Snel versleten wiellagers

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....
Plaats reactie
Goudhaantje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Specialized Tarmac

Snel versleten wiellagers

Bericht door Goudhaantje » zo 28 april 2019 11:04

Bij mijn nieuwe wielen waren de lagers al na 3.800 km versleten en verroest (onderste foto). Dit na een regenachtige week in Spanje. Dat is natuurlijk belachelijk snel. Mijn fm was nogal kritisch over de afwerking. De lagers liggen open en bloot. Als ik kijk naar al mijn andere wielen, dan zie je de lagers idd niet. Er zit in alle gevallen een soort van afdekking overheen, waardoor de naaf een afgesloten geheel is. Voordat ik terug ga naar de leverancier, ben ik benieuwd hoe afwijkend dit idd is. Horen lagers altijd beschermd te worden voor water ed? Ik heb naven van Extralite.

20190428_094102242_iOS.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pino
Carbon Racefiets
CTWT-lid: Ja

Re: Snel versleten wiellagers

Bericht door Pino » zo 28 april 2019 11:31

De afdichting lijkt wel erg karig (of vergeten). Een overweging van de fabrikant was waarschijnlijk het gewicht.
In hoofdzaak hebben de lagers gelijkwaardige afmetingen waardoor je in een naaf verschillende merken/types kunt monteren.
De afmeting wordt aangegeven door een codering, bijvoorbeeld "6903". Daarmee worden buiten-, binnen diameter en dikte aangegeven.

Toevoegingen aan dit afmetingstype zeggen vaak wat over de afdichting. Sommigen afdichtingen zijn wat watervaster dan andere, maar daardoor loopt een lager soms wat zwaarder. Kwaliteit van kogels en banen is ook verschillend. Heel mooi ronde kogeltjes zijn duurder dan wat minder. Keramisch is heel hard en daardoor loopt het mooi.
Verschillende fabrikanten maken dit soort lagers. Kwaliteitslagers komen onder meer van Enduro of SKS, hoewel ook binnen een merk verschillende kwaliteiten bestaan.

Slijtage van een lager wordt beïnvloed door montage (recht?), druk en externe invloeden (water/vuil).

Waarom gebruik je trouwens zo'n overbodige en zware Garmin naafsensor als je op gewicht let?
Afbeelding

Goudhaantje

Bericht door Goudhaantje » zo 28 april 2019 11:41

Pino schreef:
zo 28 april 2019 11:31
De afdichting lijkt wel erg karig (of vergeten). Een overweging van de fabrikant was waarschijnlijk het gewicht.
In hoofdzaak hebben de lagers gelijkwaardige afmetingen waardoor je in een naaf verschillende merken/types kunt monteren.
De afmeting wordt aangegeven door een codering, bijvoorbeeld "6903". Daarmee worden buiten-, binnen diameter en dikte aangegeven.

Toevoegingen aan dit afmetingstype zeggen vaak wat over de afdichting. Sommigen afdichtingen zijn wat watervaster dan andere, maar daardoor loopt een lager soms wat zwaarder. Kwaliteit van kogels en banen is ook verschillend. Heel mooi ronde kogeltjes zijn duurder dan wat minder. Keramisch is heel hard en daardoor loopt het mooi.
Verschillende fabrikanten maken dit soort lagers. Kwaliteitslagers komen onder meer van Enduro of SKS, hoewel ook binnen een merk verschillende kwaliteiten bestaan.

Slijtage van een lager wordt beïnvloed door montage (recht?), druk en externe invloeden (water/vuil).

Waarom gebruik je trouwens zo'n overbodige en zware Garmin naafsensor als je op gewicht let?
Als ik jou goed begrijp hoeft de afwezigheid van een afdichting op zich geen probleem te zijn, maar is de kwaliteit van de lagers zelf belangrijker? Ik heb nieuwe lagers van de leverancier ontvangen, dus dan is de kwaliteit nog steeds hetzelfde. Nog maar weer even aankijken?

Goudhaantje

Bericht door Goudhaantje » zo 28 april 2019 11:45

Pino schreef:
[...]

