Leeglopende tube

Hoe maak ik een ketting schoon, wat moet je smeren, hoe bouw ik een fiets op.
Plaats reactie
mgooster
Kinderzitje
Fiets: Massi

Leeglopende tube

Bericht door mgooster » ma 14 oktober 2019 12:28

Sinds enkele weken heb ik het probleem dat mijn achterste tube van mijn racefiets na elke rit leegloopt. Een dag na de rit is alle lucht eruit. Ik heb ondertussen al drie verschillende binnenbanden van verschillende merken geprobeerd en steeds heb ik hetzelfde probleem bij mijn achterband. Soms merk ik zelfs dat er lucht verdwenen is na lang stilstaan bij een rood verkeerslicht. Iemand een verklaring voor dit merkwaardig fenomeen?

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Re: Leeglopende tube

Bericht door Bas » ma 14 oktober 2019 12:52

mgooster schreef:
ma 14 oktober 2019 12:28
Sinds enkele weken heb ik het probleem dat mijn achterste tube van mijn racefiets na elke rit leegloopt. Een dag na de rit is alle lucht eruit. Ik heb ondertussen al drie verschillende binnenbanden van verschillende merken geprobeerd en steeds heb ik hetzelfde probleem bij mijn achterband. Soms merk ik zelfs dat er lucht verdwenen is na lang stilstaan bij een rood verkeerslicht. Iemand een verklaring voor dit merkwaardig fenomeen?
De binnenbanden die je vervangt, zijn die lek? Zo ja, dan zit er waarschijnlijk wat scherps in je buitenband.

Zijn het (heel) oude binnenbanden? Dan kan het zijn dat de ventiels niet meer goed afsluiten
Querer es poder

mgooster
Kinderzitje

Bericht door mgooster » ma 14 oktober 2019 12:58

Ik gebruikte telkens nieuwe binnenbanden, o.a. van Bontrager. Het is ook niet zo dat die binnenbanden stuk zijn, als ze leeggelopen zijn pomp ik ze opnieuw op voor een rit en tijdens de rit houden ze het dan normaal. Het is pas na de rit dat de lucht op een of andere manier verdwijnt.

Bas
Moderator
Contacteer:

Bericht door Bas » ma 14 oktober 2019 13:01

mgooster schreef:
ma 14 oktober 2019 12:58
Ik gebruikte telkens nieuwe binnenbanden, o.a. van Bontrager. Het is ook niet zo dat die binnenbanden stuk zijn, als ze leeggelopen zijn pomp ik ze opnieuw op voor een rit en tijdens de rit houden ze het dan normaal. Het is pas na de rit dat de lucht op een of andere manier verdwijnt.
Ik zou de binnenbanden 'old skool' controleren: gootsteen vullen met water, binnenband oppompen en onderdompelen. Kans is groot dat er een minuscuul gaatje in zit. Als meerdere banden een gaatje op dezelfde plek hebben (positie t.o.v. ventiel) dan weet je dat op die plek in de buitenband wat scherps zit.
Querer es poder

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » ma 14 oktober 2019 13:19

gebruik je een pomp of een CO2 patroon? Je binnenband is poreus en CO2 kan er door. Dat is normaal dat je band sneller leegloopt.

mgooster
Kinderzitje

Bericht door mgooster » ma 14 oktober 2019 13:34

Oppompen gebeurt meestal met de gewone fietspomp, als hij onderweg druk verliest gebruik ik CO2. Ik controleer vanavond eens op lekkages en zoniet ga ik ermee bij een mechanieker.

Alvast bedankt voor de reacties.

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » ma 14 oktober 2019 19:31

Controleer eens de buitenband aan de binnenkant , met een watje bv . als er dan iets blijft hangen zit er iets dat je binnenbanden lek prikt.
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

WimL
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Diversen

Bericht door WimL » di 15 oktober 2019 07:36

Zoals hierboven al gezegd: controleer je buitenband eerst heel goed op mogelijke boosdoeners, soms kan een kleine staalsplinter o.i.d. al veel ellende veroorzaken.
Band(en) eraf halen en controleer: velgrand binnen, velglint, bovenkant spaakgaten en bovenkant spaken op scherpe punten (tenzij je een "dichte" velg hebt).

Het komt wel eens voor dat je een slechte batch binnenbanden treft (hoe lang liggen ze al op voorraad bij LFB of webwinkel?), ooi gehad met continental binnenbanden, toch niet de slechtste kwaliteit.

Verder zou je kunnen kijken of je een wiel van een vriend of zo kan lenen en dan een test doen met jou bandjes of eerst een nieuwe buitenband erom leggen.
(Je schrijft dat je tube leegloopt, maar ik begrijp dat de de binnenband bedoeld? Of een "echte" geplakte tube?)
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Yvonne
Driewieler

Bericht door Yvonne » di 15 oktober 2019 14:29

Vergeet ook je velg en velglint niet na te kijken.
Het hoeft niet alleen aan je buitenband te liggen

mgooster
Kinderzitje

Bericht door mgooster » di 15 oktober 2019 21:14

Vanavond heb ik alles nagekeken, nieuwe binnenband (er zat opnieuw een miniscuul gaatje in de vorige) en opgepompt. Benieuwd wat dit morgen geeft!

mgooster
Kinderzitje

Bericht door mgooster » do 17 oktober 2019 09:09

Al vijf ritjes gedaan zonder problemen, dus het lijkt opgelost! Dank voor alle tips :D

Bas
Moderator
Contacteer:

Bericht door Bas » do 17 oktober 2019 10:07

mgooster schreef:
do 17 oktober 2019 09:09
Al vijf ritjes gedaan zonder problemen, dus het lijkt opgelost! Dank voor alle tips :D
:oke:
Heb je ook de buitenband en velg nagekeken? Je had 3 lekke binnenbanden, hebt er eentje geplakt en nu geen leegloper meer, maar ik ben benieuwd naar de oorzaak :)
Querer es poder

mgooster
Kinderzitje

Bericht door mgooster » do 17 oktober 2019 10:34

Heb de buitenband van de velg gehaald en zowel buitenband als velg volledig schoongemaakt. Daarna de buitenband er terug op met een nagelnieuwe binnenband. Er moet dus iets in de velg of buitenband gezeten hebben dat mijn binnenbanden doorprikte, waardoor de lucht er telkens langzaam uitliep. Exact zoals jullie zeiden dus ;-)

Plaats reactie