van je zadel tot 5 cm achter je bracketas komt te liggen, en dus niet te ver naar achteren komt te staan
- dat je diep genoeg kunt zitten (bij voorkeur de rug een beetje plat, maarrrrrrr belangrijker is dat je de kracht nog goed over kunt brengen en je dus nog lekker moet kunnen fietsen en kunnen kijken)

Vertaald in geometrie is dat:
- paar centimeter kortere bovenbuis-stuurpencombinatie dan op je gewone fiets
- steile zitbuis en/of geen setback
- korte balhoofdbuis en/of geen spacers

Duurdere frames voegen vaak wat meer aerodynamica toe, bijv. door een mooie aansluiting van zitbuis op achterwiel, aero vormen etc., maar je houding is het allerbelangrijkst.

rtbrouwer
Aluminium Racefiets
Berichten: 842
Lid geworden op: do 05 april 2007 18:20
Fiets: Cannondale CAAD 10
Locatie: Lelystad

Re: Tijdritfiets

Bericht door rtbrouwer » di 23 juni 2009 08:58

Ronald schreef:Belangrijk is:
- dat je goed kort kunt zitten (ellebogen benaderen 90 graden)
- dat de punt van je zadel tot 5 cm achter je bracketas komt te liggen, en dus niet te ver naar achteren komt te staan
- dat je diep genoeg kunt zitten (bij voorkeur de rug een beetje plat, maarrrrrrr belangrijker is dat je de kracht nog goed over kunt brengen en je dus nog lekker moet kunnen fietsen en kunnen kijken)

Vertaald in geometrie is dat:
- paar centimeter kortere bovenbuis-stuurpencombinatie dan op je gewone fiets
- steile zitbuis en/of geen setback
- korte balhoofdbuis en/of geen spacers

Duurdere frames voegen vaak wat meer aerodynamica toe, bijv. door een mooie aansluiting van zitbuis op achterwiel, aero vormen etc., maar je houding is het allerbelangrijkst.
Helder, de goede maat uitzoeken is dus ook echt een kwestie van meten en proefrijden lijkt me?
Hoe bevalt jouw canyon?

Gebruikersavatar
Ronald
Carbon Racefiets
Berichten: 8300
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 21:11
Fiets: Cannondale Supersix
CTWT-lid: Ja
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Tijdritfiets

Bericht door Ronald » di 23 juni 2009 09:03

rtbrouwer schreef: Helder, de goede maat uitzoeken is dus ook echt een kwestie van meten en proefrijden lijkt me?
Hoe bevalt jouw canyon?
Ik heb em via internet gekocht en kon dus niet proefzitten. Wel goed gekeken en beredeneerd tov de wegfiets wat er anders zou moeten en dat pakte goed uit.

Gebruikersavatar
Corniel
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Berichten: 1498
Lid geworden op: ma 20 april 2009 10:10
Fiets: Canyon TT, Gazelle
Locatie: Sleutelstad
Contacteer:

Re: Tijdritfiets

Bericht door Corniel » di 23 juni 2009 09:09

Merk op dat 'diep' zitten iets is wat je moet leren. En er zit een groot verschil in wat verschillende mensen aankunnen.

Zoals je zelf aangeeft is de houding het belangrijkst. Daarna win je het makkelijkst tijd met een snelpak/skinsuit. Aero-wielen, en -frame, zijn ook een pré, maar zijn relatief duur. De goedkoopste tijdwinst die je boekt zijn trouwens de handschoenen: die gebruik je niet. Dat scheelt tijd. ;)

Je zal trouwens niet snel een tt-frame vinden dat níet extra aero is. Maar gebruik dit topic vooral om je tt-projectje in progress met ons te delen. (Vinden we leuk)

rtbrouwer
Aluminium Racefiets
Berichten: 842
Lid geworden op: do 05 april 2007 18:20
Fiets: Cannondale CAAD 10
Locatie: Lelystad

Re: Tijdritfiets

Bericht door rtbrouwer » di 23 juni 2009 09:12

Corniel schreef:Merk op dat 'diep' zitten iets is wat je moet leren. En er zit een groot verschil in wat verschillende mensen aankunnen.

