lagers crankset Chorus vervangen

Hoe maak ik een ketting schoon, wat moet je smeren, hoe bouw ik een fiets op.
Plaats reactie
JeroenB
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Dedacciai Nerissimo
CTWT-lid: Ja

lagers crankset Chorus vervangen

Bericht door JeroenB » wo 01 juni 2016 21:32

Sinds een tijdje heb ik last van kraak in de fiets die in de crank lijkt te zitten. Zadelpen lijkt me onwaarschijnlijk omdat de kraak er ook is als ik uit het zadel ga en alleen op de pedalen sta. Ik heb met de hulp van Bas inmiddels de hele crank en de cups eraf gehad en de boel grondig schoongemaakt. Alles zag er ondanks 10.000 km gereden kilometers eigenlijk nog prima uit, nauwelijks vuil te vinden. De boel is opnieuw ingevet en met nieuwe teflontape afgewerkt, maar de kraak is er niet minder om geworden.

Mijn lokale FM adviseerde me om de lagers in de crankset te vervangen, en ik moet ook eerlijk zeggen dat toen ik de boel los had ik wel gemerkt had dat één ring niet helemaal soepel liep (alsof er wat zand in zat). Stom genoeg heb ik niet gekeken naar typenummers oid van de lager, dus ik weet niet precies waar ik mee rij. En omdat je een pullytrekker nodig hebt om die lager te vervangen heb ik gevraagd om dat volgende week door de FM te laten doen. We hebben nog niet besloten welke lagers er in moeten gaan komen, maar wat ik me dus afvroeg:

1) ik rijd een campa chorus groep uit 2014, welke standaard cranklagers zitten daar in ?
2) zijn er meer mensen die die al ervaren hebben dat die dingen al na 10.000 km versleten zijn ?
3) zijn er meerdere soorten lagers "compatible" met deze crank ? (ofwel: valt er wat te kiezen?)

Niels
Carbon Racefiets
Fiets: Basso

Re: lagers crankset Chorus vervangen

Bericht door Niels » wo 01 juni 2016 21:39

Campa heeft ultra torque lagers, kosten iets van 25 a 30 euro voor een setje. Moet je wel een speciale tool voor hebben om de lagers van de crank te trekken.
Op mijn Kuota zitten nog de lagers uit januari 2009, lopen nog spoepel.
Op mijn Basso afgelopen jaar de lagers vervangen sinds de aankoop januari 2011.

Of er andere lagers zijn? Vast wel, maar voor mij alleen Campagnolo lagers.

JeroenB

Bericht door JeroenB » wo 01 juni 2016 21:54

Daar zit nogal verschil tussen als ik de website van Mantel mag geloven, ik zie bijvoorbeeld een power torque lager set van 26 euro
https://www.mantel.com/campagnolo-powertorque-lagerset

en een ultra torque van bijna 90 piek:
https://www.mantel.com/campagnolo-ultra ... b-lagerset

MJW
Carbon Racefiets

Bericht door MJW » wo 01 juni 2016 22:10

Ik weet even niet uit mijn hoofd welke maat de lagers hebben (Buiten-, Binnen diameter en dikte) maar als je die weet kun je rondshoppen voor lagers en afstuderen op ABEC klasses; afdichtingen of zelfs (geheel of gedeeltelijk) keramisch (kijk vooral eens bij c-bear. Of gewoon de LFM een campa vervangingssetje laten zetten. Ik heb zelf een Park-Tool trekker en doe dat gewoon zelf (niet vergeten de lockring te verwijderen van de rechtercrank.

En zie de vorige post met de mantel links: USB setjes zijn keramisch. Ik bestel meestal de gewone:
https://www.bike-components.de/de/Campa ... 08-p33659/ of bij Mantel:
https://www.mantel.com/campagnolo-recor ... NzdGFydDE=
en die kosten niet veel. Even extra veel vet erin voor het monteren en dan kan je er weer even tegen (sterk afhankelijk van weersomstandigheden hoe lang ze meegaan). Voordeel van een eigen trekker is dat je ook gewoon jaarlijks even de lagers kan demonteren, extra vet erin en daarmee de levensduur kan verlengen. Lagers zijn pas versleten als ze speling vertonen of bv vastgeroest zijn. Je kunt een poging wagen om ze schoon te maken in een badje van wasbenzine, laten drogen, nieuw vet erin en weer monteren.

