Balhoofd Cannondale Super Six

Hoe maak ik een ketting schoon, wat moet je smeren, hoe bouw ik een fiets op.
Plaats reactie
Geer
Carbon Racefiets
Fiets: Ja
CTWT-lid: Ja

Balhoofd Cannondale Super Six

Bericht door Geer » vr 22 mei 2015 07:18

Maar weer eens de hulp lijn inschakelen.

Ik heb een Cannondale Super Six (versie 2011).

Het balhoofd in de fiets is de zwakke plek. Ik vermoed dat ze inmiddels weer vervangen moeten worden, omdat er speling in zit, en die krijg ik er niet meer uit.

Het betreft een SI balhoofd, maar dat is ook alles wat ik weet. Iemand enig idee welke maat balhoofd lagers er moeten? (natuurlijk kan ik ze er uit halen…maar ben bang dat ik ze er dan niet meer normaal in krijg). Met inzetten van de lagers hoop ik op hulp. Ik denk niet dat mij dat zelf lukt de eerste keer.
Laatst gewijzigd door Geer op vr 22 mei 2015 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Biologisch

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Re: Balhoofd Cannndale Super Six

Bericht door Bas » vr 22 mei 2015 07:37

Geer schreef:Maar weer eens de hulp lijn inschakelen.

Ik heb een Cannondale Super Six (versie 2011).

Het balhoofd in de fiets is de zwakke plek. Ik vermoed dat ze inmiddels weer vervangen moeten worden, omdat er speling in zit, en die krijg ik er niet meer uit.

Het betreft een SI balhoofd, maar dat is ook alles wat ik weet. Iemand enig idee welke maat balhoofd lagers er moeten? (natuurlijk kan ik ze er uit halen…maar ben bang dat ik ze er dan niet meer normaal in krijg). Met inzetten van de lagers hoop ik op hulp. Ik denk niet dat mij dat zelf lukt de eerste keer.
http://lmgtfy.com/?q=cannondale+super+s ... t+bearings
Querer es poder

Joostje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: CAAD 9 & 12

Bericht door Joostje » vr 22 mei 2015 08:29

Je zegt 'weer' vervangen? Ik heb zelf een CAAD 9 uit 2010 en rijd nog op de originele lagers. Dit zijn volgens mij dezelfde lagers als de Supersix. In ieder geval dezelfde setup.

Stel je ze wel regelmatig? Als je te lang wacht zullen ze namelijk ook sneller slijten. Ik stel ze zelf om de plusminus 3 maanden bij.

Geer
Carbon Racefiets

Bericht door Geer » vr 22 mei 2015 08:30

Erg grappig Bas. :D :D :oke: :oke:

Ik had natuurlijk al gegoogled, maar in het Nederlands en daar kwam niets bruikbaars uit. Ook via http://www.canecreek.com/headset-fit-finder kwam ik er niet uit.

Beste les, altijd ff in Engels googelen....hiermee moet het lukken. Nu nog er in zetten, en ja; daar zijn ook Youtube fimpjes van; maar ik vind het best spannend.
Biologisch

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Bericht door Ronald » vr 22 mei 2015 08:31

Liggen ze wel goed in het balhoofd?

Geer
Carbon Racefiets

Bericht door Geer » vr 22 mei 2015 08:31

Joostje schreef:Je zegt 'weer' vervangen? Ik heb zelf een CAAD 9 uit 2010 en rijd nog op de originele lagers. Dit zijn volgens mij dezelfde lagers als de Supersix. In ieder geval dezelfde setup.

Stel je ze wel regelmatig? Als je te lang wacht zullen ze namelijk ook sneller slijten. Ik stel ze zelf om de plusminus 3 maanden bij.
Weer is derde keer. Zo erg is het. Het is een zwakke plek. En stellen, geen idee wat jij daar mee bedoeld. Ik zou het best willen, maar ik wil de boel ook niet kapot maken.
Biologisch

Geer
Carbon Racefiets

Bericht door Geer » vr 22 mei 2015 08:34

Ronald schreef:Liggen ze wel goed in het balhoofd?
Tja...ze zijn door een zeer goede monteur er in gezet (R van Dickhof).

probleem is wel dat ik overmatig veel zweet. Het probleem is ook al eens aan cannondale voorgelegd; en die zeiden dat ik in de pekel had gefietst dus dat slijtage onvermijdelijk is. Uiteindelijk bleek mijn zweet er dus de oorzaak van te zijn. Bovenin, bij de topcap, vind ik de boel ook niet goed afgedicht. Nu smeer ik er vet in, zodat er via die kant geen zweer meer in kan druppen.
Biologisch

vc-charlie
Aluminium Racefiets

Bericht door vc-charlie » vr 22 mei 2015 08:57

Afbeelding

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » vr 22 mei 2015 09:16

dacht eerst dat je met topcap je eigen koppie bedoelde maar dan had de tekst ongeveer als volgt moeten zijn
Geer schreef: Uiteindelijk bleek mijn zweet er dus de oorzaak van te zijn. Bovenin, bij de topcap, vind ik de boel ook niet goed afgedicht. Nu smeer ik er vet op, zodat er via die kant geen zweet meer uit kan druppen.
wellicht een idee om dat eens te proberen?
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Joostje

Bericht door Joostje » vr 22 mei 2015 09:39

Geer schreef:
Joostje schreef:Je zegt 'weer' vervangen? Ik heb zelf een CAAD 9 uit 2010 en rijd nog op de originele lagers. Dit zijn volgens mij dezelfde lagers als de Supersix. In ieder geval dezelfde setup.