Zoals je zelf aangeeft is de houding het belangrijkst. Daarna win je het makkelijkst tijd met een snelpak/skinsuit. Aero-wielen, en -frame, zijn ook een pré, maar zijn relatief duur. De goedkoopste tijdwinst die je boekt zijn trouwens de handschoenen: die gebruik je niet. Dat scheelt tijd. ;)

Je zal trouwens niet snel een tt-frame vinden dat níet extra aero is. Maar gebruik dit topic vooral om je tt-projectje in progress met ons te delen. (Vinden we leuk)
Zoals ik al aangaf ben ik van plan voor volgend seizoen een tijdrit fietsje aan te schaffen dus de komende maanden zal er wat dat betreft weinig voortgang zijn.

Ik heb al wel een setje Hed Jet 60 wielen in mijn koersfiets dus ik koop gewoon een tijdritfiets met standaard lage wieltjes. Scheelt enorm in de aanschaf en dan wissel ik de wielen gewoon om. Volgende spaarpotje is dan voor een dicht achterwiel.

Ondertussen kan ik natuurlijk mijn ogen open houden de komende maanden voor een snelpak en een earo helm uit een mooie aanbieding ;-)

Gebruikersavatar
Tazzy
Carbon Racefiets
Berichten: 3294
Lid geworden op: zo 06 april 2008 18:45
Fiets: Koga GranRunner
CTWT-lid: Ja
Locatie: Leidschenveen / Den Haag
Contacteer:

Re: Tijdritfiets

Bericht door Tazzy » di 23 juni 2009 09:15

Same here, heb veel gelezen en info bij elkaar gezocht. Nu de gok genomen met een frame via ebay.
Ben er redelijk zeker van dat het klopt. Heb wel de kosten een klein beetje onderschat.

Ik mis nu nog een stuur/TT opbouw, Shimano FD (105 en up), crank as en wat losse dingetjes. Moet wellicht naar een langere zadelpen. Teller staat nu op 420 euro. Gebruik voorlopig een setje oude wielen en zoveel mogelijk spullen die ik nog had liggen.

Zal trouwens voor mijn TT kangaroo ook even een topic maken :)
As elegant as an elephant

Gebruikersavatar
Corniel
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Berichten: 1498
Lid geworden op: ma 20 april 2009 10:10
Fiets: Canyon TT, Gazelle
Locatie: Sleutelstad
Contacteer:

Re: Tijdritfiets

Bericht door Corniel » di 23 juni 2009 09:51

Ik lees dit soort topics zo graag. Ze geven me het idee dat ik niet de enige volslagen masochistische idioot ben die z'n geld spendeert op een fiets die alleen maar zorgt dat je nog meer pijn kan lijden...

Gebruikersavatar
alstro
Carbon Racefiets
Berichten: 7426
Lid geworden op: di 23 mei 2006 20:09
Fiets: Felt
Locatie: Vollenhove
Contacteer:

Re: Tijdritfiets

Bericht door alstro » di 23 juni 2009 10:08

Ronald schreef:Belangrijk is:

- dat de punt van je zadel tot 5 cm achter je bracketas komt te liggen, en dus niet te ver naar achteren komt te staan
Hoe belangrijk is die 5 cm ?

Gebruikersavatar
PFW
Moderator
Berichten: 11346
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 07:04
Fiets: Canyon, Beone, Trek
CTWT-lid: Ja
Locatie: Eerbeek
Contacteer:

Re: Tijdritfiets

Bericht door PFW » di 23 juni 2009 10:14

alstro schreef:
Hoe belangrijk is die 5 cm ?
Het belangrijkste aan die 5cm is dat ie niet verder naar voren mag (dus het mag een 4 zijn bijvoorbeeld).
Ik ben een ambitieloos windscherm... :|

Gebruikersavatar
Ronald
Carbon Racefiets
Berichten: 8300
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 21:11
Fiets: Cannondale Supersix
CTWT-lid: Ja
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Tijdritfiets

Bericht door Ronald » di 23 juni 2009 10:17

PFW schreef:
alstro schreef:
Hoe belangrijk is die 5 cm ?
Het belangrijkste aan die 5cm is dat ie niet verder naar voren mag (dus het mag een 4 zijn bijvoorbeeld).
5 cm minimaal is de KNWU regel, maar als ie op 10 cm ofzo staat heb je waarschijnlijk niet met een goede tijdritgeometrie te maken. Wat ik bedoel is dat je die 5 cm ook moet kunnen halen.

