Ardèche

Fietsvakanties, weekendje Ardennen of naar de Mont Ventoux?
karinv
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Lapierre

Ardèche

Bericht door karinv » ma 11 augustus 2008 12:52

Als het een beetje meezit (gezien de blessure van Henk :-( en de hoosbui die nu valt :shock: ) pakken we ons tentje en rijden we naar de Ardèche voor een paar dagen.
We willen naar Camping Le Ventadour Pont de Rolandy, 07380 Meyras. We kennen de Ardèche niet dus als iemand nog wat leuke tips heeft, of dat is een must, van leuke routes dan hou ik me aanbevolen.
Mijn trainingen, foto's, video's en blog: Bikeplanner: KarinV

Bandit
Aluminium Racefiets
Fiets: Jan Janssen Equipe
Contacteer:

Re: Ardèche

Bericht door Bandit » ma 11 augustus 2008 13:58

Ik heb vier jaar gewerkt en 3 jaar aansluitend gerecreëerd (incl. racefiets) op een camping tussen Privas en Les Ollieres. Erg mooi fietsgebied. Mij is altijd verteld dat het noorden van de Ardèche qua weer en hoeveelheid toerisme wat acceptabeler is, het zuiden (ie Vallon-pont-d'Arc) kan het erg warm en druk zijn.

Deze klim is een aanrader: de col de Serre Mure vanuit St. Fortunat.
2016: ...

karinv

Bericht door karinv » ma 11 augustus 2008 14:06

:oke:

Bontempi
Carbon Racefiets

Bericht door Bontempi » ma 11 augustus 2008 15:34

Domaine des Plantas in Les Ollieres is ook een aanrader. Zijn er 5 jaar op vakantie geweest. Er liggen diverse mooie routes in deze schitterende omgeving, die niet vergeven is van de toeristen. Col de serre mure is inderdaad een aanrader. Zo ook Col de Mezilhac en dan via de Gerbier de Jonc terug. Te doen in 2 richtingen, vanuit les Ollieres ongeveer 120 km. Op de michelinkaart zijn diverse mooie routes uit te zetten.
Zowel Tiest als ik zijn hier aangestoken met het fietsen in het gebergte, er is hier heel weinig verkeer wat het zo mooi fietsen maakt.

Bandit
Aluminium Racefiets
Contacteer:

Bericht door Bandit » ma 11 augustus 2008 15:43

Domaine de Plantas heeft tov Le Chambourlas iig als grote voordeel dat je niet na afloop steeds die bult op hoeft. Tis maar 5km, maar nog een lastig klimmetje. En DdP ligt dichterbij het dorp, handiger met brood en boodschappen ed.

HenkP
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Oltre
Contacteer:

Bericht door HenkP » ma 11 augustus 2008 20:24

karinv schreef:Als het een beetje meezit (gezien de blessure van Henk :-( en de hoosbui die nu valt :shock: ) pakken we ons tentje en rijden we naar de Ardèche voor een paar dagen.
We willen naar Camping Le Ventadour Pont de Rolandy, 07380 Meyras. We kennen de Ardèche niet dus als iemand nog wat leuke tips heeft, of dat is een must, van leuke routes dan hou ik me aanbevolen.
Ik kan de plaats zo niet vinden op de kaart maar gezien de andere postings zou je dus in het gebied van de Ardechoise zitten mi. Dus via die site kun je al wel wat route's halen. Daarnaast zit ik volgend jaar in Vernoux-le Viveras (tussen les Ollieres en Lamastre. Vanaf Vernoux heb ik wel een aantal route's Als je belangstelling hebt stuur je maar even een PB met je mailadres.

Pino
Carbon Racefiets
CTWT-lid: Ja

Bericht door Pino » ma 11 augustus 2008 21:04

Een kleine suggestie:

Afbeelding

Zie voor compleet plaatje de eigenschappen.
Afbeelding

karinv

Bericht door karinv » ma 11 augustus 2008 21:42

pinarello schreef:
karinv schreef:Als het een beetje meezit (gezien de blessure van Henk :-( en de hoosbui die nu valt :shock: ) pakken we ons tentje en rijden we naar de Ardèche voor een paar dagen.
Ik kan de plaats zo niet vinden op de kaart maar gezien de andere postings zou je dus in het gebied van de Ardechoise zitten mi. Dus via die site kun je al wel wat route's halen. Daarnaast zit ik volgend jaar in Vernoux-le Viveras (tussen les Ollieres en Lamastre. Vanaf Vernoux heb ik wel een aantal route's Als je belangstelling hebt stuur je maar even een PB met je mailadres.
Hee bedankt, maarre morgen wordt nu overmorgen want het gaat goed gieten daar :roll: Ik kijk morgen even verder op de kaart en dan hoor je me wel :lol: duik me bed in nu want als ik morgenochtend nog wil fietsen.........voordat de hoosbui(en) gaat vallen :-(

karinv

Bericht door karinv » di 12 augustus 2008 09:25

Pinarello@: ik heb het eens bekeken en we zitten meer in de buurt van Aubenas (15km NW) maar ik weet inmiddels alweer genoeg ;-)

