Aerodynamica verbeteren

Tijdrijden, Triathlon, ploegen tijdrit etc
Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Re: Aerodynamica verbeteren

Bericht door Rob T » zo 12 juli 2020 21:45

Ik heb de melding over spam gelezen. Begrijp de melding, maar aangezien er ook leuke discussie is over dit onderwerp heb ik het laten staan.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » ma 13 juli 2020 06:57

Achter mijn tijdritfiets zit niemand uit de wind (op Zwift).
Afbeelding

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » ma 13 juli 2020 12:50

@⁨Peter

Dat is ook wat Guido Vroemen destijds tegen mij zei toen ik er voor een positie meting was. We keken toen ook naar een tijdrit simulatie waarbij hij stelde dat je het ook moet kunnen om zo lang zo te zitten en nog steeds vermogen te kunnen leveren.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: CKT 568

Bericht door GoodRiddance » di 14 juli 2020 08:39

Zelf doe ik alle testjes (dit jaar trouwens nog geen gedaan, vorig jaar wel bijna om de week) op basis van de Chung Method. Die functionaliteit zit tegenwoordig trouwens standaard in Golden Cheetah (Aerolab).

Best leuk om mee bezig te zijn. Ik kocht mijn tijdritfiets in juni 2018 en begon met een CdA van 0.27. In Barcelona vorig jaar kwam ik na 180km fietsen uit op een CdA van 0.205. Dat is een gigantisch verschil. In feite heeft het me alleen tijd en geen euro's gekost om sneller te gaan.

Voor degenen die iets van wattages weten: 187 watt gemiddeld (da's heul weinig) en een snelheid van 36,7 km/u voor een afstand van 180km. En er zaten nog wat heuveltjes in. Dat was met een CdA van 0.27 een stuk trager geweest. Een slordige 23 minuten zelfs.

Je frontaal oppervlak is extreem makkelijk. Je gaat smal en laag zitten. Nailed it.

Je Cd verlagen is moeilijker. Dat kun je eigenlijk alleen testen. Daarom werken de meeste 'software' dingetjes ook niet heel goed. Guido Vroemen zet je voor een groen laken en kijkt alleen naar frontaal oppervlak. Daar heb je heel weinig aan want dat zie je zelf ook wel.

Dan nog het nadeel dat het enorm persoonlijk is wat werkt. Je heuphoek kan te klein worden waardoor je enorm vermogen verliest. Dan gaat je CdA omlaag en je snelheid ook. In eerste instantie gaat je CdA verder omlaag dan je vermogens zodat je snelheid wél omhoog gaat en daar zit dus een optimum.

Wat bij mij werkte (los van materiaal):
- Armpads maximaal naar binnen, mijn ellebogen zaten bijna tegen elkaar aan. Wel veel trainen om het sturen onder de knie te krijgen.
- Zo laag mogelijk tot het punt waar mijn vermogen begon weg te lekken
- Armen omhoog, in totaal zitten mijn handen 10 centimeter hoger dan waar m'n ellebogen zitten.
- Hoofd tussen mijn schouders, ogen op hoogte van mijn handen.
- "Turtling", ofwel m'n hoofd intrekken als een schildpad. Was significant sneller.
- Zadel op 5cm achter bottom bracket. Verder naar voren verloor ik vermogen.

En dan van materiaal:
- 88mm hoge velg, was sneller dan een trispoke. Bij windkracht 4 of hoger ga ik voor de 50mm.
- Dicht achterwiel. Was niet eens zoveel sneller maar het oog wil ook wat.
- Ski-bend aero bars
- Giro Aerohead, was sneller dan de Kask, de POC en Lazer
- Dichte kettingbladen
- Oversized pulleys (keramisch)

Slotpunt: alleen de eerste 4 bullets hebben betrekking op frontaal oppervlak (A). De rest is allemaal Cd.

Tazzy
Carbon Racefiets
Fiets: Koga GranRunner
Contacteer:

Bericht door Tazzy » di 04 augustus 2020 07:36

Het probleem is dat lucht in een windtunnel heel anders beweegt dan op straat. Windrichting en snelheid is op alle hoogtes gelijk in een tunnel. Op straat is dit niet het geval.

Hambini is een beetje een vreemd figuur maar hij legt het wel aardig uit:

As elegant as an elephant

Plaats reactie