34/50 en 36/52 waarom ?

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....
Plaats reactie
lucc
Kinderzitje
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 29 augustus 2021 09:39
Fiets: CKT589

34/50 en 36/52 waarom ?

Bericht door lucc » di 07 september 2021 16:52

Ik rij recentelijk met de racefiets, komende van de mountainbike , en van daaruit prefereer ik de meer de omwentelingen dan de kracht.
Als ik nu zie dat er een combo is van een 34/50 en 36/52 waarom geen 36/50 ? Als ik 34/60 rij op de 13 heb ik mijn omwentelingen (rond de 85) maar ligt de ketting vrij schuin op een 11/28 casette. Moest ik daarentegen een 36 monteren dan hou ik mijn omwentelingen maar kan de ketting op de 14 wat al wat rechter loopt. Is het technisch gezien mogelijk om een kettingblad 36 te monteren samen met een 50 ? (ultegra).
Alvast bedankt voor de antwoorden/oplossingen

Gebruikersavatar
ahensen
Kinderzitje
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 27 juni 2016 15:59
Fiets: Cervélo R5
CTWT-lid: Ja
Locatie: Lelystad

Re: 34/50 en 36/52 waarom ?

Bericht door ahensen » di 07 september 2021 17:17

Tuurlijk. Kleiner verschil kan altijd, zowel voor als achter. Wat volgens mij redelijk algemeen aangehouden wordt is dat de buitenste twee kransjes niet gebruikt worden icm kleine blad voor en de binnenste twee niet met het grote blad voor. Misschien anders, afhankelijk van aantal bladen achter/voor(?).

Persoonlijk stem ik het verzet af op wat ik de komende tijd veel doe. Polderen: 53/39 en 11/25. Lichter verzet niet nodig en zo gebruik je niet alleen maar je grote blad. Klimmen? 52/36 of 50/34 met iets van 11/30. Moet wel rond te krijgen zijn.

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10591
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: 34/50 en 36/52 waarom ?

Bericht door Alexander » di 07 september 2021 17:37

Alternatief is 34/50 en een losse 39 voor Nederland.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
Jan Willem
Carbon Racefiets
Berichten: 7502
Lid geworden op: vr 28 december 2007 13:21
CTWT-lid: Ja
Locatie: Amstelveen

Re: 34/50 en 36/52 waarom ?

Bericht door Jan Willem » di 07 september 2021 19:03

Ik verving meestal de 34 voor een 36 bij een 34/50. Alleen in de bergen ging er weer een 34 op.
85 omwentelingen is niet echt hoog trouwens, eerder aan de lage kant.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Harm Jan
Carbon Racefiets
Berichten: 4892
Lid geworden op: wo 22 juli 2009 08:41
Fiets: Cube Peloton
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Re: 34/50 en 36/52 waarom ?

Bericht door Harm Jan » do 09 september 2021 10:30

Alexander schreef:
di 07 september 2021 17:37
Alternatief is 34/50 en een losse 39 voor Nederland.
Dat gaat met Shimano (begreep ik van Alex de Kraker) minder makkelijk dan met Campagnolo.
Be someone who makes you happy.

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10591
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: 34/50 en 36/52 waarom ?

Bericht door Alexander » do 09 september 2021 11:33

Harm Jan schreef:
do 09 september 2021 10:30
Alexander schreef:
di 07 september 2021 17:37
Alternatief is 34/50 en een losse 39 voor Nederland.
Dat gaat met Shimano (begreep ik van Alex de Kraker) minder makkelijk dan met Campagnolo.
Bij Campa wordt het ook niet officieel ondersteund. Maar persoonlijk snap ik niet waar het probleem zou moeten liggen.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
Thierry le Brun
Prince of Spain
Berichten: 10979
Lid geworden op: vr 26 mei 2006 07:12
Fiets: Wilier,Giant,Stevens
CTWT-lid: Ja
Locatie: Harderwijk

Re: 34/50 en 36/52 waarom ?

