Tubeless racebanden

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....
Goudhaantje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Specialized Tarmac

Re: Tubeless racebanden

Bericht door Goudhaantje » vr 12 april 2019 20:26

Goudhaantje schreef:
wo 27 februari 2019 17:58
Joseba schreef:
wo 27 februari 2019 14:35
Goudhaantje schreef:
ma 25 februari 2019 14:41
Laatste optie was nog de Schwalbe Tire Booster. Omdat ik wel naar een oplossing zocht die ik ook makkelijk kan meenemen op vliegvakantie.
Afbeelding

In je handbagage of in de fietskoffer? Lijkt me nou typisch iets wat de aandacht trekt bij de check?
In de gewone koffer. Die is makkelijker te openen enzo. We zullen zien. Ik heb mijn koffer al eens moeten openmaken vanwege de CO2 capsules. Mochten vervolgens wel gewoon mee.
Uiteindelijk toch in de fietskoffer gedaan. Bij 'The Hague Airport' (maar wij zeggen gewoon nog Zestienhoven) zijn ze aan het verbouwen. Ik weet niet of het een met het ander te maken heeft, maar het luik is niet meer in gebruik, je moet de fietskoffer meenemen tot aan de douane. Daar vindt een controle op de inhoud plaats. De Tire Booster moest even uit de doos, maar volgens de controleur alleen om te checken dat er geen lucht in zat. Het leek er op dat hij het ding kende.

De capsules gewoon weer zonder problemen in de koffer.

Overigens weer erg blij met de tubeless. Laatste dag van de week in Spanje blijkbaar lek gereden. Ik zag het pas toen ik de fiets in de koffer wilde doen. Er zat wat latex op het frame. Eenvoudig weg te wrijven met een doekje overigens.

Goudhaantje
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » vr 12 april 2019 20:29

Joseba schreef:
vr 12 april 2019 16:08
Grrrrrrrrr... tis weer eens zover. Nieuwe tubeless band op een nieuwe Shamal Ultra. Band valt niet te "ploppen". Niet met de voetpomp, niet met een patroon, niet met mijn eigen compressor. Wordt er echt helemaal simpel van, wat is dit toch iedere keer?? Krijg m tot 5-6 bar, daarna voel ik de lucht gewoon tussen velg en band weg sissen.

Schwalbe Pro One's....
Ik leef met je mee. Ik weet uit ervaring hoe gekmakend dit is. Mijn vriend begrijpt niet dat ik halstarrig blijf vasthouden aan Tubeless...

Marcel3204
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose weg/cross/MTB

Bericht door Marcel3204 » vr 12 april 2019 20:44

Schwalbe Easy Fit iets? Geen ervaring mee, mijn TL- banden knallen al bijna zonder te pompen vast in de velgrand, maar als ik de revs op Mantel lees een mogelijk wondermiddel voor je probleem.

Joseba
Fiets: Parlee Z5
Contacteer:

Bericht door Joseba » vr 12 april 2019 21:31

Marcel3204 schreef:Schwalbe Easy Fit iets? Geen ervaring mee, mijn TL- banden knallen al bijna zonder te pompen vast in de velgrand, maar als ik de revs op Mantel lees een mogelijk wondermiddel voor je probleem.
Wat lees je en wat rijd je?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Bericht door Rob T » vr 12 april 2019 22:14

Goudhaantje schreef:
vr 12 april 2019 20:26
Goudhaantje schreef:
wo 27 februari 2019 17:58
Joseba schreef:
wo 27 februari 2019 14:35

Afbeelding

In je handbagage of in de fietskoffer? Lijkt me nou typisch iets wat de aandacht trekt bij de check?
In de gewone koffer. Die is makkelijker te openen enzo. We zullen zien. Ik heb mijn koffer al eens moeten openmaken vanwege de CO2 capsules. Mochten vervolgens wel gewoon mee.
Uiteindelijk toch in de fietskoffer gedaan. Bij 'The Hague Airport' (maar wij zeggen gewoon nog Zestienhoven) zijn ze aan het verbouwen. Ik weet niet of het een met het ander te maken heeft, maar het luik is niet meer in gebruik, je moet de fietskoffer meenemen tot aan de douane. Daar vindt een controle op de inhoud plaats. De Tire Booster moest even uit de doos, maar volgens de controleur alleen om te checken dat er geen lucht in zat. Het leek er op dat hij het ding kende.

De capsules gewoon weer zonder problemen in de koffer.

Overigens weer erg blij met de tubeless. Laatste dag van de week in Spanje blijkbaar lek gereden. Ik zag het pas toen ik de fiets in de koffer wilde doen. Er zat wat latex op het frame. Eenvoudig weg te wrijven met een doekje overigens.
Ik heb ook zo een ding, maar niet zulke goede ervaringen mee. Gebruik dan liever een CO2 patroontje, als het echt niet lukt.

Nog niet voorgekomen dat ik hem met een CO2 patroon niet opgepompt krijg.

En trouwens, zodra er 3 bar in zit is het altijd goed gegaan.

Marcel3204
Aluminium Racefiets

Bericht door Marcel3204 » vr 12 april 2019 23:03

Joseba schreef:
vr 12 april 2019 21:31
Marcel3204 schreef:Schwalbe Easy Fit iets? Geen ervaring mee, mijn TL- banden knallen al bijna zonder te pompen vast in de velgrand, maar als ik de revs op Mantel lees een mogelijk wondermiddel voor je probleem.
Wat lees je en wat rijd je?

Ik lees dat TL-banden die eerst lekken, na insmeren met de Easy Fit niet meer lekken. Zelf geen problemen met DT Swiss- velg icm Conti 5000tl, Stans-velgen icm verschillende types Schwalbe TLE MTB-banden en Alex-velg icm Schwalbe TLE MTB-band.

Joseba
Contacteer:

Bericht door Joseba » za 13 april 2019 07:02

Flesje Easy Fit heb ik hier ook nog staan dus we gaan dadelijk maar eens hernieuwd aan de slag... :oke:

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » za 13 april 2019 07:55

Joseba schreef:
za 13 april 2019 07:02
Flesje Easy Fit heb ik hier ook nog staan dus we gaan dadelijk maar eens hernieuwd aan de slag... :oke:
Easy fit is toch bedoelt om de band er gemakkelijker op te leggen?

Joseba
Contacteer:

Bericht door Joseba » za 13 april 2019 10:01

Andere ventielen, Easy Fit (om makkelijker om te leggen maar ook makkelijker te zetten), met/zonder kernventiel, met patroon, voetpomp, compressor.... Het zet gewoon niet. Andere TL band gepakt (ook een nieuwe Schwalbe Pro One), precies hetzelfde drama.

Zonder kernventiel met compressor pompt ie zeker tot een bar of 7 maar de band zet gewoon niet, komt niet in de velgrand.

Ben er echt helemaal klaar mee :boos: :boos: :boos:

Mijn eerste tubeless setjes was kwestie van omleggen en met de voetpomp paar keer hard pompen. Peng, peng en klaar.
Hier is echt structureel iets niet goed (aan de band of aan het wiel).

Ga dadelijk het voorwiel maar eens proberen.

Marcel3204
Aluminium Racefiets

Bericht door Marcel3204 » za 13 april 2019 11:03

Lees her en der dat de Pro one niet bij elke velg er gemakkelijk inknalt. Kan dus kloppen dat het bij jou moeilijk lukt. Ervaringen met jou combi met Campa-velgen kom ik niet tegen. In plaats van Easy Fit wordt ook na opleggen van de band soapy water gebruikt, flink wat aan beide zijkanten tussen velg en band met een kwast aanbrengen, waarna ie easily bengs into place.
Frustrerend, maar gaat lukken.

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX

Bericht door gios » za 13 april 2019 12:26

Misschien met die rommel even terug naar de winkel waar je het gekocht hebt?
Questa settimana ho chiamato Enrico!

Joseba
Contacteer:

Bericht door Joseba » za 13 april 2019 18:58

Er is altijd een last resort.....

Afbeelding

Bij clubsponsor Profile er maar eens een deftige compressor op gezet. Ook niet niet in één keer maar na drie keer... PENG PENG...
Na wederom gezeur met Schwalbes en Shamals toch maar eens een andere combi proberen de volgende keer.

Morgen Teutoburgerwald :)

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » za 13 april 2019 20:51

Ik heb 3 setjes tubeless. 2 maal met Alpha 340 velgen, erg over te spreken. 1 setje Carbon Reynolds, een stukje lastiger.

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » za 13 april 2019 20:51

En super te spreken over de Conti 5000TL

Marcel3204
Aluminium Racefiets

Bericht door Marcel3204 » za 13 april 2019 21:12

Joseba schreef:
za 13 april 2019 18:58
Ook niet niet in één keer maar na drie keer... PENG PENG...
Na wederom gezeur met Schwalbes en Shamals toch maar eens een andere combi proberen de volgende keer.
De aanhouder wint.

Is interessant om in de toekomst eens een Conti 5000TL te proberen op de Shamals; zelfde als bij Rob PENGden die er bij mijn wielen wel erg gemakkelijk in.

Joseba
Contacteer:

Bericht door Joseba » ma 15 april 2019 07:15

Joseba
Contacteer:

Bericht door Joseba » do 02 mei 2019 08:05

Even kort vraagje.... heb een setje 38mm tubeless wielen besteld. Zijn er ook lange ventielen verkrijgbaar of moet ik met verlengers werken?

Joseba
Contacteer:

Bericht door Joseba » do 02 mei 2019 08:12

Rob T schreef:
za 13 april 2019 20:51
En super te spreken over de Conti 5000TL
Helaas niet in 23mm verkrijgbaar, achterbrug te smal voor 25mm.

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: CKT 568

Bericht door GoodRiddance » do 02 mei 2019 09:17

Die hele hype van brede banden is best geestig. Ik las er pas geleden een artikel over in een of ander fietsblad.

Conclusie: de rolweerstand bij dezelfde bandendruk van een 25mm is 0.3 watt beter dan van een 23mm band.

Een hogere bandendruk van 0.7 bar verbetert de rolweerstand met 0.8 watt.

Bij een 2mm bredere buitenband moet de bandendruk (gemiddeld) 0.7 bar lager dan bij de minder brede buitenband voor hetzelfde rijgevoel.

Mijn conclusie: een 23mm buitenband is sneller. -0.3 + 0.6 = 0.5 watt beter.

Conclusie in dat artikel: Een 25mm buitenband is sneller dan een 23mm bij dezelfde rolweerstand, dus ga voor de 25mm. Maar vergeet de bandendruk niet te verlagen anders stuiter je de weg af :roll:.

Dat verschil in comfort ontgaat me ook enigszins. Vanwege nieuwe wielen moest ik van 21mm naar 23mm en ik merkte eigenlijk geen verschil. De Strade Bianche gereden op 23mm... ging prima. Geen enkel probleem gehad. Toch zag ik daar enorm veel figuren met 28mm en zelfs 32mm rijden. Gek genoeg reed Gianni Moscon daar ook de Cyclo versie en die zag ik staan met... 23mm continentals.

(maar dit alles geheel terzijde :lol:)

chinook
Fiets met zijwieltjes
Fiets: sensa giuliaero

Bericht door chinook » za 04 mei 2019 11:43

Cyclo seizoen staat weer voor de deur, dus vanmorgen maar eens bedacht dat ik de vloeistof van mijn tubeless klimwielen maar eens moest vervangen.
Nu krijg ik de band (schwalbe one) met geen mogelijkheid van de velg(mavic) af.... Mijn plastic bandenlichters buigen zelf gewoon om...

Zo frustrerend... Dit zou je gebeuren als je het lek niet meer zou kunnen dichten met vloeistof en er dus een biba in wilt leggen als je onderweg bent.

Hebben jullie tips om de buitenband van de velg te krijgen? of halen jullie de oude vloeistof er nooit uit en vullen jullie alleen bij?

Thx

Chinook

Marcel3204
Aluminium Racefiets

Bericht door Marcel3204 » za 04 mei 2019 12:41

Tubeless banden kunnen inderdaad goed vastgeklemd zitten in de velgrand (is ook de bedoeling). Als ik ze niet handmatig los krijg pak ik de remblokspreider en duw die langzaam tussen band en velg. Als ie eenmaal over een paar cm los is gaat de rest met de hand. Voordeel van de remblokspreider t.o.v. een schroevendraaier is dat deze een breed en dun uiteinde heeft zodat je de velg niet beschadigt (remblokspreider: zie bijv. bij Mantel onder het merk Trivio).

chinook
Fiets met zijwieltjes
Fiets: sensa giuliaero

Bericht door chinook » za 04 mei 2019 13:05

Hoi Marcel3204, bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb de band helemaal los van de velg rand, ik krijg ze er alleen niet overheen gewipt. Misschien gebruik ik verkeerde bandenlichters.

Plaats reactie