Weer is derde keer. Zo erg is het. Het is een zwakke plek. En stellen, geen idee wat jij daar mee bedoeld. Ik zou het best willen, maar ik wil de boel ook niet kapot maken.
Dus je stelt nooit je balhoofdlagers? :shock:

Gewoon de 2 inbusjes op je stuurpen losdraaien, en dan met een grote inbus de topcap aandraaien tot de speling weg is (zeker niet te vast. Je stuur moet gewoon makkelijke naar links en rechts kunnen 'vallen'). Rijd je te lang met te veel speling rond, dan zal de boel inderdaad flink hard slijten ja en is het niet zo vreemd dat je lagers aan gort gaan.

Zo stel je dus een ahead balhoofd in een notedop

Let wel op het aanhaalmoment van 5 Nm op je 2 inbusboutjes omdat alles van carbon is. Te strak aandraaien = KRAK.

Geer
Carbon Racefiets

Bericht door Geer » vr 22 mei 2015 10:38

Joostje schreef:
Geer schreef:

Gewoon de 2 inbusjes op je stuurpen losdraaien, en dan met een grote inbus de topcap aandraaien tot de speling weg is (zeker niet te vast. Je stuur moet gewoon makkelijke naar links en rechts kunnen 'vallen'). Rijd je te lang met te veel speling rond, dan zal de boel inderdaad flink hard slijten ja en is het niet zo vreemd dat je lagers aan gort gaan.

Zo stel je dus een ahead balhoofd in een notedop

Let wel op het aanhaalmoment van 5 Nm op je 2 inbusboutjes omdat alles van carbon is. Te strak aandraaien = KRAK.
Oh....ja dat doe ik wel eens. Maar inmiddels heb ik mij ingeschreven voor de cursus 'balhoofdlagers onderhouden en vervangen' en voor de vervolgcursus 'BB lagers onderhouden en vervangen'.

(wellicht ook maar eens een moment sleutel aanschaffen)
Biologisch

Geer
Carbon Racefiets

Bericht door Geer » vr 22 mei 2015 10:39

Thierry le Brun schreef:dacht eerst dat je met topcap je eigen koppie bedoelde maar dan had de tekst ongeveer als volgt moeten zijn
Geer schreef: Uiteindelijk bleek mijn zweet er dus de oorzaak van te zijn. Bovenin, bij de topcap, vind ik de boel ook niet goed afgedicht. Nu smeer ik er vet op, zodat er via die kant geen zweet meer uit kan druppen.
wellicht een idee om dat eens te proberen?
:oke:
Biologisch

Gerjan
Carbon Racefiets
Fiets: van alles wat

Bericht door Gerjan » vr 22 mei 2015 12:13

Balhooflagers en zitting van de lager in het frame lekker in het vet, boel monteren, afstellen en dan met een doekje overtollig vet weg poetsen.
Hoef je ook niet bang te zijn voor de regen of wat pekel.
En als je weet dat je veel zweet en dat op je lager komt dan moet je de boel vaker uitelkaar halen.

Een mtb kopen en na een aantal ritjes over het strand en dan naar de dealer gaan dat die roest, ga je ook geen gehoor vinden bij een dealer.

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » do 28 mei 2015 12:32

Joostje schreef:
Geer schreef:

Ik doe dat echt nooit...
In al mijn fietsen slechts 1x lagers van balhoofd moeten vervangen en dat was na 6 jaar waarvan de laatste 2 jaar als winterfiets.

Joostje

Bericht door Joostje » do 28 mei 2015 13:03

Metor schreef: Ik doe dat echt nooit...
In al mijn fietsen slechts 1x lagers van balhoofd moeten vervangen en dat was na 6 jaar waarvan de laatste 2 jaar als winterfiets.
Als je ze tussentijds gesteld had, waren ze wellicht nog 6 jaar meegegaan. ;-)

Vroem
Driewieler
Fiets: Supersix EVO Sram F

Re: Balhoofd Cannondale Super Six

Bericht door Vroem » ma 20 juni 2016 19:21

Volgens mij moet de Cane Creek 40.IS42 passen op een supersix

vinc
Carbon Racefiets
Fiets: c60|m10|tcx|xtc27.5

Bericht door vinc » vr 24 juni 2016 20:55

Hier zullen ze de juiste set ook wel hebben: http://www.cannondalespares.com

Joostje

Bericht door Joostje » vr 24 juni 2016 23:00

Ik heb mijn Cane Creek 40 toentertijd bij bike-components.de besteld.

Plaats reactie