specifieke tijdrit training

Tijdrijden, Triathlon, ploegen tijdrit etc
martijn
Carbon Racefiets
Fiets: Scott Addict R4
CTWT-lid: Ja

specifieke tijdrit training

Bericht door martijn » ma 07 september 2009 22:35

Omdat we toch naar die 43 gemiddeld moeten ;-) , zal er getraind moeten worden. Hoe gaan we dat aanpakken? Oftewel: hoe zien je schema's eruit als je specifiek op tijdrijden traint?
Een aardig ander aspect van tijdrijden is het warmrijden. Hoe kan je dat nu het beste doen?

alstro
Carbon Racefiets
Fiets: Felt
Contacteer:

Re: specifieke tijdrit training

Bericht door alstro » ma 07 september 2009 22:59

martijn schreef:Omdat we toch naar die 43 gemiddeld moeten ;-) , zal er getraind moeten worden. Hoe gaan we dat aanpakken? Oftewel: hoe zien je schema's eruit als je specifiek op tijdrijden traint?
Een aardig ander aspect van tijdrijden is het warmrijden. Hoe kan je dat nu het beste doen?

Heerlijk deze topics !!

quote van Maarten Ducrot : hoe korter de tijdrit, hoe langer de warming up.

Mijn warming up : vroeg aanwezig zijn zodat je relaxed even dingen kan doen. Praatje links rechts maken.
Niet dat dit altijd lukt, soms dan gaat de voorbereiding gewoon de mist in doordat je druk bent overdag, savonds snel snel nog even ....gevolg : schoenen vergeten, verkeerd achterwiel mee ect ect

De camper parkeren. *per volgende week beschikken wij over camper bij de club 8) Luifel uitdraaien en taxcen eronder zetten.

Parcours verkennen per fiets. Meestal vrij rustig. Maar wel paar D3 blokken erin. Dan even uithijgen, drinken, inschrijven en dan spullen klaar liggen en dan nog half uur warm rijden op tackx of fiets. 2-3 blokken op wedstrijd tempo. 3-4 min voor de start nog even wat snelle suikers erin, droog shirt aan, alles goed? Dan naar de start.

Trainen : ik doe sinds vorig week pas echt tijdrittrainingen.

30 min infietsen. 4 setjes krachtblokken. 5 min HS D3 80 rpm zwaar verzet 53*15/16 draaien. gevolgd door 5 min D1 hoog rpm.

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » di 08 september 2009 05:05

alstro schreef:........ soms dan gaat de voorbereiding gewoon de mist in doordat je druk bent overdag, 's avonds snel snel nog even ....gevolg : schoenen vergeten, verkeerd achterwiel mee ect ect
Dat kan je zelf toch vermijden , door het allemaal van te voren al klaar te zetten .
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » di 08 september 2009 05:57

alstro schreef:Trainen : ik doe sinds vorig week pas echt tijdrittrainingen.

30 min infietsen. 4 setjes krachtblokken. 5 min HS D3 80 rpm zwaar verzet 53*15/16 draaien. gevolgd door 5 min D1 hoog rpm.
Even een reactie van een leek. Vinden jullie vast niet erg. :)

Waarom zou je het blok in D3 met zo'n lage cadans uitvoeren? Waarom geen blokken met een realistische cadans en intensiteit, gelijk aan die van de tijdrit? Je wordt goed in wat je traint, toch?

Ik snap best dat je hier ook wat aan hebt, maar om dit nou specifieke tijdrittraining te noemen, snap ik niet.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » di 08 september 2009 07:35

martijn schreef:Omdat we toch naar die 43 gemiddeld moeten ;-) , Hoe gaan we dat aanpakken?
44 km/uur rijden, alleen.
Afbeelding

Veeteetje
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Super Six

Bericht door Veeteetje » di 08 september 2009 07:48

Voor tijdritten trainde ik altijd intensieve blokken met daartussen herstel.
De lengte bouwde ik op naar ongeveer de lengte van de tijdrit. Het aantal blokken nam op den duur af.
De intensiteit van de blokken was hetzelfde als waarmee ik tijdritten reed maar ik wilde wel het laatste blok ongeveer net zo snel rijden als het eerste blok. Dus goed opbouwen!

