Time en Speedplay

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....
Plaats reactie
vinc
Carbon Racefiets
Fiets: c60|m10|tcx|xtc27.5
CTWT-lid: Ja

Time en Speedplay

Bericht door vinc » vr 04 maart 2022 15:25

Even een vraag. Is er hier misschien iemand met ervaring n time én speedplay pedalen? Wat zijn zoal de overeenkomsten, en de verschillen?
(ik fiets al sinds de introductie met time en m’n huidige espresso’s beginnen wat te slijten lijkt het zodat speedplay een alternatief kan zijn…)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Noontje
Carbon Racefiets
Fiets: Alan Race max

Re: Time en Speedplay

Bericht door Noontje » vr 04 maart 2022 15:48

Enkel ervaring met Time. Had altijd de RXS, briljant pedaal, helaas worden die niet meer gemaakt. Nu overgestapt op de Xpro, wegens de niet al te beste recensies van de Espresso's. Fijne pedalen, klikt stevig in, groot oppervlak en een beetje speling maar niet veel, precies genoeg 😉

Geen ervaring met de speedplays, wel weet ik dat mijn bikefitter (die jaren in het profpeloton heeft gezeten en nu de afstelling van profs en gewone levende zielen doet) geen fan is van de speedplays. Volgens mij vanwege de hoogtespeling die ook steeds erger wordt waardoor veel mensen knieklachten krijgen.
Laatst gewijzigd door Noontje op vr 04 maart 2022 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
~ Like an eagle cuts through the air, no time for fear,
faith in his wings takes him there ~

a.k.a. Kritische stuiterbal

Pino
Carbon Racefiets

Re: Time en Speedplay

Bericht door Pino » vr 04 maart 2022 16:08

Rij jaren op de racefiets met plezier met Speedplay. Het afstellen van de plaatjes vergt wat meer denkwerk en afstelling dan bij Look/Shimano. Plaatje onder de schoen is groot waardoor je soms shims moet gebruiken. Je kunt de hoek precies instellen zonder je hele plaat los te moeten schroeven en (met dezelfde pedalen en plaatjes) bepalen of je wel/of niet (zijdelingse) speling wilt. Je kunt 1 kant met en 1 kant zonder speling afstellen als je dat zou willen,
Niets gemerkt van speling vertikaal. Oppervlak is klein, je moet dus wel harde zolen in je schoenen hebben.
En met de plaatjes door zand lopen is ook geen goed idee.
(En ze zien er cool uit)
Op de “gravel” fiets kleine Time ATAC pedalen, ook met harde zool.
Edit: bij de Time ATAC moet je wel bewust je voeten in een bepaalde stand zetten, ze geven de mogelijkheid ze verschillend te plaatsen.
Afbeelding

Plaats reactie