Gebruikersavatar
alstro
Carbon Racefiets
Berichten: 7426
Lid geworden op: di 23 mei 2006 20:09
Fiets: Felt
Locatie: Vollenhove
Contacteer:

Re: Tijdritfiets

Bericht door alstro » di 23 juni 2009 10:19

Ronald schreef:
PFW schreef:
alstro schreef:
Hoe belangrijk is die 5 cm ?
Het belangrijkste aan die 5cm is dat ie niet verder naar voren mag (dus het mag een 4 zijn bijvoorbeeld).
5 cm minimaal is de KNWU regel, maar als ie op 10 cm ofzo staat heb je waarschijnlijk niet met een goede tijdritgeometrie te maken. Wat ik bedoel is dat je die 5 cm ook moet kunnen halen.
Je snapt wel waar ik mee zit natuurlijk, ik wil Rtbrouwer zijn topic niet vervuilen maar twijffel nog steeds over dit frame. Want dat is veel verder dan 5 cm

http://img.photobucket.com/albums/v391/ ... eTrial.jpg

Gebruikersavatar
PFW
Moderator
Berichten: 11346
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 07:04
Fiets: Canyon, Beone, Trek
CTWT-lid: Ja
Locatie: Eerbeek
Contacteer:

Re: Tijdritfiets

Bericht door PFW » di 23 juni 2009 10:29

alstro schreef: Je snapt wel waar ik mee zit natuurlijk, ik wil Rtbrouwer zijn topic niet vervuilen maar twijffel nog steeds over dit frame. Want dat is veel verder dan 5 cm

http://img.photobucket.com/albums/v391/ ... eTrial.jpg
Die 5 cm moet je verder eigenlijk niet naar kijken (dat is gewoon de grens).

Waar het om gaat is of je goed kunt zitten op de fiets. Als je stuur ver en diep zit, is het nodig dat je zadel verder naar voren zit (even heel simpel gezegd, anders kun je niet bij je stuur zonder in een rare knik te komen met je lichaam).
Of dat bij deze fiets het geval is, dat zul je vooral even moeten bepalen.
Ik ben een ambitieloos windscherm... :|

Gebruikersavatar
alstro
Carbon Racefiets
Berichten: 7426
Lid geworden op: di 23 mei 2006 20:09
Fiets: Felt
Locatie: Vollenhove
Contacteer:

Re: Tijdritfiets

Bericht door alstro » di 23 juni 2009 10:34

PFW schreef:
alstro schreef: Je snapt wel waar ik mee zit natuurlijk, ik wil Rtbrouwer zijn topic niet vervuilen maar twijffel nog steeds over dit frame. Want dat is veel verder dan 5 cm

http://img.photobucket.com/albums/v391/ ... eTrial.jpg
Die 5 cm moet je verder eigenlijk niet naar kijken (dat is gewoon de grens).

Waar het om gaat is of je goed kunt zitten op de fiets. Als je stuur ver en diep zit, is het nodig dat je zadel verder naar voren zit (even heel simpel gezegd, anders kun je niet bij je stuur zonder in een rare knik te komen met je lichaam).
Of dat bij deze fiets het geval is, dat zul je vooral even moeten bepalen.

mm
oke
wordt of dit frame of een tita frame from China daar ziet het nu een beetje naar uit.

Gebruikersavatar
PFW
Moderator
Berichten: 11346
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 07:04
Fiets: Canyon, Beone, Trek
CTWT-lid: Ja
Locatie: Eerbeek
Contacteer:

Re: Tijdritfiets

Bericht door PFW » di 23 juni 2009 10:36

alstro schreef: mm
oke
wordt of dit frame of een tita frame from China daar ziet het nu een beetje naar uit.
Waarbij je er rekening mee moet houden, dat, als je hier goed op past, je met een echte tt fiets waarschijnlijk nog dieper/aerodynamische zou kunnen zitten.
Ik ben een ambitieloos windscherm... :|

Tommeke
Aluminium Racefiets
Berichten: 922
Lid geworden op: di 03 juni 2008 23:42
Fiets: Specialized
Locatie: 050

Re: Tijdritfiets

Bericht door Tommeke » di 23 juni 2009 10:41

alstro schreef:
Je snapt wel waar ik mee zit natuurlijk, ik wil Rtbrouwer zijn topic niet vervuilen maar twijffel nog steeds over dit frame. Want dat is veel verder dan 5 cm

http://img.photobucket.com/albums/v391/ ... eTrial.jpg
Het is toch ook zo dat je meer en makkelijker kracht kan leveren als je meer naar voren zit?
Je ziet de meeste profs ook op het puntje van hun zadel zitten.