Als de tijdrit bijvoorbeeld 30 minuten is, begon ik een week of wat van tevoren met 10 blokken van 3 minuten. Dan naar 6 blokken van 5 minuten. 4 blokken van 7,5 minuut. 3 blokken van 10 minuten. 2 blokken van 15 minuten. Tussen elk blok reed ik de gelijke tijd in herstel.

Wat ook goed is, is de blokken achter een auto of brommer doen om zo een hogere snelheid na te bootsen. Om het wat zwaarder te maken, kun je de intense blokken naast/voor de brommer doen en de herstelblokken in het wiel van de brommer. Maar dan maak je de blokken niet langer dan 5 minuten.
Wil je wel langere blokken trainen, dan zou de snelheid van de brommer niet veel hoger moeten liggen dan je verwachte snelheid tijdens de tijdrit.

Overigens heb je na zo'n training wel 1 of 2 dagen herstel nodig.
"Hij die tegen de stroom inzwemt, komt bij de bron,
hij die met de stroom meegaat, verdwijnt in zee"

Duchenne Heroes check http://www.riding4life.nl
Afbeelding

alstro
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door alstro » di 08 september 2009 07:51

litespeed schreef:
alstro schreef:Trainen : ik doe sinds vorig week pas echt tijdrittrainingen.

Even een reactie van een leek. Vinden jullie vast niet erg. :)

Waarom zou je het blok in D3 met zo'n lage cadans uitvoeren? Waarom geen blokken met een realistische cadans en intensiteit, gelijk aan die van de tijdrit? Je wordt goed in wat je traint, toch?

Ik snap best dat je hier ook wat aan hebt, maar om dit nou specifieke tijdrittraining te noemen, snap ik niet.
Het is krachttraining. Doel is sterker worden, dit soort trainingen moeten onder omslagpunt uitgevoerd worden. Daarnaast doe je ook andere trainingen zoals souplesse. Die zijn er weer om cadans te trainen.

Ook achter de brommer rijden doen we trouwens. Laatste keer achter de brommer was met 39 gem....op de 39 wel te verstaan :kots:

Dieter
Kinderzitje
Fiets: Pina Prince

Bericht door Dieter » di 08 september 2009 10:03

Brommertraining is inderdaad ideaal.

Ik doe het minimaal 1 x per week in aanloop naar het Wk voor journalisten.

Piramidetraining: 1-2-3-4-5-5-4-3-2-1 minuten naast brommer, recup even lang als blokje achter de brommer.

Snelheidstraining: 1,5 uur à 2 uur in het wiel aan +/-47 km/uur op 54 x 16/17. Met op het laatst een 10 tal blokjes naast van 30 sec.

Na de piramidetraining ben je tamelijk 'choco', die snelheidstraining achter de brommer valt goed mee!

Of het werkt, zal ik komend weekend zien op het WK in kranj (Slovenië), Wel dit weekend buikgripe gehad...

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » di 08 september 2009 10:14

Brommertraining is voor watjes die te beroerd zijn om met hun snufferd in de wind te rijden.

Bij het tijdrijden is een essntieel onderdeel het ALLEEN rijden. Dat kun je eenvoudig trainen.
Afbeelding

Veeteetje
Carbon Racefiets

Bericht door Veeteetje » di 08 september 2009 10:28

Pino schreef:Brommertraining is voor watjes die te beroerd zijn om met hun snufferd in de wind te rijden.

Bij het tijdrijden is een essntieel onderdeel het ALLEEN rijden. Dat kun je eenvoudig trainen.
Al jouw pupillen/jouw pupil zijn/is ook (een) fantastische (tijd)rijder(s)... :lol:
Nu weten we direct waarom!