Parktool verkrijgbaar bij oa Bike24
Afbeelding

Niels
Carbon Racefiets

Bericht door Niels » do 02 juni 2016 07:38

Chorus is ultra torque en geen power torque

http://www.bikeparts4u.nl/race/crankset ... -crankstel

Joostje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: CAAD 9 & 12

Bericht door Joostje » do 02 juni 2016 08:03

Een kraak kan echt overal vanaf komen. Ik zou ook je snelspanners eens controleren. Daar wil ook nog wel eens een kraak in zitten. Zo'n carbon frame is natuurlijk een grote klankkast. Lagers die kraken na 10.000km vind ik wel erg snel, zelfs met minimaal onderhoud.

Tommasini
Kinderzitje
Fiets: Tommasini

Bericht door Tommasini » do 02 juni 2016 08:25

+ 1.
Een andere beruchte oorzaak van kraakjes omgeving crankstel zijn de pedalen: even loshalen en de schroefdraad opnieuw invetten wil ook wel eens helpen.

JeroenB

Bericht door JeroenB » do 02 juni 2016 20:14

Bedankt voor alle suggesties. De snelspanners zijn het niet, die hebben we al 2x gecontroleerd nu. De pedalen lijkt me ook sterk, als ik die individueel draai dan hoor ik niks en voel ik ook totaal geen weerstand, en zoals ik al zei liep een van de lagers uit het crankstel niet soepel. Ik vind dat ook wel snel na 10.000 km.
Niels schreef:Chorus is ultra torque en geen power torque

http://www.bikeparts4u.nl/race/crankset ... -crankstel
Wow, dat scheelt wel een hele hoop met die ultra torques van Mantel. Op het eerste oog lijken ze identiek maar ik zie wel 2 verschillende typenummers, namelijk FC-RE012 voor 27 euro en FC-RE112 voor 89 euro.

Wat is (behalve de prijs) het verschil ?

Niels
Carbon Racefiets

Bericht door Niels » do 02 juni 2016 20:48

USB staat voor Ultra Smooth Bearing. Zouden dus iets mooier moeten lopen.
Zelf denk ik dat dit te verwaarlozen is of zelfs iets van onzin is. Keramische lagers hebben totaal geen voordeel bij een racefiets. Bij hoger toerental is keramisch in het voordeel.

http://www.marmottecyclo.nl/keramische- ... -of-onzin/
Laatst gewijzigd door Niels op ma 27 juni 2016 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.

JeroenB

Bericht door JeroenB » do 02 juni 2016 20:53

Kijk dat zijn nog eens goeie tips :oke:

alfa159
Fiets: Canyon CF / Ridley

Bericht door alfa159 » do 02 juni 2016 21:15

Toevallig 2 weken geleden voor de 2e keer een lager laten vervangen. Ook chorus. Als een lager verrot is zie je dat vrij snel. Bij mij was de hele crank bruin van de roest en kraakte het flink.
2x het lager aan de niet aandrijfkant. Het lager aan de aandrijfkant is nog nooit vervangen en draait nog als een zonnetje. Binnen 10000 km is niet zo vreemd.
Gewoon je crank even naar de FM brengen. Ik was meen ik rond de 20 euro klaar inclusief het erop zetten. Kun je geen poelietrekker voor kopen die je eenmalig gaat gebruiken
Afbeelding

Joostje
Fiets: CAAD 9 & 12

Bericht door Joostje » vr 03 juni 2016 08:06

alfa159 schreef: Kun je geen poelietrekker voor kopen die je eenmalig gaat gebruiken
Als ik het zo lees gaat die vaker dan eenmaal gebruikt worden. ;-) Dus wellicht loont het toch om het zelf te doen.