17 gram :roll:

Zo'n weightweenie ben ik nu ook weer niet. Tubeless wielen waren ook niet de lichtste. Ik heb ook niet de lichtste Garmin en ik rijd ook met grote bidons, zakken afgevuld met eten, zadeltasje enzo. Er is nog zoveel te winnen. Zelf ben ik wel op minimaal gewicht. ;-)

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » zo 28 april 2019 12:11

Goudhaantje schreef:
zo 28 april 2019 11:45
Pino schreef:
[...]

Zo'n weightweenie ben ik nu ook weer niet. Tubeless wielen waren ook niet de lichtste. Ik heb ook niet de lichtste Garmin en ik rijd ook met grote bidons, zakken afgevuld met eten, zadeltasje enzo. Er is nog zoveel te winnen. Zelf ben ik wel op minimaal gewicht. ;-)
Maar alles in die zadeltas kan ooit nut hebben. En die sensor heeft geen nut :D
Afbeelding

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » zo 28 april 2019 12:13

Goudhaantje schreef:
Pino schreef:
[...]

Waarschijnlijk zijn ze als " mooi weer" wielen bedoeld/ontworpen. Dus in ieder geval zorgvuldig mee omgaan (geen water, afdichten met een extra laag vet aan de buitenkant) voor een maximale levensduur,
Afbeelding

Goudhaantje

Bericht door Goudhaantje » zo 28 april 2019 12:19

Pino schreef:
zo 28 april 2019 12:13
Goudhaantje schreef:
Pino schreef:
[...]

Waarschijnlijk zijn ze als " mooi weer" wielen bedoeld/ontworpen. Dus in ieder geval zorgvuldig mee omgaan (geen water, afdichten met een extra laag vet aan de buitenkant) voor een maximale levensduur,
Ja, dat was ook mijn bedoeling. Mijn 'oude' fiets gebruik ik nu als winter- en natwegdekfiets. Maar ja, als een weekje naar Spanje gaat reken je er ook niet op dat je zo vaak regen krijgt. En als er regen voorspeld wordt tijdens een Gran Fondo, dan laat ik deze Carbon wielen ook liever thuis. Met de auto zal ik dan ook altijd een reserve wielset meenemen.

Marcel3204
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose weg/cross/MTB

Bericht door Marcel3204 » zo 28 april 2019 17:17

Wel of geen afdichting: niks moet, maar dat het zonder afdichting gaat roesten lijkt me vanzelfsprekend. Lijkt me niet dat je dat de fabrikant kunt aanrekenen, als je wielen met dergelijke naven koopt. Even financieel doorbijten en om laten spaken met wel een fatsoenlijke naaf, bijv. DT Swiss 240s.

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » zo 28 april 2019 18:27

De afdichting zit er niet op ivm gewichtsbesparing. Ik heb ook een setje wielen waarbij de afdichting er net zo uit ziet. Vergt wat meer onderhoud. Bij droog weer geen probleem, maar bij vaak/lang nat weer zal het sneller tot een probleem leiden. Als je je fiets afspuit als hij vies is, dan ook zorgen dat je NIET rechtstreeks op de lagers spuit, dan spuit je nl het vet weg.

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » zo 28 april 2019 18:32

Rob T schreef:
zo 28 april 2019 18:27
De afdichting zit er niet op ivm gewichtsbesparing. Ik heb ook een setje wielen waarbij de afdichting er net zo uit ziet. Vergt wat meer onderhoud. Bij droog weer geen probleem, maar bij vaak/lang nat weer zal het sneller tot een probleem leiden. Als je je fiets afspuit als hij vies is, dan ook zorgen dat je NIET rechtstreeks op de lagers spuit, dan spuit je nl het vet weg.
Geen vet is ook weer minder gewicht.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » zo 28 april 2019 21:33

Thierry le Brun schreef:
zo 28 april 2019 18:32
Rob T schreef:
Geen vet is ook weer minder gewicht.
Ja idd, maar liposuctie is niet de aanbevolen manier om je fiets lichter te maken.

Goudhaantje

Bericht door Goudhaantje » zo 28 april 2019 21:52

Rob T schreef:
Dank je. Ik was idd benieuwd of het een constructie fout was of een keuze. Ik ga nu dus uit van het laatste. Als je het weet kan je er ook rekening mee houden. Op basis van de info op de website van de naaf leverancier kreeg ik al het idee dat het onderhoud wat aandacht vraagt.

Overigens geen bewuste keus van mij. Maar weer wat geleerd.

Plaats reactie