Hoeveel heb je overigens betaald voor je trainersdiploma's? Of stammen die uit het jaar 0 en kreeg je die nog bij een pakje roomboter kado?? :oeps:

Afbeelding

Corniel
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Canyon TT, Gazelle
Contacteer:

Bericht door Corniel » di 08 september 2009 10:40

Pino schreef:Brommertraining is voor watjes die te beroerd zijn om met hun snufferd in de wind te rijden.

Veeteetje schreef:Al jouw pupillen/jouw pupil zijn/is ook (een) fantastische (tijd)rijder(s)... :lol:
Tja, nog nooit heeft iemand mij uit kunnen leggen waar de meerwaarde van een brommer in zit bij het trainen. Wat ik vaak hoor is dat 'wennen aan de snelheid' goed zou zijn. Bij hardlopen kan ik me dat voorstellen (ander beentempo, andere paslengte) maar ik ervaar geen verschil tussen zeg 105 rpm op de 53:17 of 53:12 als ik daar evenveel vermogen voor moet leveren. Maar klaarblijkelijk heb jij enorm veel verstand van achterliggende natuurkundige en bio-medische mechanismen en kan je me uitleggen waar de 'winst' zit.

Veeteetje
Carbon Racefiets

Bericht door Veeteetje » di 08 september 2009 10:47

Corniel schreef: Tja, nog nooit heeft iemand mij uit kunnen leggen waar de meerwaarde van een brommer in zit bij het trainen. Wat ik vaak hoor is dat 'wennen aan de snelheid' goed zou zijn. Bij hardlopen kan ik me dat voorstellen (ander beentempo, andere paslengte) maar ik ervaar geen verschil tussen zeg 105 rpm op de 53:17 of 53:12 als ik daar evenveel vermogen voor moet leveren. Maar klaarblijkelijk heb jij enorm veel verstand van achterliggende natuurkundige en bio-medische mechanismen en kan je me uitleggen waar de 'winst' zit.
Verstand van achterliggende natuurkundige en bio-medische mechanismen heb ik absoluut niet. Jij?
Heb je ooit achter een brommer getraind? Niet eenmalig maar voor langere tijd?

Achter de brommer heb ik nooit met een cadans van 105 gereden maar minimaal 110 en liefst nog rond de 120. Je hebt het overigens niet goed gelezen... ik praat niet over continu achter de brommer trainen maar het herstelgedeelte achter de brommer doen. Probeer het maar eens; een brommer die 50 rijdt, 5 minuten in het wiel (herstellen) en 5 minuten er naast. Reken maar van yes dat je verschil voelt.

Overigens hoeft niet alles natuurkundig of bio-medisch verklaarbaar te zijn. De persoonlijke fysieke eigenschappen van de renner spelen een grote rol.

Afbeelding

Noontje
Carbon Racefiets
Fiets: Alan Race max

Bericht door Noontje » di 08 september 2009 11:04

Veeteetje schreef:

Al jouw pupillen/jouw pupil zijn/is ook (een) fantastische (tijd)rijder(s)... :lol:

Hoeveel heb je overigens betaald voor je trainersdiploma's? Of stammen die uit het jaar 0 en kreeg je die nog bij een pakje roomboter kado?? :oeps:
je bent wel een beetje bitchy de laatsate tijd, toch niet zwanger he? :oeps:
~ Like an eagle cuts through the air, no time for fear,
faith in his wings takes him there ~

a.k.a. Kritische stuiterbal

Veeteetje
Carbon Racefiets

Bericht door Veeteetje » di 08 september 2009 11:14

Noontje schreef:
je bent wel een beetje bitchy de laatsate tijd, toch niet zwanger he? :oeps:
Niet dat ik weet.
Tegen sommigen misschien bitchy maar mensen die 'normaal' tegen mij doen en reageren, die zien ook mijn ware ik dus die weten wel hoe ik in werkelijkheid ben. In ieder geval anders dan het bitchy hier op WT. :D
Overigens heb ik m'n leven gebeterd en me voorgenomen om mijn gedachten en ideeën niet meer voor me te houden omwille van de lieve vrede. Gewoon zeggen waar het op staat of wat je denkt is veel beter.