Bericht door Thierry le Brun » do 09 september 2021 12:16

Harm Jan schreef:
do 09 september 2021 10:30
Alexander schreef:
di 07 september 2021 17:37
Alternatief is 34/50 en een losse 39 voor Nederland.
Dat gaat met Shimano (begreep ik van Alex de Kraker) minder makkelijk dan met Campagnolo.
hoe het met de huidige complete Shimano 11 crankssets zit weet ik niet maar op mn oude 10 speed compact past alles: 34-36-39-42-50-53.
53-42/39 dus voor het vlakke en 50-34/36 voor het echter bergop werk.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10591
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: 34/50 en 36/52 waarom ?

Bericht door Alexander » do 09 september 2021 12:43

Thierry le Brun schreef:
do 09 september 2021 12:16
Harm Jan schreef:
do 09 september 2021 10:30
Alexander schreef:
di 07 september 2021 17:37
Alternatief is 34/50 en een losse 39 voor Nederland.
Dat gaat met Shimano (begreep ik van Alex de Kraker) minder makkelijk dan met Campagnolo.
hoe het met de huidige complete Shimano 11 crankssets zit weet ik niet maar op mn oude 10 speed compact past alles: 34-36-39-42-50-53.
53-42/39 dus voor het vlakke en 50-34/36 voor het echter bergop werk.
Ook geen idee, maar ik denk dan eerder aan de voorderailleur dan aan het crankstel.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Pino
Carbon Racefiets
Berichten: 5057
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:36
CTWT-lid: Ja
Locatie: Apeldoorn

Re: 34/50 en 36/52 waarom ?

Bericht door Pino » do 09 september 2021 12:54

Voorderailleurs (in ieder geval van SRAM) zijn geoptimaliseerd voor een bepaald verschil tussen de kettingbladen.
Dat houdt niet in dat je niets anders kunt gebruiken.
Asl je een klein verschil in bladen hebt, zal de buitenplaat van de kooi wat verder boven het buitenblad staan dan optimaal.
Bij een groot verschil tussen de bladen zal de binnenplaat van de derailleurkooi hoog boven het binnenblad staan.
Beide situaties zijn voor een optimaal schakelcomfort wat minder. (minder schakelprecisie)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10591
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: 34/50 en 36/52 waarom ?

Bericht door Alexander » do 09 september 2021 13:45

Kwestie dus van gewoon proberen en indien nodig de voorderailleur wat bijstellen, voor zover je dat zelf kunt doen met de schroefjes.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
Thierry le Brun
Prince of Spain
Berichten: 10979
Lid geworden op: vr 26 mei 2006 07:12
Fiets: Wilier,Giant,Stevens
CTWT-lid: Ja
Locatie: Harderwijk

Re: 34/50 en 36/52 waarom ?

Bericht door Thierry le Brun » do 09 september 2021 13:49

Alexander schreef:
do 09 september 2021 13:45
Kwestie dus van gewoon proberen en indien nodig de voorderailleur wat bijstellen, voor zover je dat zelf kunt doen met de schroefjes.
Bij mij enkel hoger of lager zetten
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Gebruikersavatar
vinc
Carbon Racefiets
Berichten: 2202
Lid geworden op: vr 26 mei 2006 08:34
Fiets: c60|m10|tcx|xtc27.5
CTWT-lid: Ja
Locatie: Den Haag

Re: 34/50 en 36/52 waarom ?

Bericht door vinc » do 09 september 2021 13:53

Alexander schreef:
Harm Jan schreef:
do 09 september 2021 10:30
Alexander schreef:
di 07 september 2021 17:37
Alternatief is 34/50 en een losse 39 voor Nederland.
Dat gaat met Shimano (begreep ik van Alex de Kraker) minder makkelijk dan met Campagnolo.
Bij Campa wordt het ook niet officieel ondersteund. Maar persoonlijk snap ik niet waar het probleem zou moeten liggen.
“Probleem” bij campagnolo is gelegen in het feit dat afwijkende tandwielcombinaties niet op elkaar zijn afgestemd waardoor het op/afschakelen niet zo soepel loopt en de ketting er ook eenvoudig afvalt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10591
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: 34/50 en 36/52 waarom ?