Bedankt voor de tips :oke:

Nu moet alleen nog het weer een beetje meewerken ( en de fiets van Henk :roll: ) Toch wel handig dat het maar 3 uurtjes rijen is :lol:

HenkP
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door HenkP » di 12 augustus 2008 10:25

karinv schreef:Pinarello@: ik heb het eens bekeken en we zitten meer in de buurt van Aubenas (15km NW) maar ik weet inmiddels alweer genoeg ;-)

Bedankt voor de tips :oke:

Nu moet alleen nog het weer een beetje meewerken ( en de fiets van Henk :roll: ) Toch wel handig dat het maar 3 uurtjes rijen is :lol:
Dan kan ik de Montee a Mezilhac in ieder geval aanbevelen, erg mooie klim:

Afbeelding

Veel plezier alvast!

Bandit
Aluminium Racefiets
Contacteer:

Bericht door Bandit » di 12 augustus 2008 12:47

Laat je na afloop ook even weten hoe het is geweest?

karinv

Bericht door karinv » di 12 augustus 2008 12:54

maar natuurlijk ;-)

karinv

Bericht door karinv » di 12 augustus 2008 13:00

euhh, Mezilhac heb ik gevonden! Maar weet je ook toevallig welke D weg het is?

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » di 12 augustus 2008 13:14

karinv schreef:euhh, Mezilhac heb ik gevonden! Maar weet je ook toevallig welke D weg het is?
http://www.viamichelin.com
Afbeelding

HenkP
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door HenkP » di 12 augustus 2008 14:18

karinv schreef:euhh, Mezilhac heb ik gevonden! Maar weet je ook toevallig welke D weg het is?
Nee maar vanaf Aubenas gezien in het centrum van Vals les Bains rechtsaf (voor de fontein volgens mij). Kan niet missen!

Parpaillon
Fiets met zijwieltjes

Bericht door Parpaillon » wo 13 augustus 2008 16:01

De Col de Serre Mure is inderdaad een zware col, zeker als je weet dat hij amper 747 meter hoog is. Wat mij vooral opviel bij die col (kant Saint-Laurent-du-Pape)is dat hij heel onregelmatig is en hij heeft maar 1 haarspeldbocht in zijn 7,5 kilometer. Andere kant is korter, maar ook steil. Als je deze wil doen zal je wel al een dagtochtje van minimum 170 kilometer doen, maar voor deze bikkels zal dat wel geen probleem zijn.

Vanuit Meyras kan je noordwaarts richting Gerbier de Jonc en Mont Mezenc. Vanuit Burzet vertrekken er twee mooie klimmen oa langs Cascade du Ray-Pic naar het plateau.
Naar het zuiden liggen er daar 3 mooie parallele cols nl. Chavade, Croix de Bauzon en Meyrand.

BTW: Vanaf 21 augustus zit ik 9 dagen met een vriend in de jeugdherberg van Annecy, dus als je eens zin hebt om mee te rijden, moet je maar laten weten.

karinv

Bericht door karinv » vr 15 augustus 2008 15:26

Parpaillon schreef: Vanuit Meyras kan je noordwaarts richting Gerbier de Jonc en Mont Mezenc. Vanuit Burzet vertrekken er twee mooie klimmen oa langs Cascade du Ray-Pic naar het plateau.
Naar het zuiden liggen er daar 3 mooie parallele cols nl. Chavade, Croix de Bauzon en Meyrand.

BTW: Vanaf 21 augustus zit ik 9 dagen met een vriend in de jeugdherberg van Annecy, dus als je eens zin hebt om mee te rijden, moet je maar laten weten.
Die klim hebben we gisteren gedaan vanuit Meyras richting GdJ, maar zijn we na 24 km klimmen weer naar beneden gekeerd vanwege het zwart worden van de lucht en het werd behoorlijk koud. Bij deze klim ga je wel langzaam omhoog zeg! Stijgingspercentage was natuurlijk wel lekker. Die Alpen bij ons is andere koek.
Maar bij elke bocht vraag je je af waar nou dat eindpunt is.

Afgedaald en weer een beetje warm geworden zijn we nog van Chirols naar Vals les Bains gegaan. Als je ooit gaat kamperen adviseer ik iedereen om daar op een camping te staan. Want waar wij stonden.....prima overigens, maar je moet niet vergeten een stokbroodje te reserveren voor de volgende dag want anders kan je nog lang fietsen naar de bakker (en supermarkt). Vandaag zouden we richting col de Meyrand gaan maarja de weergoden besloten anders en hebben we ons tentje maar weer afgebroken en richting huis vertrokken aangezien het weer steeds twijfelachtiger werd.

Dus, dat was kort en krachtig. Ik (wij) hebben natuurlijk niet veel gezien maar ik moet zeggen dat ik het toch wel weer prettig vind om weer in de Alpen te zijn :oops: Toch meer ons gebied. Maar ik geloof graag dat het Noorden leuker fietsen is dan in het zuiden)
En gezien de blessure van Henk zat 170km niet in de planning. (bikkels? dat valt wel mee hoor! :lol:)

Da's leuk dat je hier in de buurt bent! Ken je het gebied? Stuur je wel een PBtje.

Dus helaas de Ardèche was kort en krachtig en niet veel te vertellen, sorry. :-(

skippy
Aluminium Racefiets
Fiets: Ridley XRIDE

Bericht door skippy » vr 15 augustus 2008 21:46

Pino schreef:Een kleine suggestie:

Afbeelding

Zie voor compleet plaatje de eigenschappen.
Ik heb het rondje tussen 5 en 6 (zie kaart) gereden vanuit Ruoms via Largentiére met de klok mee. 4 cols in totaal 115 km als mijn geheugen mij niet in de steek laat.
Jaarplanning 2012: GEEN. :) :)

martijn
Carbon Racefiets
Fiets: Scott Addict R4

Bericht door martijn » za 23 augustus 2008 10:26

Twee weken geleden heb ik in de omgeving van Ruoms gereden. Niet echt een aanrader wat mij betreft: heel erg druk op de wegen, met name Pont d'Arc. Ook kon ik binnen acceptabele afstand niet echt een mooie beklimming vinden. Je hebt daar wel de rocher de Sampzon, maar eigenlijk is die wat te kort. Iets verder oostelijk schijnt het beter te zijn.

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » za 23 augustus 2008 10:33

Ruoms is toch de toeristische campingplaats in die regio? Dus dan had je kunnen weten dat het daar druk is. Je zou het ook westelijker kunnen zoeken in de Cevennen.

martijn
Carbon Racefiets

Bericht door martijn » za 23 augustus 2008 10:39

Alexander schreef:Ruoms is toch de toeristische campingplaats in die regio? Dus dan had je kunnen weten dat het daar druk is. Je zou het ook noord-westelijker kunnen zoeken in de Cevennen.
Yep, daar ben ik ook achter gekomen :-( . Ik had al een vermoeden toen ik op een gegeven moment meer Nld kentekens dan Franse zag en langs de Lidl reed. Maar ja, als je het niet probeert...... Kom er in ieder geval niet meer, dat is zeker.
Ben overigens ook in de Auvergne geweest en dat is een absolute aanrader. Wel wat aan de frisse kant vanwege de hoogte, maar erg mooi.

Super fast
Carbon Racefiets
Fiets: in ruste

Bericht door Super fast » za 23 augustus 2008 10:41

Je hebt daar een enorme hoeveelheid witte weggetjes, zeker naar het noord-westen toe, kan me moeilijk voorstellen dat het daar heel druk is. Die weggetjes staan niet op de kaarten van de ANWB :lol:

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » za 23 augustus 2008 10:43

Ik ben er in 96 geweest met CT. Toen was het al erg. Het enige voordeel van Ruoms toen was is dat je door kon pinnen. In die tijd was je in de Cevennen aangewezen op het postkantoor en cheques. Die had ik dus niet bij me...

HenkP
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door HenkP » za 23 augustus 2008 10:46

martijn schreef:
Alexander schreef:Ruoms is toch de toeristische campingplaats in die regio? Dus dan had je kunnen weten dat het daar druk is. Je zou het ook noord-westelijker kunnen zoeken in de Cevennen.
Yep, daar ben ik ook achter gekomen :-( . Ik had al een vermoeden toen ik op een gegeven moment meer Nld kentekens dan Franse zag en langs de Lidl reed. Maar ja, als je het niet probeert...... Kom er in ieder geval niet meer, dat is zeker.
Ben overigens ook in de Auvergne geweest en dat is een absolute aanrader. Wel wat aan de frisse kant vanwege de hoogte, maar erg mooi.
Augustus is daar hoogseizoen. Bij Vallon Pont d'Arc is het altijd heel erg druk. Iets meer het binnenland in is het veel rustiger. Echte klimmen vind je ook niet in de buurt van Ruoms. Bij Les Vans en Genolhac heb je wel mooie en lange klimmen. Wat je wel gemist hebt is de Mont Bouquet vlakbij St Ambroix ;-)
Afbeelding

Auverne is prachtig en erg rustig. Over 2 weken ben ik daar voor een week.

martijn
Carbon Racefiets

Bericht door martijn » za 23 augustus 2008 10:54

pinarello schreef:
Auverne is prachtig en erg rustig. Over 2 weken ben ik daar voor een week.
Mocht je nog een nieuwe daalrecord neer willen zetten: afdaling superbesse richting besse. Een compleet rechte strook van een procent of 12 op het laatste stuk 8) . Andere aanrader: col de grand morand. Loopt mooi, goed wegdek en elke km staat het stijgingpercentage en de hoogte aangegeven.

Plaats reactie