Pino weet zelf wel waarom... en waar ik op doel.

Afbeelding

Corniel
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Canyon TT, Gazelle
Contacteer:

Bericht door Corniel » di 08 september 2009 11:49

Veeteetje schreef:Verstand van achterliggende natuurkundige en bio-medische mechanismen heb ik absoluut niet. Jij?
Ik ben geen expert, maar snap niet wat er 'anders' is, waardoor de training effectiever zou zijn. That's all.
Achter de brommer heb ik nooit met een cadans van 105 gereden maar minimaal 110 en liefst nog rond de 120
Waarom kan dat niet zonder brommer dan?
Je hebt het overigens niet goed gelezen (..)
Die kan ik retouneren, ik heb het nergers over continu achter de brommer. ;)
Reken maar van yes dat je verschil voelt.
Wat voor verschil? En wat is het effect van dat vermeende verschil.
Overigens hoeft niet alles natuurkundig of bio-medisch verklaarbaar te zijn. De persoonlijke fysieke eigenschappen van de renner spelen een grote rol.
Natuurlijk wel. Of rijdt jij ook nog met een biefstuk in je broek als 'zeem', omdat men daar vroeger bij zweerde? Verder komt fysiekvan fisica wat bekend staat in normaal Nederlands als natuurkunde.

Het hele punt met de 'brommer' training is dat ik vaak hoor dat het zou werken, maar nooit een plausibele verklaring heb gehoord/gelezen waarom dat zo is. Ook jij komt niet verder dan "reken maar dat je het verschil voelt".

Ik weet zeker dat ik een training anders ervaar als ik me eerst lam drink. Dat maakt het echter nog geen effectievere training.

Noontje
Carbon Racefiets
Fiets: Alan Race max

Bericht door Noontje » di 08 september 2009 11:52

Noontje schreef:je bent wel een beetje bitchy de laatsate tijd, toch niet zwanger he? :oeps:
Aah, het is dus een meisje, gefeli!
Veeteetje schreef:Iets heeeel anders... zoals ik bijvoorbeeld mijn dochter zou noemen, maar dat is dan weer geen goeie optie want dan heten we beiden hetzelfde.

Ontopic: brommertraining is ook gewoon ontzettend leuk! En goed voor de snelheid...
~ Like an eagle cuts through the air, no time for fear,
faith in his wings takes him there ~

a.k.a. Kritische stuiterbal

alstro
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door alstro » di 08 september 2009 11:53

Corniel schreef:

Veeteetje schreef:Al jouw pupillen/jouw pupil zijn/is ook (een) fantastische (tijd)rijder(s)... :lol:
Tja, nog nooit heeft iemand mij uit kunnen leggen waar de meerwaarde van een brommer in zit bij het trainen. Wat ik vaak hoor is dat 'wennen aan de snelheid' goed zou zijn. Bij hardlopen kan ik me dat voorstellen (ander beentempo, andere paslengte) maar ik ervaar geen verschil tussen zeg 105 rpm op de 53:17 of 53:12 als ik daar evenveel vermogen voor moet leveren. Maar klaarblijkelijk heb jij enorm veel verstand van achterliggende natuurkundige en bio-medische mechanismen en kan je me uitleggen waar de 'winst' zit.
Brommer training is een soort overdrive principe. Dus door op 125% te trainen (met name snelheid en souplesse) zou je van nature makkelijker sneller kunnen rijden. Deze training is niet echt specifiek tijdrittraining maar meer algemene fietsontwikkeling

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » di 08 september 2009 11:55

alstro schreef:Brommer training is een soort overdrive principe. Dus door op 125% te trainen (met name snelheid en souplesse) zou je van nature makkelijker sneller kunnen rijden. Deze training is niet echt specifiek tijdrittraining maar meer algemene fietsontwikkeling
Volgens mij heeft Corniel heel duidelijk uitgelegd dat die vermeende overdrive voor fietsen niet opgaat. Die souplesse kun je ook met een ander verzet bereiken.