Tommasini
Kinderzitje
Fiets: Tommasini

Bericht door Tommasini » vr 03 juni 2016 09:51

[quote="JeroenB"]Bedankt voor alle suggesties. De snelspanners zijn het niet, die hebben we al 2x gecontroleerd nu. De pedalen lijkt me ook sterk, als ik die individueel draai dan hoor ik niks en voel ik ook totaal geen weerstand, en zoals ik al zei liep een van de lagers uit het crankstel niet soepel. Ik vind dat ook wel snel na 10.000 km.

Ik bedoel niet de lagers van de pedalen, maar de schroefdraad, waarmee je de pedaal in de crank draait. Als er geen vet meer aan die schroefdraad zit, gaan de pedalen kraken !. En dat merk je alleen maar tijdens het fietsen !. (dus de lagers van de pedalen kunnen dan nog prima in orde zijn !). En de pedalen even losdraaien uit de crank en nieuw vet op de schroefdraad smeren is een werkje van niks en kost ook niks !.

MJW
Carbon Racefiets

Bericht door MJW » vr 03 juni 2016 19:04

Tommasini schreef:Bedankt voor alle suggesties. De snelspanners zijn het niet, die hebben we al 2x gecontroleerd nu. De pedalen lijkt me ook sterk, als ik die individueel draai dan hoor ik niks en voel ik ook totaal geen weerstand, en zoals ik al zei liep een van de lagers uit het crankstel niet soepel. Ik vind dat ook wel snel na 10.000 km.

Ik bedoel niet de lagers van de pedalen, maar de schroefdraad, waarmee je de pedaal in de crank draait. Als er geen vet meer aan die schroefdraad zit, gaan de pedalen kraken !. En dat merk je alleen maar tijdens het fietsen !. (dus de lagers van de pedalen kunnen dan nog prima in orde zijn !). En de pedalen even losdraaien uit de crank en nieuw vet op de schroefdraad smeren is een werkje van niks en kost ook niks !.
Shimano montagevet met een beetje krijt is ideaal voor dit soort toepassingen.
Afbeelding

Halt
Fiets: Colnago CX1, Cinelli

Bericht door Halt » za 11 juni 2016 20:05

Volgens mij heeft nog niemand de blad bouten als oorzaak van de kraak gesuggereerd. Loshalen schoonmaken, nieuwe montagepasta er op en met het juiste aanhaalmoment weer vast zetten. Makkelijk en goedkoop om uit te sluiten.

Als dit kraakt dan geeft het een soort tik, steeds op de zelfde positie van de pedal omwenteling.

JeroenB

Bericht door JeroenB » ma 13 juni 2016 12:46

Ik heb toch maar even de lokale FM naar de zaak laten kijken. Zijn conclusie: de kraak zit helemaal niet in de crank maar in het achterwiel (want na het plaatsen van een ander achterwiel was de kraak volgens hem weg). Het was me ook al opgevallen dat er wat speling zit op het achterwiel, dus het klinkt aannemelijk. Hij wilde het probleem ook wel oplossen maar zijn voorstel was me wat te gortig; het vervangen van lagers en eventueel nieuwe body van een Eurus wiel hoeft m.i. geen 225 euro te kosten... Dus ik heb hem netjes een bijdrage gegeven voor de analyse en ga vanavond maar eens even zelf kijken of we wat aan dat achterwiel kunnen doen. Wordt vervolgd dus.

Niels
Carbon Racefiets

Bericht door Niels » ma 13 juni 2016 13:47

Hoezo een nieuwe body? Probeer eerst eens de speling zelf te verwijderen.
Met een mini inbus het kapje wat losser draaien van de achternaaf en dan rustig met een 2 grote inbussen de naaf aandraaien. Niet superstrak, want anders draait je achterwiel niet meer. Daarna weer het kapje handvast draaien.
Het boutje in het naafkapje is heel fragiel. Dus niet teveel kracht uitoefenen.

WimL
Fiets: Diversen

Bericht door WimL » di 14 juni 2016 10:15

JeroenB schreef:Ik heb toch maar even de lokale FM naar de zaak laten kijken. Zijn conclusie: de kraak zit helemaal niet in de crank maar in het achterwiel (want na het plaatsen van een ander achterwiel was de kraak volgens hem weg). Het was me ook al opgevallen dat er wat speling zit op het achterwiel, dus het klinkt aannemelijk. Hij wilde het probleem ook wel oplossen maar zijn voorstel was me wat te gortig; het vervangen van lagers en eventueel nieuwe body van een Eurus wiel hoeft m.i. geen 225 euro te kosten... Dus ik heb hem netjes een bijdrage gegeven voor de analyse en ga vanavond maar eens even zelf kijken of we wat aan dat achterwiel kunnen doen. Wordt vervolgd dus.
Kijk eens even wat voor vulringen er in je cassette zitten. Heb ooit een sram cassette met, jawel aluminiumringen als vulringen gehad, kraakte als een gek. Uit elkaar gehaald en vaseline er tussen en hopla weg kraak.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

JeroenB

Bericht door JeroenB » ma 20 juni 2016 10:38

Het probleem lijkt opgelost, in ieder geval hoorde ik in een heel kort testrondje door het dorp gisteravond niks meer; yeah !

Op de eerste plaats is de speling in het achterwiel door opnieuw afstellen weggewerkt. Voor de zekerheid het binnenwerk/body ook nog even uit elkaar gehaald, het was sowieso wel goed om dat eens even schoon te maken en opnieuw in te vetten want e.e.a. was wel wat vies. De lagers zagen er echter nog onbeschadigd uit dus die zijn alleen opnieuw ingevet. Wel bleek het palveertje dat om die 3 uitverende klepjes zit (zeg maar het ratelmechanisme) doormidden gebroken; van de 3 palletjes veerde er daardoor eigenlijk nog maar eentje goed open en dicht. Of dat nu de kraakveroorzaker was of dat dat veertje gebroken is bij het uit elkaar halen is niet helemaal duidelijk, ik denk dat ie al stuk was. En die speling wegwerken was geen overbodige luxe.

Dus de loplossing lijkt een nieuw palveertje van een paar euro en de speling wegwerken door opnieuw afstellen; dat is toch wat anders dan alles vervangen voor 225 euro.....

Overigens moet ik er wel bij zeggen dat de fietsenmaker dit als worst-case scenario beschreef; hij zou nog gaan beoordelen wat er allemaal stuk was en wat er vervangen zou moeten worden. Maargoed, als je dus niet uitkijkt loop je zo tegen een onnodig hoge rekening aan. Nu hopen dat het geluid ook echt wegblijft tijdens een wat langere rit !

WimL
Fiets: Diversen

Bericht door WimL » ma 20 juni 2016 12:12

JeroenB schreef:Het probleem lijkt opgelost, in ieder geval hoorde ik in een heel kort testrondje door het dorp gisteravond niks meer; yeah !

Op de eerste plaats is de speling in het achterwiel door opnieuw afstellen weggewerkt. Voor de zekerheid het binnenwerk/body ook nog even uit elkaar gehaald, het was sowieso wel goed om dat eens even schoon te maken en opnieuw in te vetten want e.e.a. was wel wat vies. De lagers zagen er echter nog onbeschadigd uit dus die zijn alleen opnieuw ingevet. Wel bleek het palveertje dat om die 3 uitverende klepjes zit (zeg maar het ratelmechanisme) doormidden gebroken; van de 3 palletjes veerde er daardoor eigenlijk nog maar eentje goed open en dicht. Of dat nu de kraakveroorzaker was of dat dat veertje gebroken is bij het uit elkaar halen is niet helemaal duidelijk, ik denk dat ie al stuk was. En die speling wegwerken was geen overbodige luxe.

Dus de loplossing lijkt een nieuw palveertje van een paar euro en de speling wegwerken door opnieuw afstellen; dat is toch wat anders dan alles vervangen voor 225 euro.....

Overigens moet ik er wel bij zeggen dat de fietsenmaker dit als worst-case scenario beschreef; hij zou nog gaan beoordelen wat er allemaal stuk was en wat er vervangen zou moeten worden. Maargoed, als je dus niet uitkijkt loop je zo tegen een onnodig hoge rekening aan. Nu hopen dat het geluid ook echt wegblijft tijdens een wat langere rit !
Zo zie je maar, hoewel ik iedere fietsenmaker zijn boterham gun, dat als je zelf een beetje handig bent, je een hoop geld in je zak kan houden :)
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Plaats reactie