Bericht door Alexander » do 09 september 2021 15:07

Thierry le Brun schreef:
do 09 september 2021 13:49
Alexander schreef:
do 09 september 2021 13:45
Kwestie dus van gewoon proberen en indien nodig de voorderailleur wat bijstellen, voor zover je dat zelf kunt doen met de schroefjes.
Bij mij enkel hoger of lager zetten
Komt omdat je tussen 50 en 53 wisselt. Als je alleen binnenblad wisselt hoef je niets met de hoogte te doen.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10591
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: 34/50 en 36/52 waarom ?

Bericht door Alexander » do 09 september 2021 15:18

vinc schreef:
do 09 september 2021 13:53
Alexander schreef:
Harm Jan schreef:
do 09 september 2021 10:30


Dat gaat met Shimano (begreep ik van Alex de Kraker) minder makkelijk dan met Campagnolo.
Bij Campa wordt het ook niet officieel ondersteund. Maar persoonlijk snap ik niet waar het probleem zou moeten liggen.
“Probleem” bij campagnolo is gelegen in het feit dat afwijkende tandwielcombinaties niet op elkaar zijn afgestemd waardoor het op/afschakelen niet zo soepel loopt en de ketting er ook eenvoudig afvalt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zelf nog geen ervaring met de 11 speed variant, ik heb wel een 39 liggen. Maar ik denk dat je terecht probleem tussen quotes plaatst. Het is eerder een klein ongemak.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
Thierry le Brun
Prince of Spain
Berichten: 10979
Lid geworden op: vr 26 mei 2006 07:12
Fiets: Wilier,Giant,Stevens
CTWT-lid: Ja
Locatie: Harderwijk

Re: 34/50 en 36/52 waarom ?

Bericht door Thierry le Brun » do 09 september 2021 15:28

Alexander schreef:
do 09 september 2021 15:07
Thierry le Brun schreef:
do 09 september 2021 13:49
Alexander schreef:
do 09 september 2021 13:45
Kwestie dus van gewoon proberen en indien nodig de voorderailleur wat bijstellen, voor zover je dat zelf kunt doen met de schroefjes.
Bij mij enkel hoger of lager zetten
Komt omdat je tussen 50 en 53 wisselt. Als je alleen binnenblad wisselt hoef je niets met de hoogte te doen.
I know
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

MJW
Carbon Racefiets
Berichten: 2046
Lid geworden op: vr 26 mei 2006 14:45

Re: 34/50 en 36/52 waarom ?

Bericht door MJW » ma 13 september 2021 23:20

En dan zijn er nog de gravelcranks. Bv 48/31 of 46/30 icm 11/32 of 11/34. Geen luxe (helaas) als het 10+% en onverhard is... (voorbeeld). Voor de polder een 11/25 cassette oid. Werkt voor mij prima.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan Willem
Carbon Racefiets
Berichten: 7502
Lid geworden op: vr 28 december 2007 13:21
CTWT-lid: Ja
Locatie: Amstelveen

Re: 34/50 en 36/52 waarom ?

Bericht door Jan Willem » di 14 september 2021 08:54

MJW schreef:
ma 13 september 2021 23:20
En dan zijn er nog de gravelcranks. Bv 48/31 of 46/30 icm 11/32 of 11/34. Geen luxe (helaas) als het 10+% en onverhard is... (voorbeeld). Voor de polder een 11/25 cassette oid. Werkt voor mij prima.
dan kan je de cross verzetten er ook wel bij gaan betrekken :) . Een 48/36 bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Thierry le Brun
Prince of Spain
Berichten: 10979
Lid geworden op: vr 26 mei 2006 07:12
Fiets: Wilier,Giant,Stevens
CTWT-lid: Ja
Locatie: Harderwijk

Re: 34/50 en 36/52 waarom ?