alstro
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door alstro » di 08 september 2009 12:04

litespeed schreef:
alstro schreef:Brommer training is een soort overdrive principe. Dus door op 125% te trainen (met name snelheid en souplesse) zou je van nature makkelijker sneller kunnen rijden. Deze training is niet echt specifiek tijdrittraining maar meer algemene fietsontwikkeling
Volgens mij heeft Corniel heel duidelijk uitgelegd dat die vermeende overdrive voor fietsen niet opgaat. Die souplesse kun je ook met een ander verzet bereiken.
Ik twijfel niet aan de kennis van Corniel, alleen heb ik ook andere dingen gelezen die anders zeggen.

Ik zeg ook niet dat het op andere manieren niet kan, maar brommer training is een manier om snelheid te trainen

martijn
Carbon Racefiets
Fiets: Scott Addict R4

Bericht door martijn » di 08 september 2009 12:11

@Alstro: neem jij voor het 'intacxen' een aparte fiets mee of gaat dit op de tt fiets?

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Bericht door Ronald » di 08 september 2009 12:18

martijn schreef:@Alstro: neem jij voor het 'intacxen' een aparte fiets mee of gaat dit op de tt fiets?
Ik denk dat het vanwege de houding aan te bevelen is op de TT-fiets (met ander achterwiel).

Veeteetje
Carbon Racefiets

Bericht door Veeteetje » di 08 september 2009 12:20

alstro schreef: Ik zeg ook niet dat het op andere manieren niet kan, maar brommer training is een manier om snelheid te trainen
+1
Het is niet of - of in training. Maar en - en. Brommertraining is niet alleen goed voor tijdritten maar voor alle andere onderdelen eveneens.

@ Noontje
Dank je voor de felicitaties. ;-)
Ik weet zeker als het echt waar zou zijn, ik heel veel moeite heb om het geheim te houden.

Afbeelding

alstro
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door alstro » di 08 september 2009 12:26

martijn schreef:@Alstro: neem jij voor het 'intacxen' een aparte fiets mee of gaat dit op de tt fiets?
Liefst doe ik dat op een aparte fiets. TT fiets wedstrijd klaar zetten en dan wat minder stress om op 3 min voor de start nog wielen wisselen ect.

Maar ik kom nu over als een specialist, ik ben dit jaar zoals de meeste hier net begonnen met tijdrijden hoor.

DK oost had ik een hele lekkere voorbereiding. ZAC tijdrit Wezep ook.

Beide reed ik trouwens ook erg goed voor mijn doen. of dit met elkaar te maken heb weet ik niet.

Afsluitdijk reed ik ook goed ( niet op de tacx gezeten) toen waaide het erg hard en wilde ik liever het parcours goed verkennen icm wind.

Veeteetje
Carbon Racefiets

Bericht door Veeteetje » di 08 september 2009 12:32

Wil je echt iets weten over specifieke tijdrittraining vraag dan Grijzemuis eens om wat meer informatie... dat is een expert op dit gebied.

Eén van zijn pupillen is Schots Kampioen tijdrijden en zet hele goede prestaties in diverse tijdritten op zich en in meerdaagsen. Typische tijdrijder in zijn 'glorietijd'. Tevens in bezit van alle trainersdiploma's en alle karaktertrekken en kennis die hem tot een prima coach maken.

Afbeelding

alstro
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door alstro » di 08 september 2009 12:33

Veeteetje schreef:Wil je echt iets weten over specifieke tijdrittraining vraag dan Grijzemuis eens om wat meer informatie... dat is een expert op dit gebied.

Eén van zijn pupillen is Schots Kampioen tijdrijden en zet hele goede prestaties in diverse tijdritten op zich en in meerdaagsen. Typische tijdrijder in zijn 'glorietijd'. Tevens in bezit van alle trainersdiploma's en alle karaktertrekken en kennis die hem tot een prima coach maken.
Heej straks gaan ze volgend jaar allemaal 43 rijden, das niet de bedoeling hé ;-)

Plaats reactie