Gebruikersavatar
alstro
Carbon Racefiets
Berichten: 7426
Lid geworden op: di 23 mei 2006 20:09
Fiets: Felt
Locatie: Vollenhove
Contacteer:

Re: Tijdritfiets

Bericht door alstro » di 23 juni 2009 10:44

Tommeke schreef:
alstro schreef:
Je snapt wel waar ik mee zit natuurlijk, ik wil Rtbrouwer zijn topic niet vervuilen maar twijffel nog steeds over dit frame. Want dat is veel verder dan 5 cm

http://img.photobucket.com/albums/v391/ ... eTrial.jpg
Het is toch ook zo dat je meer en makkelijker kracht kan leveren als je meer naar voren zit?
Je ziet de meeste profs ook op het puntje van hun zadel zitten.
klopt,

daarom twijffel ik ook aan die Giant.

Super fast
Carbon Racefiets
Berichten: 2117
Lid geworden op: di 19 december 2006 10:57
Fiets: in ruste

Re: Tijdritfiets

Bericht door Super fast » di 23 juni 2009 11:48

Ik zou dan veel eerder het aluminium Scott tijdrit frame of bijv de Cube bij Bike-discount kopen. Maar ik denk dat ik zelf eerder zoiets zou kopen: Ebay

Gebruikersavatar
Ronald
Carbon Racefiets
Berichten: 8300
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 21:11
Fiets: Cannondale Supersix
CTWT-lid: Ja
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Tijdritfiets

Bericht door Ronald » di 23 juni 2009 11:50

Super fast schreef:Ik zou dan veel eerder het aluminium Scott tijdrit frame of bijv de Cube bij Bike-discount kopen. Maar ik denk dat ik zelf eerder zoiets zou kopen: Ebay
Pffff, wordt ie met jarretels geleverd?

Gebruikersavatar
martijn
Carbon Racefiets
Berichten: 3539
Lid geworden op: ma 29 mei 2006 08:29
Fiets: Scott Addict R4

Re: Tijdritfiets

Bericht door martijn » do 25 juni 2009 22:22

alstro schreef:
Tommeke schreef:
Het is toch ook zo dat je meer en makkelijker kracht kan leveren als je meer naar voren zit?
Je ziet de meeste profs ook op het puntje van hun zadel zitten.
klopt,

daarom twijffel ik ook aan die Giant.
Dat naar voren schuiven gaat feitelijk automatisch. Je gaat nog meer aero zitten en dat scheelt snelheid. Waar jij wel op moet letten is de hoek van je lichaam. Schuif je heel ver naar voren, dan wordt het steeds lastiger om voldoende kracht op de pedalen uit te oefenen. Het is dus zaak om de voor jou meest ideale positie te vinden. Zelf ben ik de afgelopen tijd een paar cm verder naar achteren gaan zitten omdat ik veel last had van snel vollopende benen. Dat euvel lijkt nu verholpen.

Gebruikersavatar
martijn
Carbon Racefiets
Berichten: 3539
Lid geworden op: ma 29 mei 2006 08:29
Fiets: Scott Addict R4

Re: Tijdritfiets

Bericht door martijn » do 25 juni 2009 22:25

alstro schreef: Je snapt wel waar ik mee zit natuurlijk, ik wil Rtbrouwer zijn topic niet vervuilen maar twijffel nog steeds over dit frame. Want dat is veel verder dan 5 cm

http://img.photobucket.com/albums/v391/ ... eTrial.jpg
Mijn broer heeft dit frame ook als TT frame in gebruik. Tot op heden is hij er over te spreken. Binnenkort rijdt hij de eerste TT wedstrijden en dan weten we snel of hij ook voldoende snelheid kan maken. Zelf denk ik dat een korter TT frame met een steilere zithoek een meer geschikt frame is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast