Tacx NEO Smart

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....
Goudhaantje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Specialized Tarmac

Re: Tacx NEO Smart

Bericht door Goudhaantje » do 19 november 2015 22:38

Thierry le Brun schreef:Kommetjes behaald op de Wii en Playstation tellen ook mee?
Kijk naar mijn hartslag en vermogen. Ook op een Tacx moet je je behoorlijk inspannen, in tegenstelling tot playstation. Daar kan je lekker op de bank blijven zitten.

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens
CTWT-lid: Ja

Bericht door Thierry le Brun » do 19 november 2015 22:43

Goudhaantje schreef:
Thierry le Brun schreef:Kommetjes behaald op de Wii en Playstation tellen ook mee?
Kijk naar mijn hartslag en vermogen. Ook op een Tacx moet je je behoorlijk inspannen, in tegenstelling tot playstation. Daar kan je lekker op de bank blijven zitten.
als ik m'n kinderen soms zie springen en gek doen met die dingen dan vermoed ik daar toch ook redelijk hoge hartslagen en inspanningen.

maar even serieus: thuis op de tacx zitten en dan via Strava routes all over the world tonen en dan ook nog met kommetjes erbij...??
ik heb net Expeditie Robinson zitten kijken, Dan ga ik morgen toch ook niet tegen m'n collega's zeggen dat ik effe een uurtje op een onbewoond eiland heb gezeten?
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

MMF
Kinderfiets
Fiets: Bianchi, Faggin

Bericht door MMF » do 19 november 2015 22:54

Volgensmij worden virtuele ritten in een apart klassement opgenomen door strava. Dat geldt iig voor zwift.
Geen conflict dus met real world segmenten.
Michaël

indobesar
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez | Colnago CX

Bericht door indobesar » do 19 november 2015 22:55

Thierry le Brun schreef:
Goudhaantje schreef:
als ik m'n kinderen soms zie springen en gek doen met die dingen dan vermoed ik daar toch ook redelijk hoge hartslagen en inspanningen.

maar even serieus: thuis op de tacx zitten en dan via Strava routes all over the world tonen en dan ook nog met kommetjes erbij...??
ik heb net Expeditie Robinson zitten kijken, Dan ga ik morgen toch ook niet tegen m'n collega's zeggen dat ik effe een uurtje op een onbewoond eiland heb gezeten?
:lol:
"Eerst het bordje van een ander leegeten."

Goudhaantje

Bericht door Goudhaantje » do 19 november 2015 23:09

MMF schreef:Volgensmij worden virtuele ritten in een apart klassement opgenomen door strava. Dat geldt iig voor zwift.
Geen conflict dus met real world segmenten.
Klopt.

Goudhaantje

Bericht door Goudhaantje » do 19 november 2015 23:11

Thierry le Brun schreef:
Goudhaantje schreef:

Jij hebt geen Tacx?

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » do 19 november 2015 23:27

Goudhaantje schreef: Jij hebt geen Tacx?
als het goed is ligt er ergens in de schuur nog eentje tot stof te vergaan...
hooguit bij revalidatie ritjes na sleutelbeen- of ribbreuken of als er 3 weken ijs/sneeuw ligt dat ik nog op dat ding kroop Dus dat is al minimaal 3 jaar geleden
Fietsen doe ik buiten.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: CKT 568

Bericht door GoodRiddance » do 03 december 2015 09:25

Ik heb de Tacx Neo afgelopen week geprobeerd. Eigenlijk best een mooie machine, het grootste voordeel ten opzichte van de KickR is het geluid. Hij is wel een stuk stiller.

Nu komt de KickR wel met een nieuwe versie in 2016 die net zo stil is. Voor het geluid zou je dus kunnen wachten daarop.

Want... de Tacx heeft geen reputatie op betrouwbaarheid. Dat is bij de Wahoo anders; dat ding is echt gebouwd als een tank. Ook bij de Neo zijn er al veel berichten over kinderziekten. Dat is voor mij geen optie, zeker niet voor die prijs.

Nu ga ik verhuizen van zolder (recht boven de kinderkamers) naar de bijkeuken (andere kant van het huis) dus is het geluid geen grote barriere meer. Ofwel: de Kickr is nu een serieuze optie. En in combinatie met VirtualTraining/Zwift toch wel erg gaaf... ik kan me prima voorstellen dat ik mijn buiten-fiets-regel ga bijstellen van +3 graden en droog naar +10 graden en droog. Bij nat weer of kou -> lekker binnen blijven.

Dat indoor trainen zo extreem saai is, klopt echt niet met mijn ervaring van real life video's en al helemaal niet met de 'smart trainer' mogelijkheden.

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » do 03 december 2015 10:05

Die Wahoo Kickr is ook behoorlijk aan de prijs!

GoodRiddance
Carbon Racefiets

Bericht door GoodRiddance » do 03 december 2015 10:52

Zeker, die is 'maar' 100 euro goedkoper. Enig verschil is dat die een stuk betrouwbaarder is dan de Neo. Geen kinderziekten meer en verder (nagenoeg) hetzelfde.

Bovendien zijn de tweedehandsprijzen voor mijn huidige trainer (een speedbike) zo gek nog niet dus de 'gap' is niet eens zo enorm.

Al besef ik dat ik mezelf aan het overtuigen ben nu :lol:.

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » do 03 december 2015 12:50

Bij Hopmans is de Tacx in de aanbieding: https://www.hopmansfietsgigant.nl/assor ... neo-smart/

Goudhaantje

Bericht door Goudhaantje » do 03 december 2015 14:26

Jan Willem schreef:Bij Hopmans is de Tacx in de aanbieding: https://www.hopmansfietsgigant.nl/assor ... neo-smart/
Staat alleen geen prijs bij...

Goudhaantje

Bericht door Goudhaantje » do 03 december 2015 14:30

Jan Willem schreef:Die Wahoo Kickr is ook behoorlijk aan de prijs!
Ja, dat viel mij ook tegen. Op basis van eerdere reacties dacht ik altijd dat dit een goedkoper alternatief was voor de Neo. Maar dat is het dus niet. Ik ben nog steeds heel erg blij met mijn Neo. Na de opstartperikelen geen enkel probleem meer gehad. Ook niet met de software.

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » do 03 december 2015 14:34

Goudhaantje schreef:
Jan Willem schreef:Bij Hopmans is de Tacx in de aanbieding: https://www.hopmansfietsgigant.nl/assor ... neo-smart/
21% korting. Hopmans kennende zal het wel een stuk goedkoper zijn dan de gemiddelde prijs.

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » do 03 december 2015 14:34

Goudhaantje schreef:
21% korting. Hopmans kennende zal het wel een stuk goedkoper zijn dan de gemiddelde prijs.

GoodRiddance
Carbon Racefiets

Bericht door GoodRiddance » do 03 december 2015 15:04

Zou mij verbazen.

Meestal timmert de leverancier de verkoopprijs behoorlijk dicht, zeker in de beginperiode. Ben dus benieuwd waar die echt voor aangeboden wordt.

Want 'officieel' is de verkoopprijs van de Neo 1699. Maar overal wordt hij verkocht voor 1399. Ofwel: 21 procent "korting"...

Goudhaantje

Bericht door Goudhaantje » do 03 december 2015 18:24

GoodRiddance schreef:Zou mij verbazen.

Meestal timmert de leverancier de verkoopprijs behoorlijk dicht, zeker in de beginperiode. Ben dus benieuwd waar die echt voor aangeboden wordt.

Want 'officieel' is de verkoopprijs van de Neo 1699. Maar overal wordt hij verkocht voor 1399. Ofwel: 21 procent "korting"...
Ja, bij Futurumshop is die ook in de 'aanbieding' zie ik.

GoodRiddance
Carbon Racefiets

Bericht door GoodRiddance » do 03 december 2015 19:12

En dan nog een cassette erbij, dan is de Kickr toch goedkoper. En ook op Futurumshop bij de comments meteen iemand met een defect dus mijn keuze staat wel vast.

Mezelf beloofd dit weekend de keuze te maken tussen wel of niet een KickR, maar ik neig naar een ja zodat ik komende week kan Zwiften/Virtualtrainingen inclusief fatsoenlijke sprintsessies.

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » di 08 december 2015 09:15

Goudhaantje schreef:

1199,- dus bij onze vrienden in BoZ.

indobesar
Aluminium Racefiets

Bericht door indobesar » do 29 december 2016 15:55

Jan Willem schreef:
Goudhaantje schreef:

1199,- dus bij onze vrienden in BoZ.
En nu 1039 bij diezelfde vrienden.
Is het verschil in betrouwbaarheid tussen Kickr en Neo hedendaags nog zo?

GoodRiddance
Carbon Racefiets

Bericht door GoodRiddance » do 29 december 2016 17:04

indobesar schreef:En nu 1039 bij diezelfde vrienden.
Is het verschil in betrouwbaarheid tussen Kickr en Neo hedendaags nog zo?
Niks van te zeggen. Ik heb vorig jaar voor de Kickr gekozen omdat die overal bekend stond als een onbreekbare tank. Van vele Tacxen hoorde ik minder ' stabiele ' verhalen.

Nu is de Neo al meer dan een jaar in omloop en waren er het eerste half jaar nog wel de nodige problemen. Eigenlijk heb ik sinds begin 2016 geen echte klachten meer gehoord over de betrouwbaarheid.

Een jaar is vrij kort voor zo'n ding, maar toch. Lijkt redelijk goed te werken.

(Overigens zou ik gewoon nog voor de KickR kiezen nu. Ik heb 'm al laten vallen, er is al het nodige opgevallen en de kinderen hebben er al op zitten knoeien... alles doet het nog even soepel als in het begin :oke:)

geric

Bericht door geric » za 31 december 2016 14:11

Goudhaantje schreef:Toen ik eindelijk de cassette in zijn geheel op de Tacx had, bleek ik de verkeerde cassette sleutel te hebben besteld. Ik dacht dat ik een Shimano sleutel nodig zou hebben voor de Shimano cassette, maar door het gebruik van de speciale Tacx lockring heb je dus een Campagnolo sleutel nodig.
Ik heb sinds gisteravond ook een NEO, en gelukkig is dit niet meer het geval. Installatie was zo gepiept, handleiding is wel flut (er is bijv. een fout i.v.m. vulringen die er minstens 7 maanden geleden blijkbaar ook al in zat).

Tot nu toe ben ik erg positief. Belangrijkste redenen om voor de NEO te kiezen waren voor mij:
  • geluid en uiterlijk (staat permanent in de woonkamer, dus dat is mij wel iets waard)
  • nauwkeurigheid vermogensmeter
  • zijwaartse flexibiliteit
  • simulatie wegoppervlak
  • helling tot 25% (is natuurlijk wel afhankelijk van je eigen gewicht)
  • geen calibratie/spindown of andere administratieve verplichtingen
In combinatie met Zwift is dit wat mij betreft echt een schot in de roos. Ik heb ruim een jaar de Vortex gebruikt, die rekende je vermogen afhankelijk van de zone tot 10% extra rijk en simulatie van hellingen begeeft het rond 7%. Ik merk het verschil al duidelijk vanaf 8% en als ik nu met 39/25 naar de Watopia radiotoren klim ben ik boven echt effe kapot. Dat hellingen hun eigen omslagpunt hebben en alleen je tempo zakt heb ik altijd als totaal tegennatuurlijk ervaren, en dat stukje in het bijzonder heb ik daarom vaak overgeslagen. Nu is het gewoon leuk. :-) En workouts in ERG mode zijn opeens bruikbaar.

Die zijwaartse flexibiliteit is even wennen maar ik zou nu al niet meer zonder willen. Net als het wegoppervlak. Een boel marginal gains gewoon, je moet er maar van houden. :-P

Enige nadeel is dat ik mijn beroerde aandrijving (mijn oude fiets met Tiagra tripel) opeens kan horen en voelen. Een nieuw crankstel is al onderweg.

Ik ben zelf trouwens beslist geen Tacx fan, maar volgens mij is er ook gewoon veel selectieve waarneming in omloop. Toen de KICKR (relatief) nieuw was heb ik zoveel ontzettend zure negatieve gebruikerservaringen gelezen dat ik dacht "zo veel geld zou ik er niet tegen aan gooien". Het is maar net waar je het zoekt. ;-)

indobesar
Aluminium Racefiets

Bericht door indobesar » za 31 december 2016 21:35

Ik heb nu ook een Neo smart. Vandaag twee korte testritjes. Wat viel mij op:

- Erg stil. Staat op laminaatvloer op zolder. Met een mat eronder helemaal muisstil denk ik.
- Weerstand wordt mooi geleidelijk aangepast.
- Fiets lijkt scheef te staan, terwijl het goed is geplaatst. Meerdere malen gecheckt. Voornamelijk met staand trappen een beetje vreemd. Kwestie van wennen of...?
- Verbinding met ANT+ dongle en iMac verloopt vlekkeloos. Geen verlengkabel nodig.
- Achterderrie raakt bijna de behuizing op de 27 (12-27 campa chorus cassette). Speling is echt serieus klein (1-2mm). Is dat normaal?

Tot op zover erg tevreden.

Ernest
Driewieler
Fiets: Koga Kimera

Bericht door Ernest » zo 01 januari 2017 08:41

Klopt allemaal!
Trainer staat blijkbaar bij veel mensen iets naar rechts. Op fora en Facebook wordt daar veel over geschreven.
Ook dat de achterderrie van mensen met een tripple soms de behuizing raakt.

Proficiat met je aankoop en train ze!

Goudhaantje

Bericht door Goudhaantje » zo 01 januari 2017 14:33

Ernest schreef:Klopt allemaal!
Trainer staat blijkbaar bij veel mensen iets naar rechts. Op fora en Facebook wordt daar veel over geschreven.
Ook dat de achterderrie van mensen met een tripple soms de behuizing raakt.

Proficiat met je aankoop en train ze!
Nou, bij mij staat die gelukkig helemaal recht. Wat is de reactie van Tacx op het forum (van Tacx)?

Plaats reactie