Doortrappen op middenblad (MTB)

Hoe maak ik een ketting schoon, wat moet je smeren, hoe bouw ik een fiets op.
Plaats reactie
Gabrie
Kinderzitje
Fiets: Willier

Doortrappen op middenblad (MTB)

Bericht door Gabrie » ma 19 december 2016 09:08

Hi, al jaren stond een verouderde mountainbike van het merk GT bij mij in de garage. Ooit voor een prikkie gekocht, maar was ooit nieuwkoop rond de 3000 euro. Afgemonteerd met Shimano Dura Ace XT (???). Dit jaar dan eindelijk de tijd en zin gevonden om weer te beginnen. Nieuwe banden erop en nog eens goed gepoetst en gesmeerd.

Nu merk ik dat wanneer ik echt veel kracht moet zetten op het middelste blad (voor), de ketting doortrapt. Ongeacht in welke stand ik de achterste versnelling heb staan. Het kleinste en grootste blad voor geven deze problemen niet. De fietsenmaker in t dorp dacht, zonder de fiets gezien te hebben, dat wellicht het tandwiel versleten was, maar dat dit zo'n impact op de ketting moet hebben gehad, dat ik niet alleen dat middelste tandwiel, maar waarschijnlijk alles moet vervangen. Ketting, bladen voor en tandwielen achter. Volgens hem makkelijk een 200 euro.

Ik heb al eens naar t middenblad gekeken en zie er geen echt grove beschadigingen of zo op, maar het lijkt idd wel dat sommige tanden een stuk afgesleten zijn. Ik neig er naar om toch alleen dat blad te proberen vervangen. Of zou dat echt weggegooid geld zijn?

Ketting ziet er nog prima uit, geen vuil, geen roest. Systeem zelf schakelt echt subliem.

Reacties welkom.

Casper
Kinderzitje
Fiets: Giant
CTWT-lid: Ja

Re: Doortrappen op middenblad (MTB)

Bericht door Casper » ma 19 december 2016 09:24

Dat de ketting er nog goed uitziet zegt niet alles. Ik zou je aanraden om te controleren of de ketting niet versleten is. Daar zijn aan aantal trucjes voor, google maar eens "chain wear". Normaal gezien is een versleten ketting en/of pion de oorzaak van doortrappen. Het is natuurlijk wel verdacht dat je het alleen bij het middelste blad merkt, maar een voorblad zou je normaal gezien niet zo snel moeten verslijten.

Gabrie
Kinderzitje

Bericht door Gabrie » ma 19 december 2016 09:26

Casper schreef:Dat de ketting er nog goed uitziet zegt niet alles. Ik zou je aanraden om te controleren of de ketting niet versleten is. Daar zijn aan aantal trucjes voor, google maar eens "chain wear". Normaal gezien is een versleten ketting en/of pion de oorzaak van doortrappen. Het is natuurlijk wel verdacht dat je het alleen bij het middelste blad merkt, maar een voorblad zou je normaal gezien niet zo snel moeten verslijten.
Ok, ga ik checken. Bedankt !

Jan Willem
Carbon Racefiets
CTWT-lid: Ja

Bericht door Jan Willem » ma 19 december 2016 09:46

Als je blad versleten is dan zijn de tandjes "scherper". Bij een nieuw blad is de bovenkant van een tandje vlak en bij een oud versleten blad krijgen ze meer de vorm van een haaienvin.

Afbeelding

http://www.m-gineering.nl/ketting.htm

Niet vreemd als er op die MTB veel op 1 voorblad gereden is. Kennelijk vond de vorige eigenaar die versnelling prima en is hij niet veel gebruikt op heel afwisselend terrein.

Voorblad kan je volgens mij redelijk makkelijk vervangen zonder de ketting ook te vervangen.
Als je de ketting vervangt is de kans groot dat je ook de cassette achter moet vervangen. Hangt er vanaf hoe ver die is ingesleten. Als een ketting te ver inslijt op een cassette, dan slaat een nieuwe ketting over op de oude cassette. Daarom kan het verstandig zijn om een ketting op tijd te vervangen, dan hoef je de cassette niet te vervangen. Je kan je ketting op het grote blad voor leggen en dan kijken hoe ver je hem aan de voorkant er vanaf kan trekken. Dat geeft een indicatie van de slijtage. Je hebt er ook een speciaal tooltje voor.

https://www.mantel.com/fr/bbb-cycling-kettingchecker

Afbeelding

Gabrie
Kinderzitje

Bericht door Gabrie » ma 19 december 2016 10:17

Jan Willem schreef:Als je blad versleten is dan zijn de tandjes "scherper". Bij een nieuw blad is de bovenkant van een tandje vlak en bij een oud versleten blad krijgen ze meer de vorm van een haaienvin.

Afbeelding

http://www.m-gineering.nl/ketting.htm

Niet vreemd als er op die MTB veel op 1 voorblad gereden is. Kennelijk vond de vorige eigenaar die versnelling prima en is hij niet veel gebruikt op heel afwisselend terrein.

Voorblad kan je volgens mij redelijk makkelijk vervangen zonder de ketting ook te vervangen.
Als je de ketting vervangt is de kans groot dat je ook de cassette achter moet vervangen. Hangt er vanaf hoe ver die is ingesleten. Als een ketting te ver inslijt op een cassette, dan slaat een nieuwe ketting over op de oude cassette. Daarom kan het verstandig zijn om een ketting op tijd te vervangen, dan hoef je de cassette niet te vervangen. Je kan je ketting op het grote blad voor leggen en dan kijken hoe ver je hem aan de voorkant er vanaf kan trekken. Dat geeft een indicatie van de slijtage. Je hebt er ook een speciaal tooltje voor.
Dank !!!

Plaats reactie