Bericht door Thierry le Brun » di 14 september 2021 09:05

Jan Willem schreef:
di 14 september 2021 08:54
MJW schreef:
ma 13 september 2021 23:20
En dan zijn er nog de gravelcranks. Bv 48/31 of 46/30 icm 11/32 of 11/34. Geen luxe (helaas) als het 10+% en onverhard is... (voorbeeld). Voor de polder een 11/25 cassette oid. Werkt voor mij prima.
dan kan je de cross verzetten er ook wel bij gaan betrekken :) . Een 48/36 bijvoorbeeld.
of de 70 x 13 van Maas van Beek

Afbeelding
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Pino
Carbon Racefiets
Berichten: 5057
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:36
CTWT-lid: Ja
Locatie: Apeldoorn

Re: 34/50 en 36/52 waarom ?

Bericht door Pino » di 14 september 2021 09:33

Als je je crank twee keer zo lang maakt, hoef je een stuk minder hard te trappen.

(Bouwjaar 1955 heeft wat vreemde mensen opgeleverd, zie MvB)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Harm Jan
Carbon Racefiets
Berichten: 4892
Lid geworden op: wo 22 juli 2009 08:41
Fiets: Cube Peloton
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Re: 34/50 en 36/52 waarom ?

Bericht door Harm Jan » di 14 september 2021 09:53

Pino schreef:
do 09 september 2021 12:54
Voorderailleurs (in ieder geval van SRAM) zijn geoptimaliseerd voor een bepaald verschil tussen de kettingbladen.
Dat houdt niet in dat je niets anders kunt gebruiken.
Asl je een klein verschil in bladen hebt, zal de buitenplaat van de kooi wat verder boven het buitenblad staan dan optimaal.
Bij een groot verschil tussen de bladen zal de binnenplaat van de derailleurkooi hoog boven het binnenblad staan.
Beide situaties zijn voor een optimaal schakelcomfort wat minder. (minder schakelprecisie)
Ik begreep dat het ook iets had te maken met nokjes en wanneer je ketting dan van je blad loopt, maar ik ben er niet helemaal in thuis
Be someone who makes you happy.

Pino
Carbon Racefiets
Berichten: 5057
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:36
CTWT-lid: Ja
Locatie: Apeldoorn

Re: 34/50 en 36/52 waarom ?

Bericht door Pino » di 14 september 2021 10:01

Voorderailleurs zijn best wel lastige dingen bij het ontwerpen van een fiets.
Vandaar ook de mode van enkele bladen bij MTB, gravel en Maas van Beek.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10591
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: 34/50 en 36/52 waarom ?

Bericht door Alexander » di 14 september 2021 10:56

MJW schreef:
ma 13 september 2021 23:20
En dan zijn er nog de gravelcranks. Bv 48/31 of 46/30 icm 11/32 of 11/34. Geen luxe (helaas) als het 10+% en onverhard is... (voorbeeld). Voor de polder een 11/25 cassette oid. Werkt voor mij prima.
Voor mijn Apex heb ik nog een dergelijk crank overwogen, maar sinds 11-speed heb je de beschikking over een 32 en dan heb je 34x32 als kleinste. Bij Shimano kun je zelfs nog tot een 34 achter gaan. Wellicht ook bij Campa omdat de 11-speed wielen uitwisselbaar zijn, de vraag is alleen of de achterderailleur dat aan kan.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Pino
Carbon Racefiets
Berichten: 5057
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:36
CTWT-lid: Ja
Locatie: Apeldoorn

Re: 34/50 en 36/52 waarom ?

Bericht door Pino » di 14 september 2021 11:08

Een cyclocross verzet was voor mijn Strade Bianche onvoldoende.
Met een wolftooth (en andere ketting en derailleur) kun je veel meer dan 40 monteren.
Met SRAM wordt een 51 (achter :-) ) een optie.
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten